Hej
Jag undrar om det är någon som har några förslag på vad man skall göra innan man drar i gång en Europa Special som stått uppallad i 7 år?
Det sista jag gjorde innan barnen började ta för mycket tid var att koppla bort bromsservona, det ena läkte och skickade stora mängder bromsvätska in i motorn (Man fick en aning om kompaktheten i dimman vid Lützen när man körde...).
Bilen har stått i varmgarage och jag har kollat att startmotorn drar rund hela härligheten. Så, skall jag skruva eller starta?
Bromsservot, är det lönt att titta på om man kan repa det. Har ett annat nytt som legat sen 2000, men det passar inte direkt i fästen och ledningar, några förslag?
/ Patrik i Skellefteå
PS hittatde sista tankkvittot bland papperen, 8,45 litern för 98 oktan (juli 2000).
Uppstart av Europa efter 7 år
Hej,
innan du gör något skulle jag nog fyllt loppen med diesel för att lösa upp ev. koks avlagringar runt kolvringarna. Har dessa fastnat kan det bli så att du bränner förbi dessa och skadar ringarna mer än nödvändigt.
Låt motorn stå med denna soppa i sig några dagar.
Töm sedan ur och fyll på någon billig olja som du kan byta ganska omgående, den skall bara finnas där för att tvätta rent.
Gissar också att du måste montera isär förgasarna och göra rent munstycken osv, bensin som torkar brukar ge kraftiga avlägringar/fällningar ifrån sig.
utöver detta kan man nog rekommendera en generell service.
Sedan bör du också kolla knutkorsen i drivaxlarna då de kan ha torkat och kommer då definitivt att gå sönder mkt fort..
LyckaTill!
joakim
innan du gör något skulle jag nog fyllt loppen med diesel för att lösa upp ev. koks avlagringar runt kolvringarna. Har dessa fastnat kan det bli så att du bränner förbi dessa och skadar ringarna mer än nödvändigt.
Låt motorn stå med denna soppa i sig några dagar.
Töm sedan ur och fyll på någon billig olja som du kan byta ganska omgående, den skall bara finnas där för att tvätta rent.
Gissar också att du måste montera isär förgasarna och göra rent munstycken osv, bensin som torkar brukar ge kraftiga avlägringar/fällningar ifrån sig.
utöver detta kan man nog rekommendera en generell service.
Sedan bör du också kolla knutkorsen i drivaxlarna då de kan ha torkat och kommer då definitivt att gå sönder mkt fort..
LyckaTill!
joakim
joakim
SE highwing
SE highwing
Tack för ditt snabba svar Joakim,
Generell service, kan du vara lite mer specifik? Det är minst 10 år sen jag skruvade själv i en bil...
Byte olja + filter, luftfilter, koll/rengöring bränslefilter, koll/byte tändstift, justering av tändning. Ska det räcka?
Knutkorsen - de hade jag absolut inte tänkt på, Tack för det!!
/ Patrik
Min Lotus är också GUL.
Generell service, kan du vara lite mer specifik? Det är minst 10 år sen jag skruvade själv i en bil...
Byte olja + filter, luftfilter, koll/rengöring bränslefilter, koll/byte tändstift, justering av tändning. Ska det räcka?
Knutkorsen - de hade jag absolut inte tänkt på, Tack för det!!
/ Patrik
Min Lotus är också GUL.
Se till att byta ALLA vätskor, spola gärna rent kylsystemet, skruva loss den nedre slagen till expansionskärlet, plugga kärlet och spola varmt vatten (vattenslang) framåt mot kylaren kylaren runt i motorn i ca en 15minuter för att med lite förhoppning kunna lösgöra en massa slamm.
utöver detta, byt stift, brytarspetsar, ev någon rem om den torkat.
Filter javisst, byt gärna lite bränsleslangar också, dessa har garanterat torkat.
Dock är det viktigaste att du lösgör kolvringarna så du inte skadar dessa i onödan.
Glöm ej heller av tömma ur bromsoljan, och lufta igenom system ordentlligt så att du ser att du får igenom färsk vätska.
:-)
utöver detta, byt stift, brytarspetsar, ev någon rem om den torkat.
Filter javisst, byt gärna lite bränsleslangar också, dessa har garanterat torkat.
Dock är det viktigaste att du lösgör kolvringarna så du inte skadar dessa i onödan.
Glöm ej heller av tömma ur bromsoljan, och lufta igenom system ordentlligt så att du ser att du får igenom färsk vätska.
:-)
joakim
SE highwing
SE highwing