Bilder från Tjolöholm

Träffar, bankörningar, möten etc.
Post Reply
Stefan_A
Moderator

Bilder från Tjolöholm

Post by Stefan_A »

Lägger upp en ny tråd angående Tjolöholm med lite bilder därifrån. Bra väder och mycket bilar blev det. 1300 anmälda och det verekade som de flesta var där. Enligt tidningen var det 10000 besökar under dagen. Genomgående bra klass på de utställda bilarna. Gott om engelska sportvagnar, såväl nya som gamla. Otroligt många Elise, både på LCCS område och vid andra klubbar. Även en en hel del fina amerikanska bilar från 50- och 60-talet.

Här kommer lite smakprov på bilderna jag tog under dagen. Fler bilder finns på min hemsida under rubriken "Bilder". Länk till hemsida http://speedster1749.com/

Image

Image

Image
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

hur kommer det sig att du suddar ut reg-nr på bilderna du lägger ut?
Lotus Elise -97
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Marcus N wrote:hur kommer det sig att du suddar ut reg-nr på bilderna du lägger ut?
Det är en liten oskriven policy att man tar bort andras reg nr när man lägger ut bilder på bilar, av hänsyn till ägarna.

Jag gör likadant.

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Marcus N wrote:hur kommer det sig att du suddar ut reg-nr på bilderna du lägger ut?
Dels har det varit diskussioner på andra forum angående PUL när det gäller att publicera bilder med någon form av uppgifter som kan kopplas till personer. Rätt eller fel? Vidare så finner jag ingen anledning att upplysa eventuell ohederliga individer om var diverse intressanta bilar finns. Visst, om de var på plats så kan de skriva upp numren själva, men jag tänker inte bjuda på den servicen via internet iallafall.
Stefan Axelsson

Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Köper de argumenten
Lotus Elise -97
TinoCarrasco
Stamgäst

Post by TinoCarrasco »

Stefan det var inte möjligtvis din speedster som jag parkerade min V50 bredvid igår på Örby ängar???
Tino
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

Tack för bilderna.
Har ingen digitalkamera själv så jag är tacksam när de läggs ut på forumet :-D
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Finn wrote:Tack för bilderna.
Har ingen digitalkamera själv så jag är tacksam när de läggs ut på forumet :-D
'njoy! Du hittar fler på min hemsida som sagt.
Stefan Axelsson

ola
Forumberoende

Post by ola »

Då jag är jurist och dagligen arbetar väldigt mycket med PuL kan jag infoga följande korta klargörande i PuL frågan.

Sedan den 1 januari i år är lite enklare att hantera denna typ av personuppgifter (registreringsnr). Då infördes den så kallade Missbruksmodellen.

Missbruksmodellen är tillämpbar på system/register som inte framstår som något regelrätt personregister och inte är skapta för att underlätta sökning eller sammanställning av personuppgifter, dvs endast en enkel personuppgiftsknuten struktur som t.ex. en listning av alla F1 världsmästare, en förening presenterar styrelsemedlemmarna på sin hemsida och som i detta fall ett enkelt bildgalleri på bilar.

I dessa fall är behandling av personuppgifter tillåten och bilderna får läggas upp om det inte innebär en kränkning av den registrerades personliga integritet.
Här får man således göra en bedömning om det är en kränkning eller ej. Att lägga upp bilder på bilar inkl regnr från en bilutställning eller liknande tillställning är inte att anse såsom en kränkning av den personliga integriteten.

(Personuppgifter är det då regnr kan knytas till en fysisk person, är det en företagsbil som inte kan knytas till någon fysisk person behöver man inte fundera på PuL överhuvudtaget. Likaså behöver man inte fundera på PuL om man tar bilder som skall användas för ett journalistiskt ändamål)

Så ni som tar bilder på utställningar, träffar och dyl och inte väljer att "sudda bort" reg nr från de bilar ni lägger upp på webben behöver inte vara oroliga ni begår inte något lagbrott.

//Ola
Post Reply