Chargecooler impeller, problem och lösning.

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
LO224
Stamgäst

Post by LO224 »

Kolla inom båtvärlden  :hyper:

Jag kan kolla upp vilken som passar i Lotus Omega, återkommer.

/LO224

Ps. Alternativt denna konvertering, så har du alltid kall luft oavsett varvtal på motorn ;)
http://www.andywhittaker.com/lotus/elec ... erpump.htm
LO224
Stamgäst

Post by LO224 »

Nu så, här kommer infon för Lotus Omegan vilken också använder chargecooler x2  :up:

Fabrikat Jabsco. Kostar 419:-SEK ink. moms. (Förra året (2002))
Ett ställe som säljer den heter Marin-Shopen Tel. 08/642 93 00/642 63 00
Delen heter: 9200-0021B

Hälsningar
LO224

:beer:

Ps. Finns en annan firma som säljer el-pumpar också, http://www.johnson-pump.com/JPMarine/Wa ... 0_c090.htm
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej, kan verifiera detta. Var precis förbi och handlade, http://www.martec.se/.

Till Lotus Esprit SE heter prylen

Märke: Jabsco
ArtikelNr: 9200-0013B 02f
Pris: 350:- SEK inkl. moms

Det fanns gått om packboxar etc, om någon behöver det också.

:-D
joakim
SE highwing
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Luftrenaren på höger sida om motorn, 'Luftburk'. Det är inte så svårt som man tror. Pumpen sitter bara med en 10mm bultskalle

Instruktion till byte av chargecooler impeller:

1. Skuva loss luftrenaren 2st skruv, och lossa slangkämmorna till vevhusventilationen och insugsluften. Skruva också bort klämmorna till matning och retur av kylvatten på chargecoolern.
2. Plocka bort denna burk ur bilen.
3. Lägg nu en lampa på ac-compressorn, ( stort cylindriskt aggegat längst fram till höger på motorn.
4. Nu går det att se chagecooler pumpen mellan 2an och 3ans insugsrör.
5. Avlägsna tändkablarna från tändspolepaketet( sitter under luftburtken), dessa sitter i vägen. Glöm dock ej att markera vilken som går vart om du är osäker. Lotus orginalkablar är märkta 1, 2 3 etc.
6. Skruva bort oljefiltret. Gör detta för hand eller med lämpligt verktyg så du inte skadar detta.
7. Nu bör man kunna se den enda skruv som håller pumpen på plats( 10ans ringnyckel) mellan insugsrören. Avlägsna denna.
8. Vrid pumpen lite fram och tillbaka och den kommer att lossna. Pumpen sitter instucken i det gamla hålet för fördelaren och skall dras bakåt. Ett tips är att lossa den övre slangklämman till det övre röret på pumpen. Detta pga av att denna slang sitter fast i bilen. Den undre kommer att följa med pumpen( endast koplad till chargecoolern).
9. Med pumpen ur, så är det bara att skruva isär pumpen( 3st skruv, 7mms hylsa).
10. Impellern går nu att dra rakt ut. Dra även ut axeln och kolla så att den inte är rostig, dvs packboxen i botten på pumpen har läckt. Är detta risig måste detta bytas om det inte slutet tätt.
11. Tryck dit den nya impellern med axeln ur. Montera sedan axeln. Det är nu viktigt att bladen på impellern följer efter rotationsrörensen( motsols, dvs vänstervarv). Om impellerbladen inte släpar efter utan trycks framför rotationsriktningen så knuffa på bladen lite medans du roterar pumpaxeln motsols så kommer dom att hamna rätt.
12. Täta pumpen med packlingslim och skruva ihop.
13. Nu är det bara att göra allt likadant fast baklänges med början på steg 8 -> steg 1. Glöm ej att återhylla systemet med kylarvätska innan man gasar. Går impellern torr kommer den att paja snabbt.

Det enda problemet kan vara en del trycksår etc på högerarm plus en MASSA svordomar, annars inga konstigheter  :bang: .

Tidsåtgång ca 3-4 timmar om man har lite skruvar vana.

Lycka till!

:-D
Last edited by Joakim on Sat 19 Jul, 2003 12:19, edited 1 time in total.
joakim
SE highwing
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Instruktion till byte av chargecooler impeller, Metod två:

Om man har ORDENTLIGT med mekarvana rekommenderar jag min metod (att plocka bort insugsplenumet), särskilt om man har en äldre bil bla av följande skäl:

1) Det är troligt att både gasreglaget och actuatorn för kallstart behöver justeras och det får man liksom på köpet.

2) När chargecoolern plockas bort kan man passa på att spola ur alla avbrutna impellervingar så minskar man risken för att de kommer på drift i sydtemet och skadar den nya impellern (detta moment kan man utan större åthävor göra även som ett tilläg till Joakims beskrivning).

3) När man skruvat bort plenumet kommer man att upptäcka att den läckt vatten om packningen och att pinnbultarna är mysigt rostiga. Läge för rengöring och en ny packnig sitter ju inte fel heller.

4) Med plenumet borta är det en barnlek att plocka ur/sätta tillbaka impellerpumpen.

5) Man slipper trycksår på armarna.

6) Man kan ösa ur sig en fulländad symfoni av svordomar när man ska komma ihåg hur allt satt om man inte har verkstadsmanualen :-D

7) Man kan kolla ventilspelen på insugsventilerna eftersom man måste ta bort kåpan. Annars kommer man inte åt med ringnyckel på bultarna (typisk Lotus-pucko-konstruktion. Alternativt har man en specialnyckel som det går att komma åt med.

