Jag har en uppsättning 4-spoke Revolution-fälgar centrumbult till min Elan +2, men de bygger för mycket utåt så nu ligger de bara i garaget utan att användas. Min idé var att svarva ner centrum i dem för att få ett mer lämpligt offset så att jag kan använda dem.
När jag kikar på hur det är gjort så känns det svårt. I fälgcentrum sitter en spacer skruvad. Den är ca. 6 mm tjock. I den spacern så sitter det hål för de styrpinnar som sitter i hubben och som styr fälgen rätt och stöttar upp för centrumbulten.
Om jag tar bort spacern (vilket skulle bli bättre) så "matchar" fälgens gods inte passningen på hålen för styrpinnarna så något blir helt, några blir bara "halva" och något blir utan gods.
Är det någon som har samma erfarenhet som jag och som kan tipsa om en lösning?
Jag skulle ju kunna svarva ner spacern till ett minimum men den skulle kännas väldigt "flimsy" i så fall. Men det kanske räcker för att bara fixera styrpinnarna?
Rekommenderar att du kontaktar Bertil Carlson, Vejbystrand.
Om någon kan svara på din fråga är det han !
Du hittar hans telefonnr i LCCS medlemsmatrikel.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Du kan också höra med Intera i Skogås om de har någon lösning. De har gjort om fälgar att passa till min Elite (ändrade bultdelning, centrumhål och svarvade av lite på anläggningsytorna mot naven) och det blev bra. De är dock inte särskilt billiga.