Hoppande hastighetsmätarnål

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Andreas C
Användare

Hoppande hastighetsmätarnål

Post by Andreas C »

Hej!

Har en esprit turbo se -91 som hastighetsmätarnålen plötsligt började hoppa och darra fram och tillbaka. Är det någon annan som råkat ut för detta och vet vad felet är? Antar att jag behöver skruva bort "skalet" runt instrumenten och göra något med vajern. Tacksam för hjälp innan jag börjar skruva.
Mvh/Andreas

Esprit Turbo SE "sport 300" -91
Vanya_S
Stamgäst

Re: Hoppande hastighetsmätarnål

Post by Vanya_S »

Hur mycket hoppar den runt? När det hände mig så uppförde sig nålen lite konstigt strax innan hastighetsmätarvajern gick av - vajern hade kärvat inne i sitt plastskal och vreds sönder, ett klassiskt fel bland gamla sportbilar....

Ett annat väldokumenterat problem är att magneten inne i hasighetsmätarhuset lossnar... Hoppar nålen runt på ett helt galet sätt så är det troligtvis detta som har hänt...

Mer info här:
http://www.lotustalk.com/forums/f164/sp ... ly-103979/

Att plocka bort hela instrumentklustret är väldigt lätt och tar inte mer än ett par minuter - jag rekommenderar detta ifall du behöver plocka ut hastighetsmätaren inför reparation.

Lycka till!
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Ibland kan hastighetsmätarvajern kärva lite i sitt hölje, men det kan också vara som Vanja skriver att magneten i mätaren släppt.

Om det är vajern så kommer du åt den enkelt genom att lossa "locket" på instrument binacle:n och sen kan du knäppa loss den från mätaren och spruta i lite wd40 så att den kan röra sig lättare.

Om det är mätaren som gått sönder så finns det en firma vid namn JIGE instrument uppe i dalarna som kan laga denna typ av mätare.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Andreas C
Användare

Post by Andreas C »

Hej!

Tack för era tips.
Mätaren "darrar" konstant samtidigt som den far fram och tillbaka helt okontrollerat. Jag får börja med att plocka bort instrumentklustret.
Mvh/Andreas

Corban
Stamgäst

Post by Corban »

Samma problem på min. Läste om magneten och plockade ur mätaren och öppnade den (rekommenderas inte). Magneten satt som berget. Det var vajern
som kärvade. Lite smörjning gör susen men kolla också av hur vajern går, minsta knyck på dess väg och fenomenet kommer tillbaka. Min vajer bestod av två delar som
möttes på mitten. Det gick alltså lätt att dra ur och smörja upp halvan närmast mätaren.
=============
Henrik S
Ängelholm
Andreas C
Användare

Post by Andreas C »

Hej!

Tack alla för hjälpen. Har nu en fungerande hastighetsmätare efter att ha plockat ut den och skickat den till JIGE instrument för reparation. Tog 4 dagar från att jag skickade iväg mätaren tills att jag fick tillbaka den. Riktigt snabbt och bra jobbat av JIGE måste jag säga. Skruvade ihop allt idag och det bästa av allt efter reparationen är att nu visar mätaren rätt hastighet. Innan den gick sönder visade den ca 10-15 km/h för mycket mot verklig hastighet när man åkte i ca 130km/h på mätaren. Nu efter reparationen visar hastighetsmätaren och gps:en exakt samma fart från 20km/m upp till 140km/h. (kunde inte prova snabbare pga all eländig eftermiddagstrafik). Känns kanon att ha en mätare som visar rätt hastighet. Och tack ni som hjälpt till med råd i denna tråd.
Mvh/Andreas

Post Reply