Däck till Elise S1

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Göran
Svårt Lotus-beroende

Däck till Elise S1

Post by Göran »

Hej,

Det är dags för nya sulor snart.
Vad är forumets uppfattning ang. bästa däck till en S1 (195/15 + 225/16 är det väl?)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Guest

Post by Guest »

Toyo Proxies TS-1 har ju fått bra kritik. Du ska inte skaffa R-däck istället? Yokohama A048R?
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Är det dom med bara ett antal snedställda skåror som mönster??
Göran Forslund
Guest

Post by Guest »

Göran wrote:Är det dom med bara ett antal snedställda skåror som mönster??
Stämmer "gatlegala" racingdäck.

Image
Guest

Post by Guest »

Hur har det gått Göran? Skaffat nya däck än?
Johnny
Forumberoende

Post by Johnny »

Följt er diskussion om däck..... Ska själv byta bak på min nu och blev intresserad av Advan 048 - däcken..... Antagligen extremt grepp.... Men har nu backat efter att ha läst testet i Bilsport´s senaste nummer. Jag citerar: ¨Detta är för extremt för gatan även om det råkar vara godkänt. Passar bäst för banträffar. Snuskigt mjukt, urkass i regn, medioker livslängd, högljutt som få, etc.....". Eftersom jag gärna vill ha lite våtgrepp också så blir det nog Yokohama AVS Sport för mig istället. Någon som har någon erfarenhet ???

//Johnny
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Var på Spa Franchorchamp i måndags. Rapport och lite bilder finns på SELOC siten.
Mina S03/S02 smälte totalt efter 7/8 varv och har nu nästan inget kvar på bak S02.
Jag har beställt ett nytt set av Yokohama Advans Neova till påsk. Provar dessa på Bedford Autodrome och Silverstone 5 och 6 maj.
Återkommer med en rapport.
Cai, Belgien men svensk
Guest

Post by Guest »

Johnny wrote:Yokohama AVS Sport för mig istället. Någon som har någon erfarenhet ???
Har ingen erfarenhet, men titta på priserna på http://home.swipnet.se/wheelbase/ och http://www.dackonline.net/ innan du köper.
Johnny
Forumberoende

Post by Johnny »

Tack Peter !

Klar skillnad mot vad jag fick för pris hos Däckia..... Trots bra rabatt, enligt dom...... ( Yokohama ingår ju inte å vårt klubberbjudande........ )

//Johnny
Guest

Post by Guest »

Kollade du på båda? I Däckonlines priser ingår frakt...
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

I min Lotus-pärm hittade jag en rapport från sep 2001 skriven av Simon Scuffham, som länge har tävlingskört en Elise Sport 190 i England. Han har bl.a följande att säga som kanske kan vara av intresse:

BRIDGESTONE:
The Bridgestone SO-2's are expensive but give improved grip in both the dry and wet, better than Pirelli's in all cases. They don't offer quite the same ride comfort though. These are the current favourite upgrade for the mk I Elise. Recommended sizes and pressures are 195/50/15 (1.6 bar) front and 225/45/16 (1.9 bar) at the rear. These tyres will fit the standard rear 7" rims and geometry. The ideal rim width is 7.5" but 7" is within the safe limits. The arch spats should be fitted to achieve legal wheelarch coverage for road use. These are soon to be replaced by the new SO-3 tyres.

TOYO PROXY T1 PLUS
Relatively cheap all-rounder, better in dry and comparable to S0-2's in wet. Don't use the 225 on the rear standard J7 rim, since it's nearer a 235. Will fit on a J8 rim.

TOYO PROXES T1-S
Not very highly rated in standard 205/50 size. On initial turn into bends it feels as though the rear tyres have gone flat, there is a distinct initial oversteer feeling. Once you are actually cornering the grip is very much lower and the breakaway very much more sudden. For example a particular corner I could get round a 70 mph on the limit, now I am having big moments at 60mph. High speed stability is much worse too. Can_t recommend this tyre at all, the last thing you want on the rear end of an Elise is a tyre with a poor grip level that lets go suddenly.

