Elise olja

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
peter milton
Forumveteran

Elise olja

Post by peter milton »

Jag har förstått att Wendels använder Castroil 10w/60 när de gör service på elise. Jag antar att det väl finns några "hempulare" bland eliseägarna som kanske byter olja själva t.ex. när bilen ställs av inför vintern?
Vad använder ni för olja, det är ju trots allt ingen extrem motor, K-motorn.
Jag tycker att 10W/60 á 230 kr litern känns lite overkill, rätta mig om jag har fel.  :bow: Därmed inte sagt att man ska hälla i nån olja ifrån ICA, klart att det ska vara riktiga oljor men som sagt....
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Peter !

"....olja från ICA" Är det olivolja Extra Vergine du tänker på ?
Bättre i köket än i motorn ! :-D

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Olivolja kan vara nog så dyrt, men tänkte nog på att det finns vanlig olja på stormarknaderna som kanske inte alltid är så vass, fattar la du....
Du är nog inte rätt man att konsultera i dessa frågor eller? Vet du t.ex. var oljestickan sitter? :lol: :kopf:
Det var roligt i ljunbyhed i lördags iaf.  :wave:
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Mobil 1 5W/50 Rally Formula torde vara ett bra val. Den är om jag minns det rätt den enda olja som är godkänd i din motor för alla yttre temperaturförhållanden... den brukar gå att få tag i för från allt mellan c:a 120 kr/l ner till 75 om du köper på 20-liters fat med lite bra prisförhandling. den är den enda olja som är Porsche-godkänd samt brukar alltid stå överst på listan av rekommenderade oljor till Esprit.

Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Tack för tipset.  :up:
Jag ska kolla upp denna olja och se vad jag kan få för pris.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Peter !

Du har helt rätt vad gäller min förstahandskunskap om "the oily bits".
Men detta till trots vågar jag ha uppfattningen att det inte är så viktigt att ha den dyraste och bästa (?) oljan till en motor som har en så låg litereffekt som 120 hkr K-motorn. Den är ju ej heller extremt högvarvig.
Däremot inte lämpligt att blanda olika typer av olja utan hålla sig till helsyntetisk. Tror att det är bättre att byta oljan ofta, än att ha den dyraste. Hade vi haft samma diskussion om det gällt en Rover 200 ?
Eller en Rover Freelander ?

hälsn
Lasse H
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Det är helt rätt  :up: Varför ska man ha en så "fräck"/ dyr olja som en 10W/60 i en Elise när det (gissar jag) är en enklare olja i en likadan motor i en roverbil.
Klart att det ska vara helsyntet men exakt vilken ska sugas lite till på.
eon
Forumberoende

Post by eon »

Lasse H wrote: Men detta till trots vågar jag ha uppfattningen att det inte är så viktigt att ha den dyraste och bästa (?) oljan till en motor som har en så låg litereffekt som 120 hkr K-motorn. Den är ju ej heller extremt högvarvig.

hälsn
Lasse H

Nä, det är ju skillnad mot våra högeffektsmotorer på 158 Hk. :lol:
/Erik
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Erik !

Den kommentaren förtjänade jag !!  :bang:
Men jag menar att det inte är någon skillnad där heller.
VVC-motorn finns ju i Rover/MG-bilar också. Eller ska jag skriva
fanns ? Skulle vara intressant att veta om det har gjorts någon
oberoende (från oljebolagen) undersökning om motoroljors faktiska
prestanda. Kan man med säkerhet säga att en dyr olja som ex vis
Mobil 1 är bättre i en "vanlig" motor än en billigare helsyntetolja ?
Och kanske ännu mer intressant; om det nu finns någon helsyntetolja
som kostar hälften vad Mobil 1 kostar, vilket är då bäst för motorn, att köra 1.500 mil med Mobil 1 eller 750 mil med den billigare oljan ?
Att Porsche kör med Mobil 1 respektive Ferrari med Shells motsvarande toppolja handlar säkert bara om pengar. Det kostar säkert en rund slant för respektive oljebolag att få ståta med den rekommendationen.

