Prisidé Lotus Excel SE (Sv. Såld) -87

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Pteryx
Användare

Prisidé Lotus Excel SE (Sv. Såld) -87

Post by Pteryx »

Hittade en Lotus Excel SE ståendes runt knuten. Den kördes tydligen förra sommaren, har stått ute sedan dess (Bilprovningspappret låg i bilen). Den är möglig inuti och däcken är nästan tomma. Som tur är den ju galvad med plastkaross, däremot vill jag vill inte veta hur bromsar ser ut. Vad tros om de övriga ogalvade delarna? Lacken ser däremot rätt bra ut med tanke på omständigheterna.

Vad tror ni om pris på en denna skönhet?

Kameratelefonbilder:
http://img381.imageshack.us/my.php?image=bild116qb.jpg
http://img381.imageshack.us/my.php?image=bild131pe.jpg

Gustaf.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Hur kan man ställa en sån utomhus så länge?? :wild:

Är det den som står i Slaka?

Du får räkna med att du måste byta en del saker eftersom den stått ute i regn och rusk. Bromsskivor/belägg m.m.

Men det allvarligaste verkar nog ändå vara inredningen, den lär nog vara det knepigaste att hitta delar till begagnat.

I fint skick är den kanske värd kanske 60000, möglig och i behov av en hel del underhåll så är den värd mycket mindre. Hälften?? Beror lite på hur/om den går och hur mycket som måste bytas.

Daniel
Lotuslös :(
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Excelen är nog tyvärr inte den mest eftertraktade Lotusen och det avspeglar nog även priserna. I england kan du köpa en hyfsad bil för ca £1000, dom riktigt fina går väl för några få tusen mera. Dvs är bilen inte i toppskick är den knappast värd så mkt pengar. Kan gissa runt 25000kr för ett svenskt renoveringobjekt i skicket du beskriver. Dessa bilar är iskalla på den svenska marknaden som fina för att inte säga hopplösa när dom inte fungerar. Synd på en av de bättre bilar Lotus har producerat( mkt Toyota i dom).

LyckaTill!

:steer:
joakim
SE highwing
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Svårt att uppskatta ett pris, dom verkar ju inte bli sålda för 60.000:- när dom fungerar, så en bil som står still av någon anledning borde vara betydligt billigare.
Bromsarna är inga problem, det är Toyota Supra. Jag skulle kolla avgassystem, vattenpump, kylare, bromsrör, dörrar (hänger dom) och byta kamrem bums.
Kvalitet och driftmässigt är det den bästa bilen Lotus har byggt.
Pteryx
Användare

Post by Pteryx »

Jag ringde ägaren och han ville ha 60 000 kr för den. Han sa att motorerna var eftertraktade och en ny kunde kosta 20 000 kr. Han hade en präst som var intresserad, jag får ta och ringa tillbaka om ett tag och se om bilen finns kvar. Tror bilen är en bra första-Lotus. De ska enligt brittiska webbsidor vara de mest hållbara Lotusarna av alla.

Det finns Exceller på Blocket.se med pris omkring 90 000 kr fast de verkar svårt att få de sålda, fast då är de iofs i "perfekt" skick. Under 30 000 hoppas jag på, med tanke på skicket... då kanske de blir en Lotus!  :hyper:

DJ: Ja, det är den som står i Slaka. Vet du något om den? Stackars bil som har fått stå ute så länge t.o.m. lacken har möglat på ett ställe. :(

Är det svårt att få möglat läder fint igen? borde det inte vara bara torka bort det och vädra?

De saker jag kan tänka mig man får byta för att får den körbar är (spekulationer):
Däck
Kamrem
Bromsar
Bromsrör
Oljor och filter

De delar som kommer ifrån Supran borde väl vara lätt att få tag reservdelar till? Som bromsar, ac, växellåda, viss el, diff, dörrhandtag?

