Bromsvätska
Bromsvätska
Skall byta broms-/kopplingsvätska på min Lotus Elan +2S. Enligt Workshop Manual skall det vara Castrol Girling Crimson Brake Fluid (7OR.3). Är inte hundra på vad den beteckningen betyder. På Castrols hemsida hittar jag bara Dot 4, antingen mineraloljebaserad eller sytetisk. Tacksam om någon vet vilken vätska som skall/kan användas. // Mats
Lotus Elan +2S
-
Jan Widung
- Användare
-
Jan Widung
- Användare
Nackdelen med silikon är dock att man kan få en lite svampig känsla i bromspedalen. Men sen är det ju en stor fördel att den inte tar åt sig vatten och således inte rostar.
Man bör dock egentligen inte byta från vanlig bromsvätska till silikon om man inte har renoverat hela bromssystemet dvs bytt samtliga packningar. Det finns risk för att packningar som varit i kontakt med vanlig bromsvätska sväller när de får kontakt med silikonbromsvätskan.
//Ola
Man bör dock egentligen inte byta från vanlig bromsvätska till silikon om man inte har renoverat hela bromssystemet dvs bytt samtliga packningar. Det finns risk för att packningar som varit i kontakt med vanlig bromsvätska sväller när de får kontakt med silikonbromsvätskan.
//Ola
Lotus Europa TwinCam 1972
http://sites.google.com/site/lotuseuropatwincam/Home
http://sites.google.com/site/lotuseuropatwincam/Home
bromsvätska
ola wrote:Nackdelen med silikon är dock att man kan få en lite svampig känsla i bromspedalen. Men sen är det ju en stor fördel att den inte tar åt sig vatten och således inte rostar.
//Ola
Helt riktigt Ola, så är det, problem brukar uppstå efter ett år eller två, byt den ordinarie inom rekommenderad intervall så blir det bra.
Bromsoljor kan man prata om hur länge som helst, skaffa ngt som pasar körstilen.
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
-
Benny Långberg
- Användare
Hej!
Morgan du skriver att man skall skaffa en olja som passar den körstil man har!!?
Nu röjer jag min okunnighet men kan Du eller någon annan kunnig i ämnet förklara närmare hur Du menar
med att att anpassa oljetypen efter körstil.När skall man ha vilken typ ungefär.Vad rent funktionsmässigt skiljer oljorna åt?
Om man som jag tar min Esprit och kör en sväng på kurviga vägar med en del ordentliga inbromsningar någon gång emellanåt vad skulle du rekommendera?
Tyvärr är det dåligt med banor att åka på här i Dalarna så det blir inte
mycket av den varan.
Mvh Benny
Morgan du skriver att man skall skaffa en olja som passar den körstil man har!!?
Nu röjer jag min okunnighet men kan Du eller någon annan kunnig i ämnet förklara närmare hur Du menar
med att att anpassa oljetypen efter körstil.När skall man ha vilken typ ungefär.Vad rent funktionsmässigt skiljer oljorna åt?
Om man som jag tar min Esprit och kör en sväng på kurviga vägar med en del ordentliga inbromsningar någon gång emellanåt vad skulle du rekommendera?
Tyvärr är det dåligt med banor att åka på här i Dalarna så det blir inte
mycket av den varan.
Mvh Benny
Lotus Esprit S3 1984 , BMW 330i 01 , Chevrolet Transsport 98
Läser man på baksidan av flaskorna finns det två intressanta värden. Kokpunkt torr och kokpunkt våt. Bromsvätska tar upp vatten och blir försämrad med tiden.
Sk racingbromsvätskor har högre kokpunkter än de vanliga med tar enklare upp vatten. De måste bytas oftare.
För vanlig hård körning duger vilken vätska som helst, bara den är färsk och systemet är luftat. Jag har kompisar som kör långlopp med biltemas bromsvätska, funkar hur bra som helst.
Detta gäller vanliga DOT4 bromsvätskor.
Silkonvätska har vad jag vet enda fördelen att den inte tar upp vatten och därför håller längre.
Sk racingbromsvätskor har högre kokpunkter än de vanliga med tar enklare upp vatten. De måste bytas oftare.
För vanlig hård körning duger vilken vätska som helst, bara den är färsk och systemet är luftat. Jag har kompisar som kör långlopp med biltemas bromsvätska, funkar hur bra som helst.
Silkonvätska har vad jag vet enda fördelen att den inte tar upp vatten och därför håller längre.
Pontus, Exige S1
bromsvätska
Håller med dig, byt vätska ofta, en gång/år, Biltemas har jag dock ingen erfarehet av, byter dock alla oljor i mina egna bilar efter ca 500 mil eller 1 år, överdrivet ? men för mig funkar det bra.borg wrote:Läser man på baksidan av flaskorna finns det två intressanta värden. Kokpunkt torr och kokpunkt våt. Bromsvätska tar upp vatten och blir försämrad med tiden.
Silikonvätskans främsta fördel är väl att den ej är agressiv mot bilens lackerade ytor.
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.