Lotus Europa S1 -68, med Motorcykelmotor, såld.

Vill du sälja din Lotus, eller kanske något annat som har bilen att göra? Lägg då in en annons här.
Post Reply
paaasen
Användare
Posts: 14
Joined: Tue 16 Aug, 2005 09:19
Location: Göteborg

Lotus Europa S1 -68, med Motorcykelmotor, såld.

Post by paaasen »

Jag inser att jag inte ha tid att lägga tiden som behövs på min lilla Lotus.

Bilen beskrivs i byggtråden på rejsa där mer info och bilder finns:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33754

Bilen funkade när jag ställde av den för omkring 5 år sedan.
Den gick då i turboutförande och användes under några år med 2 godkända besiktningar då besiktningsmannen inte upptäckte motorbytet (!).

För att komma igenom besiktningar den riktiga vägen köpte jag nedtrimmad 1200cc 98hk variant på motorn som skulle få den inom godkänd effektökning. Jag påbörjade motorbytet kom bara till avplockning av kringutrustning så 1100 turbomotorn sitter fortfarande i. 1200 motorn med rätt kammar (som jag har liggande) ska ge 130hk (det fanns en sådan variant). Det behöver byggas avgassystem och insug samt flytta saker mellan motorer för att bilen ska vara körbar igen. Jag tror även man behöver se över kylsystemet då detta aldrig funkade riktigt bra.



Andreas Simonsson
paaasen@gmail.com
Lotus Europa S1 -68
Post Reply