Förgasarkrångel???

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Benny Långberg
Användare

Förgasarkrångel???

Post by Benny Långberg »

Hej!
Jag är sen i Maj lycklig ägare till min drömbil, en Esprit S3.
Jag dock ett "litet" problem och det är att den hackar och går dåligt
på låg och mellan registret.Den pinnar dock på bra på fullgas
förutom att den slutar dra vid 6200v/m med det kanske är naturligt.
varvtalsvakten går in vid 7000v/m.
Har haft en kunnig kille att titta på förgasarinställningarna men han
kunde bara konstatera att den inte reagerar nämnvärt på lågfartsinställningsskruvarna. Dom skall enligt instr.boken vara utskruvade ca.2varv men är nu ute ca 8-10 v. Ändå poffar det tillbaka som om den får för lite bränsle. Det sitter nya stift i och tändkablarna är bytta.
Tändningen är även den riktigt inställd och orginal bestyckningen sitter i förgasarna som är dubbla Dellorto 45or......

Vore VÄLDIGT tacksam för hjälp som löser detta problem..... Benny :(
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Har du provat att göra rent insprutningsmunstyckena? Om jag inte minns fel är det de som ger bensin vid lågt och mellanhögt varvtal. Vid full belastning är det en s.k. jet som sprutar in bensin i insuget.
Munstyckena är FÖREDÖMLIGT enkla att komma åt på DellOrto förgasarna. Du lossar de två skruvarna som håller fast den svarta plastkåpan (en på varje förgasare) och plockar bort denna samt den underliggande packningen (bör inte ha "limmat" fast i metallen). Under finns två kaviteter. Den ena är under den del av packningen som det är hål i och detta är "insuget" för luft när choken är aktiv. Den andra, som täcktes av pckningen, innehåller 4 skruvar. Dessa skruvar är överdelen på insprutningsmunstyckena. Skruva ur dem ett i taget, inspektera, tvätta i bensin och blås rent med tryckluft eller motsvarande. Skruva tillbaka allting som det satt.
Kanske kan vara värt att kolla i alla fall...

Mvh /Lasse (Ägare till en Esprit S3 -85)  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Benny Långberg
Användare

Post by Benny Långberg »

Att blåsa rent de munstycken som sitter under plastkåpan var ett av de första tips jag fick så det har jag tyvärr redan provat. (det hade ju varit kul om det var så enkelt).Den reagerar ju lika dåligt när man skruvar på båda förgasarna vilket tycks märkligt.
Jag har även kontrollerat flottörnivån.

Slutar din S3a också att dra vid 6200v/m?

Benny
DJ
Moderator

Post by DJ »

Ta isär och gör rent hela förgasarna. Byt nálventiler och packningar. Det finns renoveringssatser färdiga.

Jag har iofs. ingen erferenhet av Dellorto, men min erfarenhet av Weber DCOE är just denna.

Kolla sá att ALLT är schysst, rent och nytt (där det sá behövs, t.ex. nálventiler) innan du börjar justera. Det spar tid. Det är ingen idé att försöka justera en förgasare som inte är riktigt OK.

Det gäller bara att ha en stor och ren arbetsbänk sá man kan hálla ordning pá alla smáprylar.

Daniel
Lotuslös :(
Benny Långberg
Användare

Post by Benny Långberg »

Att ta isär förgasarna i minsta beståndsdel är nog kanske det enda raka att gå vidare med. Då vet man åtminstone att allt är ok när man letar vidare.
Men det som jag tycker är konstigt att båda förgasarna svarar lika dåligt på justerskruvarna. Om det skulle vara tätt i något munstycke så borde det rimligtvis bara påverka den förgasaren.
Men jag har inte så mycket annat att gå på så jag får väl ta och kolla igenom båda två ordentligt.....

Benny
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Det skulle väl också kunna vara att någon packning eller o-ring i insuget läcker och den drar tjuvluft? Ska man kunna kolla genom att spraya startgas runt insuget när motorn är igång och se om vartalet ändras. Men om inte det fungerar så är det ju bara att ta loss insug och förgasare och inspektera.
Post Reply