Vad använder ni för olja, det är ju trots allt ingen extrem motor, K-motorn.
Jag tycker att 10W/60 á 230 kr litern känns lite overkill, rätta mig om jag har fel.
Lasse H wrote: Men detta till trots vågar jag ha uppfattningen att det inte är så viktigt att ha den dyraste och bästa (?) oljan till en motor som har en så låg litereffekt som 120 hkr K-motorn. Den är ju ej heller extremt högvarvig.
hälsn
Lasse H
Två gånger redan? Jag som trodde att jag var överseriös som tänkte byta nu i höst trots att oljan bara gått ca 400mil.Tobjer wrote:K4:an är väl känd för att vara känsligare än dom flesta andra "normala" motorer? Problemet med HGF verkar finnas oavsett vilken bil den sitter i. Jag tror att en skillnaden finns i hur man kör. En Freelander som körs som en Elise har nog samma sannolikhet för HGF som Elisen.
Själv har jag valt att inte kompromissa med oljan eller oljebytena. Hittills har jag bytt två gånger i Elisen i år och har använt Motul 300V 5W40 båda gångerna.
Det kostar att ligga på toppFredric wrote:Tror inte heller detta är det rätta området att spara in på. Sen beror det ju såklart på hur man använder bilen. Själv åker jag på Castrol Motorsport 10-60, och har hittills bytt efter varje race trots att det blir rätt dyrt. Den kostar ju c:a 240:-/L
Har köpt filtren på Eliseparts, vet faktiskt inte vem som gör dom. Litar på att dom säljer bra grejor.P Milton wrote:Det kostar att ligga på toppFredric wrote:Tror inte heller detta är det rätta området att spara in på. Sen beror det ju såklart på hur man använder bilen. Själv åker jag på Castrol Motorsport 10-60, och har hittills bytt efter varje race trots att det blir rätt dyrt. Den kostar ju c:a 240:-/L![]()
Den oljan du kör på sägs det att man kan ersätta med castrol edge 0W/40 vad tror du om det? Skiljer inte mkt i pris, ca 40 kr litern mindre,men ändå. Vad har du för filter? Har du lotus oe eller det som jag hittade på Autoexperten, ett rover filter ifrån FRAM? De gör bra filter så det bör nog funka det med. FRAM gör säkert lotus oe filter fast med en snyggare lack på filtret än rovers. Jag tror inte lotus gör egna filter, eller vad tror ni?.