Page 1 of 1

Fälgmode 2013...

Posted: Tue 19 Nov, 2013 22:46
by Stefan_A
En detalj jag personligen inte gillar på Exige S är fälgarna. Då i synnerhet "Diamond cut" som är på tok för mycket show car för min smak. Men jag gjorde precis en intressant reflektion när jag såg en Aston Martin Vanquish på TV9's Motor - fälgarna är nästan lika! Så undras just om Lotus och Aston gjort ett gruppköp. Eller om Lotus i gammal god anda varit ute på parkeringen och letat delar?

Re: Fälgmode 2013...

Posted: Wed 20 Nov, 2013 11:33
by EXCEL,PATRIK.
Hej.
Enligt väl insatta källor så är väldigt många av Lotus tekniker och designers numera anställda av Aston Martin. Så svaret kan finnas bland dessa personer.

Hälsningar
Patrik

Re: Fälgmode 2013...

Posted: Wed 20 Nov, 2013 12:34
by Finn
Finns det en enda Lotus som inte "snott" delar från något annat? :-D

Re: Fälgmode 2013...

Posted: Wed 20 Nov, 2013 16:40
by yroll
Finn wrote:Finns det en enda Lotus som inte "snott" delar från något annat? :-D
Finns det någon bil som inte "snott" delar från någon annan? ;);)

Re: Fälgmode 2013...

Posted: Wed 20 Nov, 2013 19:10
by Stefan_A
yroll wrote: Finns det någon bil som inte "snott" delar från någon annan? ;);)
En gammal god brittisk tradition. Min första Triumph Spitfire hade dörrhandtag från en hundkoja. Minns även en TVR som plockat bakljusen från Ford Cortina Mk1.

Re: Fälgmode 2013...

Posted: Thu 21 Nov, 2013 00:06
by Graf Orlok
Inte bara brittisk... Min Fiat X1/9 hade bakluckeöppnare från en Countach. Beat that! :P

Re: Fälgmode 2013...

Posted: Thu 21 Nov, 2013 11:54
by Göran
Graf Orlok wrote:Inte bara brittisk... Min Fiat X1/9 hade bakluckeöppnare från en Countach. Beat that! :P
Eller var det tvärt om? :lol:

Re: Fälgmode 2013...

Posted: Thu 21 Nov, 2013 12:29
by Graf Orlok
Hehe... Ja kanske. Eller det var nog så att Bertone hade sådana liggandes och eftersom de ritade båda bilarna blev det samma spak.

Förresten gjordes första Countachen före första X1/9:an  :wave:

Re: Fälgmode 2013...

Posted: Fri 29 Nov, 2013 15:28
by Lasse H
Belysningen till bakre nummerskylten på Elise S1
kom från R-R !

hälsn
Lasse H