Vad ska jag tänka på vid bilköp privat?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
kanzie
Stamgäst

Vad ska jag tänka på vid bilköp privat?

Post by kanzie »

Hejsan!

Känner mig lite villrådig och hoppas få lite tips och råd från er som gått igenom ett bilköp tidigare. Har spanat efter en Elise en tid nu och har också en tråd om det i Säljes också. Det verkar knivigt att finna ett bra objekt och många av de som dyker upp på sajter försvinner relativt snabbt igen.

Dock fann jag ett intressant objekt på blocket för en tid sedan som legat uppe några veckor. Bilen är relativt ny och har inte så många mil på nacken för strax över 200000:- Jag har varit i kontakt med köparen och kommer åka och titta på den men undrar lite vad jag ska tänka på att kolla och vilka garantier jag har som köpare när säljaren också är privatperson och inte handlare.

Blocket har en försäkring som säljaren kan lägga på sin annons för att skydda köparen för problem men säljaren i det här fallet har tagit bort annonsen igen så det gäller inte här. Det känns obehagligt att lägga ut så mycket pengar för något och sedan kanske upptäcka att något var lurt med bilen. Finns det några skyddsnät alls när man köper av privatperson eller vad är det viktigt att tänka på?

Den verkar väldigt fin och jag tycker karln som säljer låter reko i vår mailkonversation men kanske finns det några skräckhistorier jag kan dra nytta av här? Jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga, det är väl naturligt att ha lite kalla fötter när man inte har gjort såna här köp tidigare och känner att man kastas lite i vattnet på djupt utan att ha lärt sig simma.

Alla tankar tas varmt emot
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Re: Vad ska jag tänka på vid bilköp privat?

Post by oodsell »

Vid köp av bil privat så ska man nog inte räkna med några garantier alls, och frågan är om det egentligen är så mycket bättre om du köper från en bilfirma (åtminstone om den har några år på nacken). Det gäller snarare att ha god kunskap om biltypen, och om man inte har det själv försöka ha någon med sig som kan den. Man kan givetvis göra en konditionstest på t ex Bilprovningen eller Motormännen, men när det gäller uddabilar som Lotus Elise så tror jag inte det ger så mycket heller. Så det gäller att bedöma skicket, och gärna försöka få klart för sig vad bilen har varit med om tidigare genom att granska ev besiktningsprotokoll och fakturor. Lycka till!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Puttriken
Forumberoende

Re: Vad ska jag tänka på vid bilköp privat?

Post by Puttriken »

Ja som Olle säger, be att få kolla på kvitton/fakturor på sådant som är gjort och kolla hur länge sedan ditten och datten har
blivit gjort. Är han seriös så bör han ha sådant sparat.
Själv så förhastade jag mig nog lite när jag köpte min Elise, har ett irriterande tickande i motorn som jag inte blir av med trots
att jag spenderade 22.000:- på en motorreperation i vintras (Bennets-Lerum). Morgan sa visserligen att det inte är farligt att
köra med bilen, men det är ändå ett irriterande ljud som jag gärna hade blivit av med..
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Post Reply