Luftslang mellan tankar Esprit Turbo MY88

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Corban
Stamgäst

Luftslang mellan tankar Esprit Turbo MY88

Post by Corban »

Eftersom det luktat lite bensin i kupén ibland, speciellt när man öppnat taket och det tydligen är ett vanligt fel att tryckutjämningsslangen mellan höger- och vänstertank är i dåligt skick, bestämde jag mig för att byta. Det var en bra idé för slangarna! var helt ruttna. De var redan i delar och jag kunde inte se hur systemet sett ut när det var helt. Bifogar en bild på hur jag tror det såg ut och vill gärna feedback från någon som vet så jag inte kopplat fel och kör runt med en potentiell dödsfälla på något sätt:
Detta är min gissning...
Detta är min gissning...
befintligt.jpg (56.82 KiB) Viewed 6778 times
Jag blev förvånad när det gick två slangar ovanför bakrutan och där fanns ett T-stycke. Slangen som försvinner ner vid sidan av tanken gissade jag var avluftningen (den var dessutom helt frisk) av bensinångor och att den mynnar under bilen men jag kunde inte följa den visuellt hela vägen till slutet och ville inte lossa plastskivan under motorn för att titta. Jag byte ut slangarna och satte ihop systemet som nästa bild visar baserat på min gissning om hur det sett ut:
så här blev den nya layouten
så här blev den nya layouten
nyslang.jpg (35.5 KiB) Viewed 6777 times
Om mina antagande är riktiga så lär det inte vara någon fara och bensinlukten är helt borta men när man pysslar med bensin vill man vara riktigt säker (assumption is the mother of all FU:s)
=============
Henrik S
Ängelholm
Andy
Stamgäst

Re: Luftslang mellan tankar Esprit Turbo MY88

Post by Andy »

Hej den slangen som kommer från t et med de mellan tankarna ska gå till anti surge valve om bilen har förgasare eller evaporation retrival device (kål kanister) om den har insprutning
b-havers
Användare

Post by b-havers »

Jeg har samme problem på my MY88 Turbo Esprit. Finns det noe diagram/tekning som viser hvordan dette skal være i originalutførelse?
Björn-Anders Haverstad
Ski, Norge

'69 Europa S2
'88 Turbo Esprit
ex -'71 Elan +2S 130/4
Corban
Stamgäst

Post by Corban »

Tack för ditt svar Andy,
Översta bilden är min gissning hur det sett ut eftersom slangen var så dålig att den blev till smulor direkt. Stämmer gissningen att det var så slangarna gick? Den stumpen som försvinner ner vid högra tanken var i bra skick så jag anslöt nya slangen till den. Har fortfarande inte kollat vart den tar vägen men den borde fortfarande gå till "the surge valve" om jag kopplat rätt.

Hej Björn, jag köpte riktig bränsleslang som ersättning och antagligen har jag kopplat rätt eftersom det inte kommer minsta bensindoft längre. Arbetet var ganska enkelt att göra men trångt i vissa partier som alltid på espriten. Jag trädde en 2mm wire igenom slangen där den går ovan fönstret. På det viset kunde jag få mattan att släppa i skarven när jag drog i wiren. Att dra i slangen var inte att tänka på så skör som den var.
=============
Henrik S
Ängelholm
Post Reply