Bremseklosser og -skiver

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
trondhb
Forumberoende

Bremseklosser og -skiver

Post by trondhb »

Mistenker at det snart er tid for å bytte bremseklosser på Elisen. Har hørt en svak "slurelyd" i det siste like før bilen stopper ved nedbremsning, dette er kanskje p.g.a. slitte klosser? Min bil har gått 18 000 km nå, er det normalt at klossene bør skiftes snart? Hva med bremseskivene, når bør disse skiftes?

Noen anbefalinger til hva jeg bør satse på? Pris? Regner med noen av dere har skiftet og har noen erfaringer å dele med meg. Vil selvsagt ha så gode bremser som mulig men er samtidig opptatt av pris.

Jeg skal sannsynligvis en tur nedover til Wendels på A-service i løpet av oktober, men bør jeg skifte f.eks. klosser der hvis det er nødvendig? Ser flere på seloc.org anbefaler andre klosser enn Lotus-produserte, både p.g.a. at de er bedre og billigere. Kan jeg evt. få skiftet klosser på et "vanlig" verksted om det er nødvendig eller bør det gjøres av merkeverksted? Er vel kanskje litt frekt å kjøpe delene på f.eks. EliseParts og be Wendels skifte dem...? :shock:
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Om du kör mest på vägen fungerar EBC Greenstuff alldeles utmärkt. Dom är billiga och dammar inte. Jag kör själv på dom men då jag åker rätt mycket bana skall jag byta till Pagid när det blir dags. Har inte provat dom själv ännu men om man läser vad andra tycker verkar det vara det bästa valet för bankörning. Byte av klossar kan vilken bilmek som helst göra, inte svårare på Lotusen än på vilken bil som helst. Skivorna bör hålla ett bra tag till för dig. Jag har inte bytt skivor på min och den har gått 3300 mil med en del bankörning.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Har ej provat dem själv, men enligt en samfäld (?) kritik på ex vis Seloc så slits EBC Greenstuff snabbt.
Racebelägg från Pagid och Mintex har sina fördelar, speciellt om man kör på bana. Nackdelar finns också. Ex vis högt pris, sliter skivorna hårt, gnisslar (mest i stadstrafik, alltså låg fart och när bromsarna är kalla) och kräver hög arbetsteperatur för att fungera optimalt. Men på bana när tempen är uppe i bromsarna så är racebelägg helt otroligt bra. Ingen risk att överhetta bromsarna enligt min erfarenhet ! Och jag är trots allt bättre på att bromsa än på att gasa !!

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

La inn ett innlegg på seloc.org også, har bl.a. fått følgende kommentarer:

Road and light occasional track pads= OEM/EBC greenstuff/Mintex1144
Road and regular trackpads=Pagid RS42s
Full on track pads=Pagid RS14s

Pagids are highly recommended for bite and durability but I've heard they can be abrasive and a bit unresponsive when cold, so perhaps better for regular track work. I've gone for Greenstuffs simply because of the amount of daily use, where the brakes won't pick up much temp.

Blir nok mest kjøring på vei for min del, bruker Elisen som hverdagsbil så lenge det er bare veier (8 000 km siden juni :-D ). Så jeg tror jeg kommer til å gå for EBC Greenstuff. OK pris og gir lite bremsestøv, høres bra ut.

Klosser fra Lotus koster forresten 1800:- foran og 1750:- bak + 912:- i montering hos Wendels. Jeg skal dit på service om noen uker. Er jeg for frekk om jeg kjøper klosser fra EliseParts og ber Andy montere dem? :shock:
Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Andy monterar de klossar du vill ha !
Du kan väl berätta här på forumet vad du tycker om GreenStuff, eftar att du kört med dem ett tag.

hälsn
Lasse H
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Følgende er bestilt fra EliseParts.com og ankommer om noen dager:
- 1 stk. Hurricane luftfilter med carbonfiber boks og "blue silicone hose" + rensesett
- 4 stk. EBC Greenstuff bremseklosser
- Ny og bedre vindusviskerarm og -blad

:-D

Jeg kommer sannsynligvis nedover på service hos Wendels mandag 17.10. Tar med delene nedover og får Andy til å montere dem for meg.
Hvis det er noen som bor i nærheten er det jo bare å møte opp da så får dere se enda en Elise... :-D

Ser forresten også at de har en 340 R hos Wendels, veldig fristende å spørre om en prøvetur mens jeg venter...? :-D
Trond Håvard Bjørgum
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Servicen blir fredag 21.10 hos Wendels i stedet for mandag. Venter på deler fra EliseParts som ble sendt på onsdag.