hälsn
Lasse H
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Enligt instrucktionsboken ska oljan klara rovers RES.22.OL.G4 spec eller CCMC G4(och om inte detta är tillgängligt ett välkänt märke som klarar dem amerikanska API SG eller SH standarden) någon som har koll på oljespec som kan reda ut begreppen?
Lotus Elise -97
Tobjer
Användare

Post by Tobjer »

K4:an är väl känd för att vara känsligare än dom flesta andra "normala" motorer? Problemet med HGF verkar finnas oavsett vilken bil den sitter i. Jag tror att en skillnaden finns i hur man kör. En Freelander som körs som en Elise har nog samma sannolikhet för HGF som Elisen.

Själv har jag valt att inte kompromissa med oljan eller oljebytena. Hittills har jag bytt två gånger i Elisen i år och har använt Motul 300V 5W40 båda gångerna.

Finns en hel del om ämnet på Seloc.
Thomas B
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Tobjer wrote:K4:an är väl känd för att vara känsligare än dom flesta andra "normala" motorer? Problemet med HGF verkar finnas oavsett vilken bil den sitter i. Jag tror att en skillnaden finns i hur man kör. En Freelander som körs som en Elise har nog samma sannolikhet för HGF som Elisen.

Själv har jag valt att inte kompromissa med oljan eller oljebytena. Hittills har jag bytt två gånger i Elisen i år och har använt Motul 300V 5W40 båda gångerna.
Två gånger redan? Jag som trodde att jag var överseriös som tänkte byta nu i höst trots att oljan bara gått ca 400mil.
Hur mycket kör du på ett år?
Helt klart att man inte ska fuska med oljan iaf.  :wave:
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Tror inte heller detta är det rätta området att spara in på. Sen beror det ju såklart på hur man använder bilen. Själv åker jag på Castrol Motorsport 10-60, och har hittills bytt efter varje race trots att det blir rätt dyrt. Den kostar ju c:a 240:-/L
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Fredric wrote:Tror inte heller detta är det rätta området att spara in på. Sen beror det ju såklart på hur man använder bilen. Själv åker jag på Castrol Motorsport 10-60, och har hittills bytt efter varje race trots att det blir rätt dyrt. Den kostar ju c:a 240:-/L
Det kostar att ligga på topp :lol:
Den oljan du kör på sägs det att man kan ersätta med castrol edge 0W/40 vad tror du om det? Skiljer inte mkt i pris, ca 40 kr litern mindre,men ändå. Vad har du för filter? Har du lotus oe eller det som jag hittade på Autoexperten, ett rover filter ifrån FRAM? De gör bra filter så det bör nog funka det med. FRAM gör säkert lotus oe filter fast med en snyggare lack på filtret än rovers. Jag tror inte lotus gör egna filter, eller vad tror ni?.  :wave:
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

P Milton wrote:
Fredric wrote:Tror inte heller detta är det rätta området att spara in på. Sen beror det ju såklart på hur man använder bilen. Själv åker jag på Castrol Motorsport 10-60, och har hittills bytt efter varje race trots att det blir rätt dyrt. Den kostar ju c:a 240:-/L
Det kostar att ligga på topp :lol:
Den oljan du kör på sägs det att man kan ersätta med castrol edge 0W/40 vad tror du om det? Skiljer inte mkt i pris, ca 40 kr litern mindre,men ändå. Vad har du för filter? Har du lotus oe eller det som jag hittade på Autoexperten, ett rover filter ifrån FRAM? De gör bra filter så det bör nog funka det med. FRAM gör säkert lotus oe filter fast med en snyggare lack på filtret än rovers. Jag tror inte lotus gör egna filter, eller vad tror ni?.  :wave:
Har köpt filtren på Eliseparts, vet faktiskt inte vem som gör dom. Litar på att dom säljer bra grejor.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Post Reply