Hej alla.
Skall regbesiktiga snart och undrar om det är det någon som har koll på om jag behöver förstärka med eventuella intyg från Lotus eller skall det bara vara "att köra igenom"?? Lysen är bytta redan så det är avklarat.
Tacksam för ideér...
MVH
PJ
Registreringsbesiktning Esprit V8
Registreringsbesiktning Esprit V8
Lotus Esprit V8 - 95
- Hans Bourghardt
- Stamgäst
Hej PJ,
Det har förts diskussioner kring reg. besiktning ett antal gånger på det här forumet - inte sällan med olika uppgifter om vad som gäller.
Jag tog in en Elan från England förra sommaren, reg. besiktigade den i aug 06 och kontrollbesiktigade den nu i sommar.
Det låter som om du också tagit in bilen från England eftersom du bytt strålkastarna. Du måste ha det ursprungliga (engelska?) registreringsbeviset för att kunna reg. besiktiga din bil. Jag kommer inte exakt ihåg hur mycket besiktningen kostade men vill minnas at det rörde sig om ca 1 500 kr. Du kan kontrollbesiktiga bilen vid samma tillfälle om allt fungerar fungerar som det ska på den.
Jag kunde också konstatera att det inte kostade något att ställa på min bil, som det påstods när jag frågade om råd förra året.
Lycka till med din besiktning
Hälsningar
Hans
Det har förts diskussioner kring reg. besiktning ett antal gånger på det här forumet - inte sällan med olika uppgifter om vad som gäller.
Jag tog in en Elan från England förra sommaren, reg. besiktigade den i aug 06 och kontrollbesiktigade den nu i sommar.
Det låter som om du också tagit in bilen från England eftersom du bytt strålkastarna. Du måste ha det ursprungliga (engelska?) registreringsbeviset för att kunna reg. besiktiga din bil. Jag kommer inte exakt ihåg hur mycket besiktningen kostade men vill minnas at det rörde sig om ca 1 500 kr. Du kan kontrollbesiktiga bilen vid samma tillfälle om allt fungerar fungerar som det ska på den.
Jag kunde också konstatera att det inte kostade något att ställa på min bil, som det påstods när jag frågade om råd förra året.
Lycka till med din besiktning
Hälsningar
Hans
Lotus Elan S4, 1968
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Lite off topic, men jag blir nyfiken.
Esprit V8:a 95 !!?? Öhh, de finns väl inte, dom kom väl först 96 ?
Esprit V8:a 95 !!?? Öhh, de finns väl inte, dom kom väl först 96 ?
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Hans.
Jag menade självfallet att bilen gått i vänstertrafik men är vänsterstyrd.
Rickard: Det gjorde dem "officiellt" men min är tillverkad 95 till "direktör´n", det är även därför som den är vänsterstyrd, den gick mycket på kontinenten så därför ville han ha en vänsterstyrd bil.
MVH
PJ
Jag menade självfallet att bilen gått i vänstertrafik men är vänsterstyrd.
Rickard: Det gjorde dem "officiellt" men min är tillverkad 95 till "direktör´n", det är även därför som den är vänsterstyrd, den gick mycket på kontinenten så därför ville han ha en vänsterstyrd bil.
MVH
PJ
Lotus Esprit V8 - 95
Då vill jag bara för framtida nykomlingar/importörer ge lite svar på min egen fråga:
För en import från England behöver du utföra följande på din bil:
1. Byt strålkastare, Hella nr kan fås av mig bara att maila, 400 SEK / styck. Jag bytte hel och halvljus, vilken skillnad. Tid att åtgärda: ca 1 timme inklusive rengöring.
2. Flytta bakre dimljus till andra sidan (egen kabelhärva med kabelskor). Tid att åtgärda: ca 30 minuter.
Papper du behöver:
V5C eller V561, vilket som går bra. Jag hade V561.
Handbok för tekniskt data, går väl bra med nåt annat men handbok skall man väl alltid få med.
Övrigt kul att veta:
Min bil har serienummer ....5008, som alla vet så är det första officiella serienummret ....5009. Min V8:a är en -95:a, finns ju inte, eller??
Hälsningar
PJ
För en import från England behöver du utföra följande på din bil:
1. Byt strålkastare, Hella nr kan fås av mig bara att maila, 400 SEK / styck. Jag bytte hel och halvljus, vilken skillnad. Tid att åtgärda: ca 1 timme inklusive rengöring.
2. Flytta bakre dimljus till andra sidan (egen kabelhärva med kabelskor). Tid att åtgärda: ca 30 minuter.
Papper du behöver:
V5C eller V561, vilket som går bra. Jag hade V561.
Handbok för tekniskt data, går väl bra med nåt annat men handbok skall man väl alltid få med.
Övrigt kul att veta:
Min bil har serienummer ....5008, som alla vet så är det första officiella serienummret ....5009. Min V8:a är en -95:a, finns ju inte, eller??
Hälsningar
PJ
Lotus Esprit V8 - 95
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Kul med en "udda" bil & kul att du delade med dig av din erfarenhet på forumet !pj wrote: Min bil har serienummer ....5008, som alla vet så är det första officiella serienummret ....5009. Min V8:a är en -95:a, finns ju inte, eller??
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV