Nya däck - Elise S2

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Jag kör väl slut dom på Malmby först. Dom är inte olagliga ännu. Vore kul att testa Proxies, hur känns dom på Volvon??

Staffan
Guest

Post by Guest »

Staffan wrote:Vore kul att testa Proxies, hur känns dom på Volvon??
Har inte satt på dem ännu, kör fortfarande med vinterdäck. Det går nog inte att jämföra hur de känns på Volvon med hur de känns på Lotusen, med tanke på att Lotusen väger 600-700 kg mindre...

Toyo Proxies är dock inte kända för att ha bra grepp på torrt väglag, men är däremot kända för att vara mästare vid regn.
Guest

Post by Guest »

Lite info från den engelska BBS:en

Toyo's on S2 - first impression

Well after driving back from the tyre shop and a few miles extra for good measure my thoughts on the Toyos are mixed. Gone is the understeer - replaced by pin sharp turn in and great road holding at the front, meaning that the car lurches on the suspension a bit more. The lurch induces a degree of unpredictability at the rear, 90% of the time it follows the front but the breakaway that occurs 10% of the time is more rapid and less predictable then the potenzas meaning you have to be ready for it at every corner. I'm fairly sure this could be cleared up with stiffer suspension - thus reducing the amount of lurch.

Grip is good and they easily outbrake the bridgestones in the wet and dry

The ride is MUCH bumpier than before though I'm still experimenting with tyre pressures - started at 29 (too high) am now on 26 but haven't done enough mileage to test the difference.

I've not really been able to thrash about cos of my coolant leak but I'm hoping to give them a more thorough workout at the weekend.
Johnny
Forumberoende

Post by Johnny »

Hej !

Jag vet inte om det är relevant, men jag har ju Proxies runt om på min Esprit. Jag kommer att fortsätta med dessa eftersom jag inte hittar några andra däck med referenser till Espriten.

Min uppfattning om däcken stämmer bra med det jag har sett skrivet om dom. Inte speciellt bra på torrt väglag. Bakvagnen släpper väldigt lätt vid pådrag - men det kanske den gör även med andra däck ? Däremot är det aldrig några problem att "hämta igen" bilen vid släpp. Jag har ju även kört bilen vid både regn och halt, inklusive snö.... Där uppfattar jag däcken som mycket bra. Men det kan ju ha med att göra att man aldrig "kliver på" ordentligt vid det väglaget. Jag kanske återkommer med mina erfarenheter när jag har fått på nya bak. ( Om jag fortfarande har bilen kvar då..... :( ).

Mvh

Johnny
Guest

Post by Guest »

Jag tror att Dunlop SP Sport 9000 kan vara riktigt bra däck till Elise. De har fått mycket bra kritik, kostar 1115 på dackonline.net för 185/50 R16.
Post Reply