Brandsläckare i bilen.
Brandsläckare i bilen.
Med tanke på nya samarbetet med bilsport försäkringar. Så undrar jag om det är någon som har monterat brandsläckare i sin Elise? Jag är intresserad av en vettig placering samt fastsättning av denna.
Numera en Elise S1 i garaget.
Jag köpte min Elise -98 i Belgien när vi bodde där. I Belgien är brandsläckare obligatoriskt och Lotushandlaren i Antwerpen (Frederic Koninckx - trevlig prick) placerade brandsläckarna i hörnet på väggen bakom och till vänster om förarstolen, vilket fungerade alldeles utmärkt.
Annars är väl en placering på golvet framför passagerarstolen vanlig.
Annars är väl en placering på golvet framför passagerarstolen vanlig.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
En sak att tänka på vid köp av brandsläckare både till bilen & till hemmet är att kontrollera vad det egentligen är man köper..!
Pulversläckare som är det man bör ha med sig i bilen, finns i olika klassningar beroende på hur mkt "släckförmåga" pulvret i dom dom har.
Köp inte billiga släckare på lågprisvaruhus i tron om att alla brandsläckare är lika bra.
Läs mer på : http://www.srv.se/templates/SRV_Page____239.aspx
Eller hör med ditt försäkringsbolag, dom brukar även sälja godkända släckare till vettiga priser.
Inte värt att snåla några hundralappar den dagen man står där med en brinnande bil.
Så ! Nu ska jag sluta vara sådär präktig & förnuftig & återgå till mitt vanliga jag
Ville bara dela med mig av lite kunskap som jag tvingats på av jobbet.
God jul & se till att ni har en bransläckare i hemmet också nu när julen är här.
Pulversläckare som är det man bör ha med sig i bilen, finns i olika klassningar beroende på hur mkt "släckförmåga" pulvret i dom dom har.
Köp inte billiga släckare på lågprisvaruhus i tron om att alla brandsläckare är lika bra.
Läs mer på : http://www.srv.se/templates/SRV_Page____239.aspx
Eller hör med ditt försäkringsbolag, dom brukar även sälja godkända släckare till vettiga priser.
Inte värt att snåla några hundralappar den dagen man står där med en brinnande bil.
Så ! Nu ska jag sluta vara sådär präktig & förnuftig & återgå till mitt vanliga jag
God jul & se till att ni har en bransläckare i hemmet också nu när julen är här.
Last edited by Rickard on Wed 19 Dec, 2007 23:22, edited 1 time in total.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
HEJSAN!
VILL BARA BEKRÄFTA DET RICKARD SKRIVER.
I MITT JOBB SÅ FÅR VI TESTA OLIKA TYPER AV SLÄCKARE I FÖREBYGGANDE SYFTE. SKILLNADEN PULVER KONTRA ÖVRIGA SLÄCKMEDEL ÄR MYCKET STOR TILL PULVRETS FÖRDEL. NACKDELN ÄR SANERINGEN. MEN HELDRE DET ÄN ATT PÄRLAN FÖRSVINNER FÖR ALLTID.

VILL BARA BEKRÄFTA DET RICKARD SKRIVER.
I MITT JOBB SÅ FÅR VI TESTA OLIKA TYPER AV SLÄCKARE I FÖREBYGGANDE SYFTE. SKILLNADEN PULVER KONTRA ÖVRIGA SLÄCKMEDEL ÄR MYCKET STOR TILL PULVRETS FÖRDEL. NACKDELN ÄR SANERINGEN. MEN HELDRE DET ÄN ATT PÄRLAN FÖRSVINNER FÖR ALLTID.
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236