Esprit, en lovestory!

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Corban
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Wed 06 Mar, 2013 19:27
Location: Ängelholm

Esprit, en lovestory!

Post by Corban »

Hej alla Lotusentusiaster!
Några känner igen mig från mina trevande frågor i februari. Det blev, efter mycket ångest en Esprit från -88. Högerstyrd trots mina dubier. Jag fick hem den till påseende med instruktionerna att jag fick kolla allt jag ville men inte sticka ut och köra den. Naturligtvis gick jag igenom bilen grundligt och där fanns småfel. Elspeglarna funkade inte, inget varsel/halvljus, en trasig H4-insats från Cibie, växlarna var tröga (2:an snudd på omöjlig), solskydden var ruttna, möss hade byggt bo i bagagen MEN i övrigt kändes bilen helt OK och priset var inget att klaga på (ni som kollar blocket vet ungefär vad jag menar). Frågorna hopades, vad ska jag med en sådan till? Den kommer säkert att skära. Detta blir ett dyrt äventyr mm. MEN FAN VILKEN SNYGG BIL! Blev tvungen att ta ett glas rött och sätta mig på trappan och titta på skapelsen medan solen gick ner. Tankarna fladdrade igenom huvudet. Är den praktisk? Är den billig? Är den bensinsnål? Har jag råd? Är den tillförlitlig? Billig att reparera? Kan man sätta på dragkrok?(skämt) Blev tvungen att provsitta, att provstarta, att lyssna (den har ett sportsystem). Frågan om Lotus ledde till frågan om Livet. Varför gör vi det vi gör? Hur kul är det att alltid vara praktisk, varför har vi våra drömmar? Somnade sent den natten med många funderingar. Vaknade i svinottan med ett beslut i mitt huvud! Den bilen ska bli min! Och är det inte så alla kärlekshistorier börjar? En underbar känsla men också ett pirr i magen, kan det här funka? Nu har jag haft den en månad lite drygt. Den har gått mer i min ägo än de senaste fem åren tillsammans. She's a bitch to drive, ratten på fel sida, ingen styrservo så styrningen kräver brottarnypor och kopplingen kräver höjdhopparmuskler från DDR-tiden. Att växla kräver ett absolut gehör för varvtalet och en fysionomi som Hulken. Att klättra i och ur bilen på ett snyggt sätt kräver smidighet som en cirkusakrobat. Jag saknar allt detta så tillvaron är en kamp... MEN jag älskar henne!!! För naturligtvis är detta praktexemplar ett kvinnligt väsen, inte tu tal om annat... Hon älskar att jag visar upp henne, smickrar henne,skämmer bort henne. Visar henne för mina vänner. Hon skiner upp och packningar, slangar mm som nästan torkat in, blir fuktiga igen, sprickor tätas, ventiler smörjs, ärgade flottörnålar i bortglömda dell'orto-förgasare glider plötsligt efter många år fritt igen. Hon suger girigt i sig 1,4l/mil men... har hon inte förtjänat det? Efter 25 år är hon fortfarande en skönhet... förra veckan i Göteborg, hamnade jag bakom en splitter ny 911 cabbe som skulle showa utanför 7:ans. Själv skulle jag plocka upp en nyckelknippa från brorsan som satt på uteserveringen mittemot. Gissa vilken bil som stal showen! Sen att folk tror det är en Ferrari bokför jag på "ignorance-kontot". (Detta är mycket märkligt eftersom de flesta sett "pretty woman" och "älskade spion" men å andra sidan kanske de tror DET är en Ferrari ) Min 6-åriga dotter vägrar numer bli skjutsad till skolan/fritids i något annat än "den röda" eller som hon ibland skriker "LOTUSEN" när jag låtsas att jag inte förstår (vill ibland motionera vardagsbilen men till ingen nytta.).

Efter en månad tycker jag att jag kör den ganska bra men kan förstå att många har dem i garaget för de är inte lättkörda och de kräver sin förare. It is a drivers car och har man annan bil som känns lättare att köra så.... då blir den nog lätt stående. Men min taktik är klar! Den ska köras och köras mycket (undrar om det går att få dubbdäck i de dimensionerna?).
=============
Henrik S
Ängelholm
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.

Re: Esprit, en lovestory!

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Bara att gratulera. Det är beroende framkallande att köra sin drömbil :-D

När mina grabbar var små så ville dom alltid sitta kvar i Lotusen när vi stannade utanför affären i samband med någon körning. Dom räknade hur många som var framme och läste vad det var för en bil.

Nu är grabbarna stora och kör egna bilar, och jag njuter alltid lika mycket när jag kör min Lotus.

Fortsätt att köra och njuta av din Lotus.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Esprit, en lovestory!

Post by oodsell »

Den storyn platsar i Winners Choice ihop med några bilder! Och varför inte lägga in den också på hemsidan bland "Medlemsbilar" ?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Corban
Stamgäst
Posts: 38
Joined: Wed 06 Mar, 2013 19:27
Location: Ängelholm

Re: Esprit, en lovestory!

Post by Corban »

Kul idé. Jag ska ta lite bilder och se vad jag får ihop.
=============
Henrik S
Ängelholm
Post Reply