Hej!
Jag var ute med lotusen en sväng idag och träffade en gammal kompis som bygger en del bilar bland annat Cobra.
Han berättade att han använder lustgas inkopplat till insuget för mer effekt vid behövande stunder. Han undrade förvånat varför jag inte hade installerat en tub nos till min lotus för att få ut lite mer effekt :). Han är även övertygad om att detta är det mildaste "trim" sättet du kan göra på din bil om man gämför med turbo eller kompressor. Det finns tydligen universal nos kitt som är instälningsbara på 30-150 extra hästar.
Det hela låter ju lite som en "fast and the furious" film, men undrar om någon har någon information om hur nos skulle göra sig i en lotus?
/Henrik
Lustgas i Lotus
Lustgas i Lotus
Silver Lotus Elise -03 111S
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Lustgas ger ju väldigt mkt "bang for the buck", men lustgas är ju till för väldigt korta kraftuttag & höjer ju inte bilens vardagliga prestanda utan är ju mest ett tillbehör vid rattlås-racing då tuberna töms ruskigt fort.
Oftast är det väl så med lotusar att man vill förbättra vridmoment & effekt för "vardags bruk" för att bli kvickare på kurviga partier. Lotusar är ju inte bygda för att vara maximalt snabba på raksträckor utan för att avnjutas när det svänger.
Vet att det finns ett par lustgas utrustade 4 cylindriga espriter, men jag känner inte till några eliser med NOS.
Oftast är det väl så med lotusar att man vill förbättra vridmoment & effekt för "vardags bruk" för att bli kvickare på kurviga partier. Lotusar är ju inte bygda för att vara maximalt snabba på raksträckor utan för att avnjutas när det svänger.
Vet att det finns ett par lustgas utrustade 4 cylindriga espriter, men jag känner inte till några eliser med NOS.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT