Däck problem

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
lotus82
Användare

Däck problem

Post by lotus82 »

Hej!Jag undrar om det finns någon som vet var man kan få tag i rätt däck jag har en Lotus esprite s3a och det börjar bli problem att få tag på dimmesionen 235/60/15 eller 245/60/15 det är 15 tum som är problemet dom flesta jag pratat med säger att det fons bara 225 bredd i 15 tum och jag vill inte gå ner i bredd.Måste man köpa nya fälgar eller kanske man kan hitta i tyskland?
mvh Lasse.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

235/60 R15 är så vitt jag vet numera "obsolete", åtminstone i någon högprestandaversion.

Av detta skäl har Lotus Cars Ltd gjort sig "omaket" och kvalificerat (läs: testat fram "rätt" däck genom praktiska försök på bana) nya däck. Läs mer under:

http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=1612

Om Lotus anser att detta duger så duger det förmodligen åt dig också, även om de råkar vara 225/60... :-D

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
lotus82
Användare

Post by lotus82 »

Tack för svaret,ja visst borde det duga till mig om nu lotus anser det och jag vet man kan få fatt i däck i tyskland med rätt dimmension men man skall ju ha väghållning också annars kan man lika bra låta bli.Får fundera lite man vill ju upp och inte ner ha ha det är väl något gammaldags man har i hjärnan att 225 skulle vara sämre det syns förmodligen inte ens.Än en gång tack för ditt svar.
mvh Lasse.
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Man ska ha klart för sig att regelverket för däck (ETRO) tillåter ganska stora toleranser på bredden inom varje dimension. Det finns alltså t ex smala 235:or och breda 235:or. Ett exempel från det bilföretag som jag jobbar på är ett 215-däck som i praktiken är 229 mm brett, medan ett 235-däck är 231 mm brett. Sedan är det ju fler saker i däckets konstruktion som påverkar väghållningen mer än bredden, så ett 225-däck kan i många fall vara minst lika bra som ett 235-däck.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Benny Långberg
Användare

Post by Benny Långberg »

Jag har idag fått besked från Däckia i Borlänge att dom kan få fram 235/60 R15 bakdäck åt mig men det var av märket "General".
Tror att det är något amerikanskt.
Dessutom så var inte mönstret exakt identiskt på fram och bakdäck så det är nog inget man törs satsa på.

Det får nog bli Dunlops 225or istället.

Benny
Lotus Esprit S3 1984 , BMW 330i 01 , Chevrolet Transsport 98
Post Reply