Fälgmode 2013...

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo

Fälgmode 2013...

Post by Stefan_A »

En detalj jag personligen inte gillar på Exige S är fälgarna. Då i synnerhet "Diamond cut" som är på tok för mycket show car för min smak. Men jag gjorde precis en intressant reflektion när jag såg en Aston Martin Vanquish på TV9's Motor - fälgarna är nästan lika! Så undras just om Lotus och Aston gjort ett gruppköp. Eller om Lotus i gammal god anda varit ute på parkeringen och letat delar?
Attachments
Diamond cut som tillval på Exige S
Diamond cut som tillval på Exige S
Vanquish med 20-ekrade fälgar
Vanquish med 20-ekrade fälgar
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.

Re: Fälgmode 2013...

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Enligt väl insatta källor så är väldigt många av Lotus tekniker och designers numera anställda av Aston Martin. Så svaret kan finnas bland dessa personer.

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12

Re: Fälgmode 2013...

Post by Finn »

Finns det en enda Lotus som inte "snott" delar från något annat? :-D
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro

Re: Fälgmode 2013...

Post by yroll »

Finn wrote:Finns det en enda Lotus som inte "snott" delar från något annat? :-D
Finns det någon bil som inte "snott" delar från någon annan? ;);)
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo

Re: Fälgmode 2013...

Post by Stefan_A »

yroll wrote: Finns det någon bil som inte "snott" delar från någon annan? ;);)
En gammal god brittisk tradition. Min första Triumph Spitfire hade dörrhandtag från en hundkoja. Minns även en TVR som plockat bakljusen från Ford Cortina Mk1.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Fälgmode 2013...

Post by Graf Orlok »

Inte bara brittisk... Min Fiat X1/9 hade bakluckeöppnare från en Countach. Beat that! :P
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Fälgmode 2013...

Post by Göran »

Graf Orlok wrote:Inte bara brittisk... Min Fiat X1/9 hade bakluckeöppnare från en Countach. Beat that! :P
Eller var det tvärt om? :lol:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Fälgmode 2013...

Post by Graf Orlok »

Hehe... Ja kanske. Eller det var nog så att Bertone hade sådana liggandes och eftersom de ritade båda bilarna blev det samma spak.

Förresten gjordes första Countachen före första X1/9:an  :wave:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Re: Fälgmode 2013...

Post by Lasse H »

Belysningen till bakre nummerskylten på Elise S1
kom från R-R !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply