Vit Lotus Elite 501

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
misterbosse
Användare

Vit Lotus Elite 501

Post by misterbosse »

Hej alla 501 ägare av 1980 års modell.
Jag har införskaffat mig en Elite av 80 års modell som är registrerad 1983-02-10. Bilen är godkänd som 4 sittsig samt har samma baklyktor som Europa S2 nu undrar jag om någon känner till historien bakom denna bil.
Ch. Nr: 79090234C. :steer:

OBS. Kan det vara den efterfrågade vita Lotusen som Wendels importerade?
Har varit avsälld sen 1996.
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Hej!

Gratulerar till en rolig bil!

Jodå, din bil är importerad av Wendels. Wendels köpte den tillsammans med 4-5 andra Eliter (en guld, två blåa, en silver och kanske någon till?) som hade blivit stående på Lotusfabriken och tog in dem till Sverige i början av 80-talet. Min bil är blå och har chassienumret före din (233C) och Henning Wendel hade den som egen bil de första åren. Bilarna är för övrigt de sist tillverkade Elite S1 (den sista är 236C och det är den silverfärgade), iaf. de sista vänsterstyrda. Sedan gjordes 132 st. Elite till, av S2-modell, varav åtminstone en finns i Sverige (en svart).

Någon historia annars på just din bil har jag inte, men jag tror jag sett den på bild från Lotusklubbens träffar förr om åren. Den som vet mest om Eliter (typ 75/83) torde annars vara Hans Carlsson i klubben. Han har den guldfärgade Eliten och har haft den sen ny. Vi får se om han lägger sig i :-D , annars kan du ju PM:a honom.

Edit: Han har "HC" som alias här på forumet.

/Rikard

(som förresten tog en tur i 233C idag i det soliga vädret och blev lite kär igen, trots skorrande växellåda för tillfället :steer: )
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Gratulerar till bilköpet, bara att invänta lite roligare väder nu då. Du har väl sett att vi har en träff i nordvästra Skåne den 3:e maj? http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=3324

Hoppas att vi får se dig och din bil där!
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
HC
Stamgäst

Post by HC »

Hej Bosse!

Du har köpt en snygg bil !

Jag har inte så mycket info om den, men lite ändå!

Det finns lite skrivet om dom fem italienska Eliterna i en tidigare tråd:
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=400
Tilläggas kan att Wendels samtidigt tog in två vita Eclater varav den sista registrerades så sent som i maj 1983.

Din bil såldes av Wendels 1982 men förste köparen fick ekonomiska problem och kunde inte lösa ut den som tänkt, det är nog en delförklaring till varför den registerades så sent som 1983 på en annan kund.

En av de tidigare ägarna, Alf Larsson, skrev en artikel i Winners Choice nr 3/4 1989, det kan möjligen vara av visst intresse, tycker jag (eftersom min bil var inblandad också :-D )
Hans Carlsson, Lotus Elite 1980
Post Reply