Rostig hjulupphägning
Rostig hjulupphägning
Hej!
Börjar redan planera vinterns mekstunder i garaget, där min Elise S2 skall få ytrosten på hjulupphängning och lagerhus åtgärdade.
Sist jag gjorde något liknande var det blästring, rostprimer och 2-komponentsfärg, eller hammarlack som gällde.
Finns det några bättre alternativ och vilka erfarenheter har ni av att ta hand om ytrost?
Börjar redan planera vinterns mekstunder i garaget, där min Elise S2 skall få ytrosten på hjulupphängning och lagerhus åtgärdade.
Sist jag gjorde något liknande var det blästring, rostprimer och 2-komponentsfärg, eller hammarlack som gällde.
Finns det några bättre alternativ och vilka erfarenheter har ni av att ta hand om ytrost?
-
peter milton
- Forumveteran
Jag hade blästrat bärarmarna och därefter gulkromaterat dom på en ytbehandlingsfirma, då blir de som ifrån fabrik.
Gjorde det med lite delar när jag renoverade en MG, det blev mkt bra.
Firman "El yta" (heter så) i Sölvesborg gjorde jobben till mig men det finns säkert fler i landet.
Gjorde det med lite delar när jag renoverade en MG, det blev mkt bra.
Firman "El yta" (heter så) i Sölvesborg gjorde jobben till mig men det finns säkert fler i landet.
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Hej.Dusty wrote:Låter som det helt optimal sättet att fixa det hela på. Dock är det väl nästan ett måste att byta alla bussningar och leder när man demonterar så mycket (?) Det senae känns lite hårt då bilen inte ens har rullat 15000 km!
Någon erfrenhet från zinkbaserad rostskyddsförg, typ kallgalv?
Jag använder mkt CRC kallgalv på jobbet, produkten i sig är bra & ger ett bra grundskydd, men på en hjulupphängning ä jag nog lite skeptisk.
Kallgalvet är ju inte "mjukt" i ytan så jag tror att den blir sönderslagen av ex stensprut, då är det nog bättre att satsa på nåt tjockare & mer elastiskt.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
-
peter milton
- Forumveteran
Jag har kört min i mer än 9000 mil och har inte sett tillstymmelse till rost över huvud taget. Kör i och för sig bara på sommaren och har hela tiden haft bilen i garage när jag inte kör.Peter Milton wrote:Pulverlack är ju en metod, som förvisso är hård men som tål lite sten sprut, mej veterligt iaf.
Hur kan delarna ha blivit så rostiga på 1500 mil?
Min S1 har gått 2250 mil och det är inte mkt rost på bärarmar m.m.
Vad jag egentligen ville säga är att jag nyligen bytte alla kulleder och bussningar runt om och lät montera nylonbussningar. Det avråder jag ifrån!
De är trots alla anvisningar (rätt fett, rätt moment, etc) mer eller mindre omöjliga att få tysta. Jag överväger att byta igen i vinter......
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
-
peter milton
- Forumveteran
Du har lika "mkt" rost som jag mao, kör också bara på sommaren dock i regn när nöden så kräver.Göran wrote:Jag har kört min i mer än 9000 mil och har inte sett tillstymmelse till rost över huvud taget. Kör i och för sig bara på sommaren och har hela tiden haft bilen i garage när jag inte kör.Peter Milton wrote:Pulverlack är ju en metod, som förvisso är hård men som tål lite sten sprut, mej veterligt iaf.
Hur kan delarna ha blivit så rostiga på 1500 mil?
Min S1 har gått 2250 mil och det är inte mkt rost på bärarmar m.m.
Vad jag egentligen ville säga är att jag nyligen bytte alla kulleder och bussningar runt om och lät montera nylonbussningar. Det avråder jag ifrån!
De är trots alla anvisningar (rätt fett, rätt moment, etc) mer eller mindre omöjliga att få tysta. Jag överväger att byta igen i vinter......
OT: Ang. Nylatron så bytte jag tillbaka i vintras till org. bussningar då jag fick frispel av gnisslet ifrån mina Nylatronbussningar
Jag skrev lite om det på forumet.
-
peter milton
- Forumveteran
En liten tröst är att det är mkt enklare att montera tillbaka orginalen.Göran wrote:Ja, jag håller på att bli knäpp.........Peter Milton wrote: OT: Ang. Nylatron så bytte jag tillbaka i vintras till org. bussningar då jag fick frispel av gnisslet ifrån mina Nylatronbussningar![]()
Ett skruvstäd, ett par hylsor i olika storlek , en smula fett.....färdigt.
Jag återanvände inte mina, köpte nya.
Re: Rostig hjulupphägning
Lyfter en urgammal tråd...
Man kan konstatera att Lotus ju inte är allt för frikostiga vad gäller ytbehandlingen av hjulupphängningarna.
Jag funderar på att under vintern åtgärda ytkorrosionen på bärarmar och uprights.
Har den församlade expertisen några färska rön att presentera i frågan?
Jag var inne på att antingen göra det på det enkla sättet, att själv "borsta bort" rosten och helt enkelt måla bärarmarna med mekanlack, eller som lite mer seriöst alternativ lämna bort bitarna på blästring/ytbehandling.
Ni får gärna peka mig i "rätt" riktning. Hur bör man göra?
Man kan konstatera att Lotus ju inte är allt för frikostiga vad gäller ytbehandlingen av hjulupphängningarna.
Jag funderar på att under vintern åtgärda ytkorrosionen på bärarmar och uprights.
Har den församlade expertisen några färska rön att presentera i frågan?
Jag var inne på att antingen göra det på det enkla sättet, att själv "borsta bort" rosten och helt enkelt måla bärarmarna med mekanlack, eller som lite mer seriöst alternativ lämna bort bitarna på blästring/ytbehandling.
Ni får gärna peka mig i "rätt" riktning. Hur bör man göra?