Bromsvätska

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mats A R
Användare

Bromsvätska

Post by Mats A R »

Skall byta broms-/kopplingsvätska på min Lotus Elan +2S. Enligt Workshop Manual skall det vara Castrol Girling Crimson Brake Fluid (7OR.3). Är inte hundra på vad den beteckningen betyder. På Castrols hemsida hittar jag bara Dot 4, antingen mineraloljebaserad eller sytetisk. Tacksam om någon vet vilken vätska som skall/kan användas. // Mats
Lotus Elan +2S
Jan Widung
Användare

Post by Jan Widung »

Hej,

Tog ett djupt andetag och bytte till silikonbaserad bromsolja på min +2:a -68 eftersom bromskolvarna rostade fast trots byte varje år av vanlig bromsolja. Hittills - 2 månader och 80 mil senare har inga packningar svällt och har utmärkta bromsar.
Jan Widung
Användare

Post by Jan Widung »

Kan rapportera att silikonvätskan i bromssystemet fungerat alldeles utmärkt - inga svällda packningar och ingen rost vid vårens uppstart.

Jan W
ola
Forumberoende

Post by ola »

Nackdelen med silikon är dock att man kan få en lite svampig känsla i bromspedalen. Men sen är det ju en stor fördel att den inte tar åt sig vatten och således inte rostar.
Man bör dock egentligen inte byta från vanlig bromsvätska till silikon om man inte har renoverat hela bromssystemet dvs bytt samtliga packningar. Det finns risk för att packningar som varit i kontakt med vanlig bromsvätska sväller när de får kontakt med silikonbromsvätskan.

//Ola :flag:
mogge
Forumberoende

bromsvätska

Post by mogge »

ola wrote:Nackdelen med silikon är dock att man kan få en lite svampig känsla i bromspedalen. Men sen är det ju en stor fördel att den inte tar åt sig vatten och således inte rostar.
Man bör dock egentligen inte byta från vanlig bromsvätska till silikon om man inte har renoverat hela bromssystemet dvs bytt samtliga packningar. Det finns risk för att packningar som varit i kontakt med vanlig bromsvätska sväller när de får kontakt med silikonbromsvätskan.

//Ola :flag:

Helt riktigt Ola, så är det, problem brukar uppstå efter ett år eller två, byt den ordinarie inom rekommenderad intervall så blir det bra.
Bromsoljor kan man prata om hur länge som helst, skaffa ngt som pasar körstilen.
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Benny Långberg
Användare

Post by Benny Långberg »

Hej!

Morgan du skriver att man skall skaffa en olja som passar den körstil man har!!?
Nu röjer jag min okunnighet men kan Du eller någon annan kunnig i ämnet förklara närmare hur Du menar
med att att anpassa oljetypen efter körstil.När skall man ha vilken typ ungefär.Vad rent funktionsmässigt skiljer oljorna åt?
Om man som jag tar min Esprit och kör en sväng på kurviga vägar med en del ordentliga inbromsningar någon gång emellanåt vad skulle du rekommendera?
Tyvärr är det dåligt med banor att åka på här i Dalarna så det blir inte
mycket av den varan. :(

Mvh Benny
Lotus Esprit S3 1984 , BMW 330i 01 , Chevrolet Transsport 98
borg
Stamgäst

Post by borg »

Läser man på baksidan av flaskorna finns det två intressanta värden. Kokpunkt torr och kokpunkt våt. Bromsvätska tar upp vatten och blir försämrad med tiden.

Sk racingbromsvätskor har högre kokpunkter än de vanliga med tar enklare upp vatten. De måste bytas oftare.

För vanlig hård körning duger vilken vätska som helst, bara den är färsk och systemet är luftat. Jag har kompisar som kör långlopp med biltemas bromsvätska, funkar hur bra som helst.

Detta gäller vanliga DOT4 bromsvätskor.

Silkonvätska har vad jag vet enda fördelen att den inte tar upp vatten och därför håller längre.
Pontus, Exige S1
mogge
Forumberoende

bromsvätska

Post by mogge »

borg wrote:Läser man på baksidan av flaskorna finns det två intressanta värden. Kokpunkt torr och kokpunkt våt. Bromsvätska tar upp vatten och blir försämrad med tiden.

Sk racingbromsvätskor har högre kokpunkter än de vanliga med tar enklare upp vatten. De måste bytas oftare.

För vanlig hård körning duger vilken vätska som helst, bara den är färsk och systemet är luftat. Jag har kompisar som kör långlopp med biltemas bromsvätska, funkar hur bra som helst.

Detta gäller vanliga DOT4 bromsvätskor.

Silkonvätska har vad jag vet enda fördelen att den inte tar upp vatten och därför håller längre.
Håller med dig, byt vätska ofta, en gång/år, Biltemas har jag dock ingen erfarehet av, byter dock alla oljor i mina egna bilar efter ca 500 mil eller 1 år, överdrivet ? men för mig funkar det bra.
Silikonvätskans främsta fördel är väl att den ej är agressiv mot bilens lackerade ytor.

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Post Reply