YOKOHAMA ADVAN NEOVA
Yokohama's aftermarket tyre constructed specifically for the Elise in conjunction with the Lotus ride and handling team and are aimed at the everyday Elise user, offering a better balance between wet and dry performance than the P Zero. These tyres were launched 1st Feb 2001 and should be available through Lotus dealers only, from June. They are asymmetric and directional, and are available in 195/50/15 for the front and 225/45/16 for the rear. They will fit on the standard rims and do not require any geometry changes. Standard cars with 205 tyres will need to fit rear wheel arch spats to stay road legal. Recommended tyre pressures are 1.6 bar front and 1.9 bar rear. They cost £425 a set including VAT, but excluding fit and balance. The fronts retail at £75.50 each plus VAT. The rears retail at £105.35 each plus VAT.There is a picture and more information on the Pistonhead's site.

YOKOHAMA A038-R
Lotus have recently launched a Yokohama tyre which has been jointly developed for road and track use. It is a heavy cut slick tyre and it looks excellent and provides excellent grip in the wet and dry (but not standing water). Front tyre (A111G6048F) is A038-R 195/50R15 82V (K-5243) and cost £136.87. Rear tyre (A111G6049F) is A038-R 225/45R16 89W (K-5244) and costs £167.29.
This is standard fitment on the 340R but in the Lotus Parts Bulletin (LPB0046/99), Lotus say you must fit: Spring and damper set (A111C0138S @ £695), Front anti-roll bar (A111C0134S @ £223.65), Uniball link kit (A111D0127S @ £546.80) and the Race Wheel Set (A111G6038S Silver A111G6039S Grey @ £745.50. A lower ride height and geometry changes are required to ensure proper tyre contact.
Göran Forslund
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Jag startade det här ämnet med min fråga och så visar det sig att jag har en massa information själv. Hur som helst så är det bra att få ta del av fleras erfarenheter och uppfattningar.

Jag lutar nog åt Yoko's Advan Neova, när jag skavt av någon millimeter till på mina Pirelli P Zero's - som jag tycker har fått oförtjänt dålig kritik av många Elise-ägare. Våtgreppet är uruselt men när det är varmt så är dom helt OK - och dom håller länge!
Göran Forslund
Guest

Post by Guest »

Lustigt att Toyo Proxies fått så dålig kritik, men det har förmodligen med vikten på bilen att göra. De har ju fått mycket bra kritik till bilar som Subaru Impreza, Mitsubishi EVO etc, men då väger ju dessa bilar betydligt mer än Elisen.

Jag lutade åt att köpa Proxies till min, men valde till slut S2:ans standarddäck Bridgestone Potenza RE040. Det kanske var tur då att jag gjorde det....
boris
Forumberoende

Post by boris »

Ja däck är onekligen ett mkt viktigt kapitel.

Om jag förstått vissa inlägg på den brittiska bbs'n www.british-cars.co.uk så tycks det som att toyo proxies ts-1 "fixar sig" med lite extra ringtryck i bakdäcken, kompensation för toyos lite tunnare däckssidor .. om jag som sagt förstått situationen rätt.

...sen var det priset om man köper genom http://www.dackonline.net/
Anders
Lotus Elise S1 111S
Guest

Post by Guest »

Hittade en sammanställning av tester på Bridgestone och Toyo däck.

Toyo Proxes T1-S

ADAC Motorwelt - 3/2001
Comparative Strengths - Dry Performance
Comparative Weaknesses - Noise, Wear

AutoBild - 11/2001
Comparative Strengths - Directional Stability, Wet Braking
Comparative Weaknesses - Cornering in the Dry

Auto Motor und Sport - 6/2002
Comparative Strengths - Steering Precision, Directional Stability, Straight Aquaplaning
Comparative Weaknesses - Wet Braking

Gute Fahrt - 3/2001
Comparative Strengths - Aquaplaning, Wet Grip

Bridgestone Potenza RE040

Gute Fahrt - 3/2001
Comparative Strengths - Comfort, Noise, Balance, Rolling Resistance
Comparative Weaknesses - Understeer in the wet
Post Reply