Grenrörsbyte

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Micke
Stamgäst

Grenrörsbyte

Post by Micke »

Tänkte byta avgasgrenrör på min Esprit turbo SE -90.Det verkar ju nästan omöjligt p.g.a platsbrist ,men det skall tydligen gå att göra utan att plocka ur motorn.
Jag undrar om det finns någon på forumet som har erfarenhet av detta och kan tänka sig ge mig några goda råd.

Mikael Lindström.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Micke!

Jag har skruvat en del grenrör på Espritmotorer.

Om man läser verkstadsmanualen så står det att "although it is possible to remove the cylinder head with the engine 'in situ' by releasing the engine mountings and raise the engine to provide sufficient clearence, in view of the DIFFICULTIES that may be encountered in removing the EXHAUST MAINFOLD (SPECIALLY TURBO) and those arising from the restricted access, it is generally recommended to first remove the engine/gearbox from the car".

Min erfarenhet från min turbo SE är att det är j-kligt knöligt att skruva med grenröret ÄVEN med motorn urtagen. Att få av det går nog bra, men att sätta dit det är en historia för sig eftersom det är ansenligt tungt och passningen är tajt.

En annan komplikation är "låsplåtarna" av rostfritt stål som säkrar bultarna. Det gäller att komma åt att både "låsa upp" och senare att "låsa" dessa mot bultarna.

Jag har skruvat av och på grenröret på en S3 med motorn i bilen, men där är accessen förhållandevis god. Jag undrar dock fortfarande så här i efterhand hur jag klarade av det... :lol:

Som sagt, går gör det säkert, men räkna med en hel del svärande och blodiga knogar m.m.

Mvh /Lasse  :wave:
Micke
Stamgäst

Post by Micke »

Jo jag har studerat detta och insett att jag nog behöver använda alla svordomar jag kan och kanske hitta på några nya.
Jag har även köpt nya muttrar till grenröret.Dessa är av typen metlock dvs låsmuttrar (Lotus egna). Behöver man verkligen både låsmuttrar och låsbleck?
Detta är det tredje grenröret på min bil ,det första höll 3000 mil och det nuvarande 1500 mil.Kvaliteten verkar inte vara i toppklass precis.
Mvh/Micke Lindström.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Jo,det är bra att du köpt orginalbultarna, dessa är rostfria vilket är positivt.

Lite om låsblecken: Dessa är av rostfri plåt och går faktiskt att återanvända åtminstone en gång utan att vingarna går av. detta är positivt eftersom de är fruktansvärt dyra (jag tror jag betalade c:a 600 kr för dem, 6 st stansade plåtbitar!#?).
De fyller en ganska viktig funktion då bultarna och pinnbultarna har en tendens att skruva ur sig själva pga alla värmerörelserna. Detta är ett mycket vanligt problem på S3:an som saknar dessa. Jag efterdrar dem årligen...
Konstigt att röret håller så dåligt. Vad är det som händer, spricker det?

Mvh /Lasse
Micke
Stamgäst

Post by Micke »

Hej Lasse!
Ja röret som sitter där nu är sprucket på undersidan.Vad som hände med det gamla vet jag inte eftersom jag då inte ägde bilen, men det finns kvitto på att det gjorts.Du har rätt i att det är dyra plåtbitar. Kan nämna att avgaspackningarna kostar ca 600 kr styck och man behöver 4st till grenröret och 1 till turbon =ca3000kr packning.Låsmuttrarna kostar även dessa ca 600kr.Så jag hoppas verkligen att jag slipper denna operation fler gånger.Fick ett tips av Morgan på Bennets att borra upp fästhålen i grenröret så att det kan röra sig litet.

Mvh /Micke Lindström
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

600 kr????? Jag betalade 33kr styck dvs 400kr!  :down:

Packningarna betalade jag 304 kr/st för. 600 kr/st? Rena rånet!#?  :down:

Ett tips, handla inte delar av Morgan, han köper från Paul Matty i England och enda skillnaden för dig att köpa från honom är att det tar längre tid och du får dessutom betala det påslag han har. De bara garvade åt mig när jag brättade vad Morgan tar betalt...

Kontakta istället Paul Matty Sportscars i England direkt på telefon +44-1527-575695, reservdelar (Clive) eller skicka förfrågningar på equiries@paulmattysportscars.co.uk, jag köper alla mina delar av dem. De har allt och du får vanligtvis leverans på c:a 1v om det inte är något special som de måste beställa från Lotus.

Varför måste du byta bultarna? Är de förstörda? De kan utan vidare återanvändas. Packningarna bör man däremot byta.

Mvh /Lasse
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

För min del betalar gärna lite mera hos Bennets och vet att jag får rätt grejor till min bil och ett bra arbete utfört istället för att beställa från England direkt och montera själv då mina tekniska kunskaper inte är så bra. Och sedan så måste ju Morgan också överleva som alla andra som driver företag.  :wave:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Visst!

Det är en helt annan sak om man lämnar in bilen för att man inte meckar själv. Då gör man det som du mycket riktigt påpekar också för att få mervärdet av Morgans kometens. Emellertid så ser jag ingen anledning att köpa dyrare än nödvändigt om jag gör jobbet själv. :-D

Mvh /Lasse
Micke
Stamgäst

Post by Micke »

Hej!
Bultarna bör bytas enligt Morgan.
Jag vet att man kan köpa billigare delar från England.Dock blir det en massa klabb om man råkar beställa fel.Det är ju lätt hänt då jag inte är någon klippa på teknisk engelska.  :bang:
Jag har inte varit Lotusägare så länge och behöver en del hjälp med mekandet.Morgan är alltid hjälpsam och ställer upp med hjälp över telefon och detta får han ju inte betalt för.Jag ser det som att jag betalar för hans kompetens genom att köpa delar från honom.Precis som MickeS3 säger.
Dock tackar jag för tipset om Paul Mattys .Är dessa de billigaste och bästa?