Stefan L: Om dörrarna hänger, hur åtgärdar man det? Läcker det in vatten eller är det mest en kosmetisk skada? Vattenpump och kylare är viktigt att kolla upp, det är tydligen vanligt att de blir överhettade. Är vattenpump och kylare något som brukar gå sönder?

Dessutom så tror att jag får fylla på AC:n. :lol:

Tack för all feedback!  :wave:
Gustaf - Drömmer om en Lotus.
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
En sak är vad säljare vill ha för sin bil och en annan vad han får när bilen blir såld. De priser som jag vet på bilar som har blivit sålda under de senaste åren är att en riktigt fin bil med få mil på mätaren kostar kanppt 100 000:- och sen dalar priserna ner till ett lätt krockat renoverings obj för 27000:-. Nu är det inte så många bilar som säljs pga nöjda ägare och förhållande vis låga priser på bilarna.

Ett renoverings obj som du beskriver bilen med möglig inr så blir priset lågt, själv skulle jag inte vilja betala mer än 35-40 000:- för en sådan bil. Om det inte är något annat som också är trasigt på bilen, kan vara dyrt nog att byta slitdelar utan att reparera skador.

Som du kan läsa på andra ställen på vårt forum så är Excelen en mycket trevlig bil att köra och äga, när du har den körbör är jag övertygad om att du blir överaskad över vägkänslan och ballansen i bilen, den är skön.
Men som sagt det är en lång väg dit med den den bilen och om det är en Excel som du är såld på så finns det bättre bilar att titta på, och några dyra lik som aldrig bilr sålda till de priser som säljaren vill ha.

Titta noga räkna vad det kommer att kosta att fixa till bilen och dubbla kostnaden, så kommer du nog nära vad det slutar på när bilen står fin och glänser på gatan. Inte för att delarna är dyrare än till andra Lotusar, men när man rotar i gamla bilar så hittar man hela tiden saker som behöver fixas till.

Lycka till med bilköpet (om det blir)

Må gott
Patrik.
greger
Stamgäst

Post by greger »

Står även en där jag bor, fast i bättre skick, stått i garage hela tiden. En gammal dam som äger den om jag minns rätt, kördes förra sommaren tror jag. Om du vill kan jag kolla upp om den är till salu...
Mattias
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

HEJ.
reg nr BOU 996 ?
Röd med svart inr, är det den så är den nog tillsalu. har varit i kontakt med en bekant till ägarinnan för en annans räkning. Blev ingen affär så bilen står nog kvar. Hittades en bättre på närmre håll.

Må gott.
Patrik.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Pteryx wrote:
Är det svårt att få möglat läder fint igen? borde det inte vara bara torka bort det och vädra?
Att snygga till skinnet är nog inte det stora problemet, däremot så kan stoppningen i stolarna vara förstörd av fukt & mögel & då är det kört för stolarna....
Mine Europa luktade inte hallon innuti, men möglet på ytan va inga problem att få bort.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Pteryx
Användare

Post by Pteryx »

Den här bilen ska alltså inte vara något fel på utan de som har uppkommit när den stått och normalt slitage sedan -87. Fast jag vet ju inte exakt skicket. En liten kul detalj är att den har används ett år som demobil för Alpina.

Reg nr. DRE973 Röd med ljustläder.

Du har nog rätt i att det är mycket att göra och mycket som kostar, har blivit varse det med min nuvarande bil.  :bang:

Ska bli intressant om han får den såld för 60 000...
EXCEL,PATRIK. wrote:Röd med svart inr, är det den så är den nog tillsalu. har varit i kontakt med en bekant till ägarinnan för en annans räkning. Blev ingen affär så bilen står nog kvar. Hittades en bättre på närmre håll.
greger wrote:Står även en där jag bor, fast i bättre skick, stått i garage hela tiden. En gammal dam som äger den om jag minns rätt, kördes förra sommaren tror jag. Om du vill kan jag kolla upp om den är till salu...
Så pass? Det finns alltså fler som bara står. Jag återkommer om det blir intressant.
Rickard wrote:Att snygga till skinnet är nog inte det stora problemet, däremot så kan stoppningen i stolarna vara förstörd av fukt & mögel & då är det kört för stolarna....
Mine Europa luktade inte hallon innuti, men möglet på ytan va inga problem att få bort.
Det låter inte allt för trevligt, får ta det i beaktande.
Gustaf - Drömmer om en Lotus.
greger
Stamgäst

Post by greger »

Ja det är BOU jag menar. Vad ville hon ha för den när ni pratade med henne då? Alltid roligt att veta.
Mattias
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

HEJ.
DRE 973 finns det en artikel om i Automobil nr1 januari 1988, det är en lika dan som min och vad jag vet så finns det bara dessa två i Sverige med denna färgsättningen, mycket trevligt. Tråkigt att bilen inte är i ett fint skick. Min är i fint skick :-D
Motorn som du skrev om är inte något ovanligt. Lotus egen motor 2,2 liter med förgasare heter 912 och finns med 160hk i sverige och 184hk i övriga europa. Vi svenskar får nöja oss med den gamla motorn medan uppgraderingen kom i alla andra SE bilar. En 912 motor med 160hk (kallad lc, låg comp)hittar man för under 1000 pund medan en 184hk (hc) kostar strax över i begagnat skick. Se på www.lotusbits.com
Alltså inte 20 000:- som ägaren sa till dig att den kostade.

Må gott
Patrik
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Vi kom inte så långt så jag fick inte något prisförslag på BOU, utan jag bara förmedlade kontakten. Men eftersom det hittades en annan bil så blev det inte intressant att åka till Stockholm och titta på bil. Vad jag vet är att det ska vara en ganska stor repa på huven med annars ska bilen vara bra. Knappast en bil man får för 60 000:- Troligen upp mot en 85000:- men det är bara en gissning efter den beskrivning som jag fick av bilen då jag gjorde en förfrågan på den, vet som sagt inget om skicket.

Må gott
Patrik.
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Hej,
Det finns en balk i dörrarna som kan börja rosta om det börjar läcka in vatten, dessutom kan gångjärnen börja glappa rejält på bilarna.
Jag fick själv tipset att vattenpumpen kan börja läcka på bilar som går mycket lite. Kylaren är mer normalt slitage och ålder, kostar 1800:- att byta cellpaket, det kan vara svårt att hålla värmen nere när man kör hårt med gamla och slitna prylar.

Här är en länk till en scannad Lotus Excel manual den är väldigt bra att ha om du funderar på att skaffa en bil, samma manual kostar runt 1000:- att köpa i England: http://homepage.ntlworld.com/dpryder/Lotus%20Manual/

Lotus Excel forumet har vaknat till liv igen och är riktigt aktivt: http://excel.ansrallying.org.uk/phpbb/index.php

Excel är inte bara en bra första Lotus, det är dessutom en suverän Lotus när man har familj. Själv har jag hittat en perfekt kombination mellan familjeutflykter med barnsäten, långresor, sprintrace och hillclimbs. 160 hk motorn klassar direkt in i roadsport C reglementet och där är den riktigt giftig.

Skall till Stockholm i helgen, finns det någon Lotus Excel att titta på där om man får en stund över?

Hälsar
Stefan[/quote]
Per-Ola
Forumberoende

Post by Per-Ola »

Om du är intresserad av Excelen med reg nr DRE973 skulle jag titta noga efter reparationer efter krockskada. När bilen gick som demo-bil för Alpine bilstereo gick det ett rykte om att den hade blivit smälld (jag tror det var fram). Observera att detta är ett rykte och skall tas med en nypa salt. Dessutom går det att reparera sådana skador på ett professionellt sätt. Det som kanske är viktigast att kolla är hjulinställningar/att chassit inte är skevt.

Hälsar

Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Post Reply