Bankalaset 2007 i nya nummret av Teknikens Värld

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
kotten
Forumveteran

Bankalaset 2007 i nya nummret av Teknikens Värld

Post by kotten »

Fick i lådan idag det nya nummret av TV. den innehöll årets bankalas på Knutstorp med 20 stycken olika lite mer sportiga modeller till lite mer extrema som Gallarda Superleggera.

Dom hade även med två stycken "lotusmodeller", Exige S och en Caterham 1,6 sigma.

Jag läste spänt hela testet och undrade hur Lotusbilarna skulle klara detta mot den annars ganska så trevliga motståndare.

Jag hade hoppats att dom skulle ha kört CSR 200 eller tom 260 mot de andra bilarna för det hade varit kul att sett hur det hade gått. För att inte avslöja så mycket, så var caterhambilen bara 0,7 sekunder långsammare per varv och då har denna bil 125 hkr. Tänkt med nästan dubbelt så mycket, då jäklar....Man kanske skall köpa sig en CSR, den verkar mycket najs.

Om den bara är 0,7 sekunder långsammare än Exige S, då borde denna "snikvariant" av Caterham vara snabbare är min gamla Exige, alltså den vanliga 192 hkr varianten. Det märkte jag på Sturup, att CSR 200 var betydligt mycket snabbare än alla Exiger på banan. Ursäkta lite off-topic.....  :nono:
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Alltid roligt att läsa tester, inte minst jämförande tester. Fast jag ifrågasätter Teknikens Världs kompetens att utvärdera extrema sportbilar på bana. Bland sina journalister har TV knappast någon motsvarighet till Mark Hales ! Man gjorde för några år sedan en motsvarande bantest på Knutstorp. Då hade man med den nya S2 Exige (190 hkr Toyotamotor)
och man uppgav att man klarade av att köra varvet på 1.20 (kommmer ej ihåg tiden exakt, och hittar ej artikeln i mitt "arkiv"). Hade ej tagit många varv för Kotten att varva dom ! Man gjorde även en specialtest av en vit Exige, eng registrerad, och lyckades acca 0-100 ppå 6,2 sek. Nog mer ett uttryck för "mekanisk medkänsla" än för verklig prestanda, även om det är oerhört svårt att nå ner till de tider som Lotus själva uppger !

Kotten skriver att han märkte på Sturup att Caterham CSR 200 var betydligt snabbare än alla Exiger på banan. För tydlighetens skull vill jag betona att det var ej min CSR !! :lol: Det var istället systerbilen till min bil, ägd och körd av Stefan Jönsson. Den bilen är för övrigt till salu, om någon är intresserad.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

lasse, tänkte väl det för din bil fick väl stå i depon hela dagen....

1.20 låter inte vidare snabbt, vill minnas jag körde på 1.26 första gången jag körde där med min boxster och en kollega på jobb körde 1.29 med en Volvo V50 standard 140hk :-D
Mikael, Fisker Karma
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

1:17,5 körde dom varvet med Exigen på bankalaset 2004
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Jag var tvungen idag att plocka fram DVD´n med varven på Knutstorp som jag körde 2005 med Alfa klubben. Detta var den första gången jag var på Knutstorp, så det gick väl lite knackigt på banan.

Ni som var där minns säkert att det var minst sagt en blöt dag (Lars H, Nillet, Salo), men på eftermiddagen så fick man chansen till några lite snabbare varv. Jag hann med ca 15 varv på torrt innan kvällen. När jag kollade på filmen idag från mina varv, så blev jag väldigt förvånad gällande de tider som TV hade på den gamla S2 Exigen och även den nya Exige S. Dom tiderna var ju 1.17.5 resp 1.15.5

De få varv jag hann med, då körde jag på 1.12-1:13 och då körde jag med min gamla S1 Elise med 165 hkr. Detta måste ju visa att förarna på TV inte är några ess direkt om man jämför med mina tider, för jag är långt ifrån en racerförare. Vinnaren, Gallardo körde varvet på 1.11.1, fattar inget. Är det så att varvet var kortare för några år sedan?

Så Lars H, det är som du säger, TV skall hålla sig till familjebilar och mäta hur många drickabackar som går in i bagaget. :shock:
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
eon
Forumberoende

Post by eon »

Nu har jag inte sett detta reportage i Teknikens Värld, men jag vill minnas ett tidigare reportage i någon av de svenska biltidningarna där de testade sportbilar på Knutstorp.
Då hade de lagt in en chikan någonstans på slingan.
Kan det vara så också denna gång?
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

eon wrote:Nu har jag inte sett detta reportage i Teknikens Värld, men jag vill minnas ett tidigare reportage i någon av de svenska biltidningarna där de testade sportbilar på Knutstorp.
Då hade de lagt in en chikan någonstans på slingan.
Kan det vara så också denna gång?
Du har så rätt, det står en konad chikan på NGK krönet.
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Fegisar !!

hälsn
Lasse H
Falan
Stamgäst

Mera tider

Post by Falan »

Ovan nämnda Stefan Jönsson har med performance box klockat sin dåvarande gula Exige -04 på 1.09.3 på Knutstorp (givetvis utan chikaner).

Tyska Sport Auto har testat ett antal bilar på Hockenheim, och där klockades CSR 200 på 1.15.4 och Elise 111R på 1.16.5 och nya Elise S på 1.19.6.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

På tal om tider på Knutan;
en annan Helsingborgsförare har med sin Elise S1 med otrimmad motor fast med tätstegad växellåda och Yokohama R-däck, kört varvet på låga 1.10. Officiell tidtagning.

Ytterligare en annan Eliseförare, tidigare vanligen förekommande på forumet innan han började med tvåhjuligt, har också med officiell tidtagning kört med sin S2 Elise (Rover K4 med ca 220 hkr) på ca 1.9,5

hälsn
Lasse H
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Mer om tider på Knutan :

För några år sedan körde en mellansvensk fd F3 förare på SSM (?) med en Sport Elise (föregångaren till Exige) varvet på ca 1.04,5. Den bilen hade ca 240 hkr och slicks. Även här officiell tidtagning.

Både Stefan Jönsson och min bils förre ägare har enligt uppgift kört varvet med Caterham CSR 200 på cirka 1.05 med Avon ACB 10-däck. I övrigt standard.
På högfartsbanor typ H-heim kommer ej Seven riktigt till sin rätt.
Däremot ganska snabb på ex vis Nürburg Ring.
Med rätt förare alltså !

hälsn
Lasse H
Post Reply