Mvh/Micke
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Micke!

Ja, och det förstår jag. Jag har själv handlat och fått tips från Morgan, emellertid vid ett tillfälle höll jag på att aldrig få mina delar, det var då jag vände mig direkt till "källan".

Jag har köpt delar från Wendels, Morgan och Paul Matty.

Wendels: Förr var bemötandet inte särskilt bra, de ville inte leverera snabbt när jag hade bråttom, även när de hade prylarna på hyllan, och dessutom var de SVINDYRA! Nu har de utlokaliserat reservdelshanteringen till Trelleborg och är i vart fall trevligare att prata med. Priserna verkar också ha blivit betydligt bättre. Jag har haft anledning att förfråga hos dem när Paul Matty höll på i evigheter att få fram två specialbultar till min differential. De skulle återkomma med leveransdatum, vilket de gjorde, efter 4 veckor(!) (och då var det liksom lite sent...). Jag tyckte nog att den kundrelationen var i slöaste laget.

Morgan tycker jag har en bra inställning och han är alltid hjälpsam, desvärre kan det ta väldigt lång tid att få fram grejjer från honom och han beställer en hel del från Paul Matty, dvs det blir en kostsam omväg både i pengar och tid. Dessutom påstår han ofta att det inte går att få fram delar som är gamla. Som exempel kan jag nämna delar till mitt "antika" air-injectionsystem på min S3:a. Han påstod att det inte fanns något. Paul Matty skickade grejjerna efter en vecka.

Paul Matty: Är troligen Englands (och kanske världens) mest välsorterade Lotus-reservdelsfirma. De sysslar också med försäljning, service, modifieringar och mycket annat. Många som jobbar där har egna Lotusar som de kör tävlingar med. De är sakkunniga och trevliga att ha att göra med. Jag tror i vart fall att de ligger bra till vad gäller priser, de är i vart fall billigare än de två förstnämnda och billigare än alla andra leverantörer jag "granskat" på nätet. Dessutom har jag ännu inte råkat ut för att de inte har den orginaldel som jag behöver...

Så var det Engelskan... det var inte heller min starka sida när jag skulle beställa min första "calliper overhaul-kit" (=bromsoksrenoveringssats :-D ). Det finns emellertid ett antal enkla lösningar på detta:

1. Skaffa part-katalogen till din bil, kostar c:a 600kr. Där finns alla delar på bild med beställningsnummer.

2. Rita en skiss och faxa över, har alltid fungerat klockrent för mig. Enda viktiga att man anger exakt vilken bilmodell som avses.

Personligen tycker jag absolut att man ska skaffa "Service notes" till sin kärra, kostar också en 600:ing. De pengarna tjänar man igen blixtsnabbt om man mekar aldrig så lite. Dessutom är den väldigt välskriven, klart bättre än tex en "Hayne's" och det är ju dessutom kul att få lära sig lite om hur bilen är uppbyggd?

Det där med bultarna håller jag inte med om, de är av rostfritt (austenitiskt dvs inte härdat) stål som normalt inte borde ta stryk av värmen. Enda skälet till att byta dem som jag kan se är om man lyckas sabba dem med nyckeln vid demonteringen (som jag gjorde med ett par pga att det är så knökigt att komma åt dem). Ett annat värre problem som man enligt Paul Matty brukar råka ut för är att de sitter så hårt att man drar av pinnbultarna (och då måste man borra ur resterna ur toppen, kul, kul...). Det klarade jag mig emellertid ifrån. :bold:

Inte för att jag tänkt ta upp konkurrensen med Morgan men ALLA Esprit ägare är jättevälkomna att kontakta mig (sätter inte ut telefonnummret här, skicka ett "pm") om ni undrar något. Jag delar gladeligen med mig av mina erfarenheter!

Några bra länkar:

www.paulmattysportscars.co.uk
www.bennetsimport.se
www.wendels-cars.se
www.webtractor.com/teamlotus/lotlink.htm#parts

Mvh /Lasse  :wave:
Plus2
Forumveteran

Post by Plus2 »

Lasse wrote: Jag har köpt delar från Wendels, Morgan och Paul Matty.
Jag håller med Lasse när det gäller Paul Matty. Det som är allra viktigast att komma ihåg är att sky Christopher Neil som pesten!! Beställ aldrig från dem!
Lasse wrote: Jag delar gladeligen med mig av mina erfarenheter!
Vi har gott om plats på webben under "Meckartips" för instruktioner om hur man gör ett kamremsbyte på Esprit :winking:

Mvh,
P-O
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Toché P-O!

Jag lägger in en Rev PA1 av en beskrivning till dig. Den borde förmodligen kompletteras med lite bilder, men min 910:a är inte urplockad just nu :-D så det blir lite svårt...

Mvh /Lasse
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Grenrören till en Ferrari 355 kostar 120.000,-  :eek:  :eek: Vad kostar det till "våran" V8?
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Micke
Stamgäst

Post by Micke »

Yess!! :bold:
Efter en hel vinters vånda och tänkande på hur i H-TE det skall gå till är jag nu klar med mitt grenrörsbyte.
Jag hade tur med pinnbultarna ,inga som gick av och inte ens några som följde med ut.En hel del timmar gick åt men det var faktiskt "enklare" än jag hade tänkt mig.Nu är det bara att köra.

Mvh/Micke
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej Micke!

Vad blev det? Lyfte du ur motorn eller lossade du bara motorfästena på vänstersidan eller vad?

Nyfiken! :shock:

Mvh /Lasse
Post Reply