Fråga om motorljud Elise S2

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Nynelise
Användare

Fråga om motorljud Elise S2

Post by Nynelise »

Har inte haft bilen så länge och har inget annat att jämföra med än 'vanliga' bilar - men tycker mig höra lite av ett skallrande ljud från motorn, framför allt på 4:ans växel men även andra under vissa förhållanden.

Tidigare bilar jag haft och har så kan jag mest likna det till att det är nån värmesköld som suttit lite löst och vibrerat men tänkte höra om det kanske är nån som känner till om det e normalt att det 'skallrar' lite eller om man kan utföra några tester enligt förslag :)
Stefan Persson
'05 Lotus Elise 111R/Federal
- Ses på asfalten om du redan är kvar
pelle75
Forumberoende

Re: Fråga om motorljud Elise S2

Post by pelle75 »

Nynelise wrote:Har inte haft bilen så länge och har inget annat att jämföra med än 'vanliga' bilar - men tycker mig höra lite av ett skallrande ljud från motorn, framför allt på 4:ans växel men även andra under vissa förhållanden.

Tidigare bilar jag haft och har så kan jag mest likna det till att det är nån värmesköld som suttit lite löst och vibrerat men tänkte höra om det kanske är nån som känner till om det e normalt att det 'skallrar' lite eller om man kan utföra några tester enligt förslag :)
På något speciellt varvtal?
Per E
Lotus Exige -01 *SÅLD*
Alltombilen Alltomlankrediter
Nynelise
Användare

Re: Fråga om motorljud Elise S2

Post by Nynelise »

pelle75 wrote:
På något speciellt varvtal?
När man släpper av lite runt ca 3500-4500 rpm skulle jag tro, och somsagt fyral låter mer. Tror inte det e bromsrelaterat skrammel som jag läste om i annan tråd, för det har jag också hört och identifierat ibland som ett annat ljud (som försvinner om jag bromsar till lite lätt).
Stefan Persson
'05 Lotus Elise 111R/Federal
- Ses på asfalten om du redan är kvar
Andy
Stamgäst

Post by Andy »

Hej!
111R/Exige har värme skydd runt ljuddämpare som ofta låta men kolla också slut röret har inte lösnat. Jag har sett en bil som tappat den helt.
pelle75
Forumberoende

Post by pelle75 »

Blir väldigt varmt just vid slutröret blir som en ugn pga värmesköldarna. Kan vara bra att titta till om man ändå har difusern borttagen att allt sitter på plats. Några bilar i USA har börjat brinna pga någon del av avgassystemet har lossnat och tänt eld på bilen.
Per E
Lotus Exige -01 *SÅLD*
Alltombilen Alltomlankrediter
mogge
Forumberoende

fråga

Post by mogge »

Andy wrote:Hej!
111R/Exige har värme skydd runt ljuddämpare som ofta låta men kolla också slut röret har inte lösnat. Jag har sett en bil som tappat den helt.
Precis som Andy säger, det handlar om värmesköldar kring avgassystemet, prova att trycka på bagagerumsgolvet, framkant, du känner att plasten sviktar, trycck upprepade gånger, ju mer du trycker ju längre ned i varvtalet vibrerar det, det finnes en stor aluplåt eller avskärmning ovanför ljuddämparen som kan leva sitt eget liv, har bilen gått ca 5.000 +'' kan'' det vara alu plåtarna i ''svängen'' efter kjuddämparen, lite mer jobb, en väl ''valiumpreppad'' ostmackad till frukost innan arbetets början, är att rekommendera.

Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Post Reply