Jeg kommer til Trelleborg på formiddagen, reiser med ferje fra Oslo og er i København 09:15. Håper å få gjort servicen og montert delene slik at jeg rekker båten tilbake fra København 17:00 på ettermiddagen.
Trond Håvard Bjørgum
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Jag har kört en hel del bana och testat både Brembo standard, Pagid RS42 (blå) och Pagid RS14 (svarta). Brembo funkade dåligt, RS42 funkade och RS14 funkar ännu bättre. Jag hade också hört innan att riktiga racebelägg skulle gnissla och inte funka i stadstrafik, men jag måste faktiskt påstå motsatsen. Jag upplevde de sista åren med RS42 i stad, att det funkade alldeles utmärkt. Jag tycker det inte är ett skäl att låta bli dessa belägg för att få en lugn och tyst färd i trafik. Man får så pass mycket mer i utbyte.

Nu senast så köpte jag för några månader sedan (inte monterade ännu) Performance Friction. Enligt uppgift så skall dessa vara helt outstanding, men priset är också högt. Ca 4000:- betalade jag för ett set runt om. Jag tyckte det kunde vara trevligt att prova något annat nytt. Detta belägg använder för övrigt väldigt många team i STCC. Finishen på lådorna som man fick beläggen i var mycket hög. Det kändes direkt att detta var ett belägg utöver det vanliga. :shock:

http://www.peansweden.com/belagg.htm#pfc
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Lasse !

Vi förväntar oss en rapport fram i sommar över vad du tycker om beläggen. Nu vet vi ju att du gillar kartongerna !

Kör själv med Pagid Blå. Har haft dessa belägg på nuvarande bil i ca 2.600 mil. Ser ut att vara hälften kvar av beläggen. Mycket nöjd med prestanda. Fast visst gnisslar det lite !

hälsn
Lasse H
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Jag kan ta med lådorna på någon lämlig träff, dom är jättefina. :-D

Skall försöka att komma ihåg med en rapport i slutet på nästa säsong.

Jag upplevde nog faktiskt att mina blå Pagid var lite mer gnisslingsbenägna än dom svarta, men jag kan minnas fel.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

trondhb wrote:Servicen blir fredag 21.10 hos Wendels i stedet for mandag. Venter på deler fra EliseParts som ble sendt på onsdag.

Jeg kommer til Trelleborg på formiddagen, reiser med ferje fra Oslo og er i København 09:15. Håper å få gjort servicen og montert delene slik at jeg rekker båten tilbake fra København 17:00 på ettermiddagen.
Ny plan :-) Det er fullt på båten i morgen kveld, så om det ikke blir noen avbestillinger blir det noen ekstra mil med Elisen nedover Sverige torsdag kveld/fredag morgen :steer:

Service blir det ihvertfall uansett hos Wendels på fredag. Hurricane-filteret, Greenstuff-klosse og ny vindusviskerarm har ankommet så da får Andy litt ekstra å gjøre også :-D

Ellers har jeg jo etter hvert funnet ut at det selvsagt er like greit å ta båten til Helsingborg og ikke helt til København om jeg skal til Trelleborg... :lol:
Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Trond !

Trevligt att träffas i fredags. Hoppas att resan tillbaks till Norge gick bra.
Hur känns de nya bromsbeläggen ?

hälsn
Lasse H
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Hei Lasse !

Takk det samme :-D Alltid moro å treffe likesinnete entusiaster :-D Kanskje treffes vi igjen til sommeren, jeg tenker ihvertfall å ta turen til Automobil Classic Cars på Rosersberg i august, og kanskje blir det tid for 30.000 km-servicen i løpet av sesongen også.

Joda, tilbaketuren gikk fint den. Det ble etter hvert noen minusgrader og litt snø/slaps på veien når jeg kom nordover Østerdalen men det meste av veibanen var bar så det gikk greit. Her i Trondheim er det fortsatt ingen snø om enn noen minusgrader. Regner med å kjøre Elisen ihvertfall et 1-2 uker til før jeg parkerer for vinteren.

Bremseklossene virker ikke å være helt "innkjørt" enda, det høres fortsatt et lite "klikk" når klossene treffer bremseskivene men det gir seg vel etter hvert. Jeg har derfor ikke prøvd noen kraftige nedbremsninger enda men bremsene kjennes absolutt merkbart bedre ut enn med standardklossene, de tar raskere og kjennes rett og slett ut til å være mer effektive.

Er også meget fornøyd med Hurricane-filteret, det både ser og høres meget bra ut :-D
Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Ja, dina gamla bromsbelägg var där inte mycket kvar av !
Tyvärr fick jag aldrig lyssnat på din bil (sådana intressen man har !) men nästa steg blir väl att fixa 4-2-1 grenrör och sportskatalysator ?
Såg ut som du hade bytt ljuddämpare redan.

hälsn
LAsse H
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

He he, vi får se :-D Ingen konkrete planer enda bortsett fra 2 nye bakdekk (Potenza?) og ny registerreim til sommeren...

Det stemmer at det er montert et sportseksosanlegg på bilen, ja. Kjenner ikke til hvilket fabrikat det er men det virker OK.
Trond Håvard Bjørgum
Post Reply