gänga blåa sensorn s2 elise? - färdig med ES mätare

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Christopher Zell
Forumberoende

gänga blåa sensorn s2 elise? - färdig med ES mätare

Post by Christopher Zell »

Har monterat oljetryck och tempmätare och ska in med en vattentempssensor också.
På s2orna är den blåa sensorn ju en dummy, men har någon koll på gängan?
Sensorn är 1/8 npt.
På seloc säger vissa att det funkar rakt av, men från elise shop fick jag svaret att gängan är för grov för att sensorn ska sitta där?

Har för mig att Josen har använt den blåa sensorns plats?
Last edited by Christopher Zell on Sat 06 Feb, 2016 21:53, edited 1 time in total.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Christopher Zell
Forumberoende

Re: gänga blåa sensorn s2 elise?

M12 1.5 gänga enligt en på SELOC. Ingen som har en sensor liggandes hemma som kan mäta?
Elise S2 Type 25 - såld
Saculus
Användare

Re: gänga blåa sensorn s2 elise?

Post by Saculus »

Skicka gärna bild när du är klar
Lucas
Lund
Elise 2 -08
Christopher Zell
Forumberoende

Elise Shop 4-1 mätare + gänga blåa sensorn s2 elise?

Phu äntligen klar.
Med bilen på annat håll och småbarn blir det inte mycket garagetid men nu lirar allt som det ska.
Det blev en Elise Shop Depo Racingmätare som visar oljtemp, oljetryck, vattentemp och spänning.

Oljetemp och tryckgivaren monterades på en sandwichplate mellan oljefiltret. Snål som jag var köpte jag plattan på ebay med 4 fästadaptrar till då det var 1/3 av priset på Elise Shop. Visade sig dock att Rovermotorn så klart har en annan gänga 13/16" 16 UNF.
tydligen använder vissa GM bilar typ Holden mfl. den långtbortistan......
Så det hela slutade med att jag fick köpa en adapterskruv från Elise Shop i alla fall så besväret var knappast värt den sparade slanten.

Vattentempsensor monterades vid motorn istället för den blåa sensorn. Där behöver man en M12 1.5 adapter emellan givaren som är 1/8 NPT för att det ska lira. Den blåa sensorn används in på S2:orna (i var fall inte de med VVC).
Jag lossade den lite ovanifrån, och skruvade sen ur den för hand liggandes under bilen då det är tight att komma åt som vanligt. Givetvis börjar det pinka ner kylvätska i ansiktet på en direkt när man lossar den men är man flink slipper man bli alltför blöt. Dock är det en knepig vinkel man tar den från, jag blev först osäker på gänga på adaptern när jag inte fick dit den direkt och satte tillbaka den gamla, mätte och kollade lite och försökte igen sen fick jag dit den. Det blev allt i allt en ganska blöt historia, som tur var hade jag 1 1/2 liter färdigblandad kylarvätska att fylla på med. Luftade lite för säkerhets skulle men det verkar ha klarat sig bra.

Sensorerna kan man sätta lite loctite på (oljebeständig) och säkra upp med gängtejp eller dylikt för att vara säker.
Kablarna drogs sen in i kupén genom hålet där gasvajer och handbromsen går. Det är pilligt! Jag tog ett stag från en gammal cykelstänkskärm och tejpade fast kablarna på för att sen kunna peta igenom kontakterna.
Mittkonsolen tar man bort, två torx framme och en sån plast expaner i bakkant som aldrig sitter bra ändå :)
växelspaksknoppen (fastsskruvad) och handbromshandtaget (två små insexor på undersidan) måste bort sen kan man lirka bort konsolen. Glöm inte koppla bort tändare / 12V.
kablaget drog jag under hela vägen fram.
Mätaren sitter i ett mätarhus från Elise Shop med heavy duty dubbelhäftande tejp. Verkar sitta riktigt bra.
Strömmen var nog det vidrigaste förutom att få kylarvätskan pinkad på sig :)

Ut med radion, först plastramen runt sen radion. Lämpliga pillverktyg rekommenderas, som vanligt lättare med rätt verktyg.
Sen köpte jag en ISO-adapter som jag satte mellan radio och huvudkabelstammen. Kablarna till mätaren skarvades in i ISO-adaptern för att slippa göra åverkan på originalkablaget. Nu till det roliga, att dra ner kablarna från radioutrymmet till fotbrunnen.
Hade jag gjort om det idag hade jag borrat ett nytt hål och satt en genomföring.
Nu drog jag istället kablarna genom huvudstammens genomföring. Det tog mig väldigt lång tid upp och ner i fotutrymmet med många svordomar och skärsår på händerna. Till slut lyckades jag pilla in en pinne genom genomföringen och på så sätt töja den för att pula igenom kablarna.
För att detta skulle gå var jag tvungen att lossa några av buntbanden runt kabelstammen (vissa allt annat än lättåtkomliga) och lossa genomföringen från hålet för att få lite mer spelrum.
Detta glömmer jag som sagt helst ett tag nu.

Hur som, resultat blev riktigt bra och diskret. Återstå att se hur det blir i direkt solljus men det verkar lovande.
Här kommer några dåliga bilder från ett mörkt och smutsigt förortsgarage :laugh:
gauge.jpg
1078420160117180038.jpg
1078420160117180038.jpg (81.89 KiB) Viewed 5979 times
Elise S2 Type 25 - såld
Post Reply