Skämt åsido, om någon vill att jag i likhet med Joakim beskriver exakt hur man ska gå tillväga så gör jag det, säg bara till.

Mvh /LasseW  :wave:
Micke
Stamgäst

Post by Micke »

Hej Joakim!  :wave:

Jag tänkte använda mig av ditt tips med att köpa impeller till chargecooler
pumpen i en båttillbehörsbutik.
Min båthandlare påstår dock att det inte finns någon Jabscoimpeller med
nr 9200-0013B-02f.
Skulle du vilja kolla om numret stämmer (kanske någon nuffra kommit fel) eller kanske du vet vilken båtmotor den passar till.

Hälsningar Micke.
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Ring Martec ( se länk högre upp). Denna man är mer eller mindre grossist till Jabsco i Europa och mellanöstern så det han inte lyckas få fram finns inte. Denna impeller fanns dock över disk så det är bara att beställa, han skickar jorden runt.

Lycka till!

// joakim

PS: jag skall se om jag har kvittot med spec kvar men är övertygad om det beteckningen är rätt.
joakim
SE highwing
Micke
Stamgäst

Post by Micke »

Jag provar att ringa Martec i morgon.

Micke!
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Eftersom jag hade ur min motor nyligen för service så passade jag på & byta impeller. Tänkte bidra med mig av lite bilder till Joakims & Lasses arbetsbeskrivningar ovan.

Image

Den blå ovalen visar chargecooler pumpen på plats i motorn men med fastsättnings skruven lossad.

[img]http:/lccs.nu/forum/userimages/185-2006-10-08-chargecoolerpump2.jpg[/img]

Pumpen helt urplockad ur motorn.

Image

Pumpens beståndsdelar.

Image

Gammal & ny impeller, jag hade en hel & fin impeller men valde att byta den ändå eftersom det inte är så kul när den går sönder.. Passande text på asken till impellern.

Jag köpte min impeller på martec i stockholm, ligger i pampas marina.
Dom har den i lager & jag betalade ca 350 kr.

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Corban
Stamgäst

Re: Chargecooler impeller, problem och lösning.

Post by Corban »

Så här några år senare (tråden alltså), och jag är nybliven ägare till en SE som inte laddar över 0,6 Bar samt att chargecoolern är glödhet efter körning så utgår jag från att impellern är historia. Efter att ha läst tråden så kontaktade jag Martec för att förhöra mig om impellern. Fick ett snabbt svar att den inte fanns hemma men att 9200-0023P fanns och att den är identisk men med bronscentrum istället för plast. Brons låter bättre än plast i mina öron så jag slog till direkt och förväntade mig krångel med paypal och leveranstider. Trot om ni vill 2015 men de slängde den i ett kuvert med en faktura och den var framme nästa dag!!! :-D Stor eloge till Martec (de var dessutom på internutbildning den dagen så egentligen skulle de inte fixat det). Efter att ha läst LEW och denna tråden tänkte jag gå på Lasses linje men istället för att få loss gasspjällen på undersidan och flytta hela plenum så valde jag att lossa de 10 bultarna för att dela plenum (ger en 7-8 cm) och ta bort oljefiltret. Efter ungefär 7kg svära, djupa märken på underarmens insida, trasiga knogar och 3 timmars lirkande med 10:ans fasta nyckel samt dito hylsa, kom pumpen loss :happy07: Efter det var det en "walk in the park".
Med pumpen på köksbordet gick det snabbt att öppna den och konstatera att impellern var helt rund och att några vingar blockerade utloppet. Kunde räkna ihop till delarna från 4 vingar av 10 så resten finns väl ute i blodomloppet!!! Måste flusha systemet imorgon och se hur mycket som hamnar i hinken. Vill inte ha in skit i den nya impellern. Nuförtiden (2015) kostar impellern , frakt o moms inkluderat, 616 kr. I morgon ska jag skruva ihop grejerna och försöka lufta systemet så få vi se om de saknade hästarna har hittat hem :-D
=============
Henrik S
Ängelholm
Corban
Stamgäst

Re: Chargecooler impeller, problem och lösning.

Post by Corban »

Ägnade midsommaraftons morgon/förmiddag till att skruva ihop grejerna igen. Ingenstans stod det hur svårt det var att få pumpen att passa i de skåror som driver den på axeln från oljepumpen. Tror jag ägnade 1,5 timmar innan den gled på plats. Att lossa slangklämmorna gick lätt för då satt de fast men att skruva åt dem var inte lika enkelt. Då var de lösa och flyttade sig och inte en chans att få ner två händer (finns det någon skruv på en Esprit som man enkelt kan komma åt?). Löste det med en liten svetstång. Efter bara 5 hg svära var bilen ihopskruvad. Återstod påfyllning och luftning..... inte precis lättluftad, man har ingen aning om systemet är fullt eller om där finns luftlås. Gav upp till slut, satte på locket och körde en sväng för att se om nivån sjönk i exp.kärlet. Klockrent, bilen var som förbytt, laddade upp mot 0,85-0,9 bar direkt och till min förvåning var chargecoolern KALL! inte ljummen utan mer som den pilsner man längtar efter en varm sommardag :-D Plötsligt var det värt allt svära, alla småsår på nävarna och smärtan som dröjde kvar där plenumkanten skurit in i underarmen under skruvandet.
=============
Henrik S
Ängelholm
Post Reply