Avgas system

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
David
Användare

Avgas system

Post by David »

Hej alla!
Är det någon som har något bra effektavgaskit till en elise s 01 att tipsa om eller sälja?
Har kollat runt lite på nätet, men finner bara sys med centrerade slutrör. Jag har ju ett slutrör på vardera sid om ljuddämparen.
Det vore smidigast att hitta ett som passar så man slipper bygga om.
Ska försöka lägga i en bild på bilen så man kan se vad jag menar.
David
DJ
Moderator

Post by DJ »

Finns väl massor med såna system.

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR

HÄR ett begagnat

För det är väl en S2 du har, va?

Daniel
Lotuslös :(
David
Användare

avgas system

Post by David »

Tack där öppnade du en dörr åt mig.
 :wave:
DJ
Moderator

Post by DJ »

Ah!  :up:
En avatarbild. Så bra. Då vet vi vilken biltyp du har!

Daniel
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Daniel !

Din avatar är också rätt talande ! :lol:
Hoppas att där snart står en Elise.

Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
DJ
Moderator

Post by DJ »

Jag måste nog byta avatar, det svenska huset är sålt. Flyttlasset med alla prylar och familj går i mellandagarna.

Får ta en bild på mitt nya garage, som tyvärr är ännu mindre.
Men man får väl vara glad att ha fått garage över huvud taget, det är sällsynt här.

Men precis som du säger så hoppas jag på en vettigare avatar inom kort. Synd bara att man ska vara så attans upptagen, hinner aldrig kolla på bilar, annars hade jag nog haft en bättre avatar redan.

Här är bilarna dyra. Det finns en lyxskatt på nybilar, ungefär 16000-18000 Euro på en ny Elise.

Tyvärr avspeglas det till alltför stor del på begagnatpriserna med. :(

Jaja, nu är det bara fyra arbetsdagar kvar att cykla innan jul (när jag räknat bort tjänsteresorna), så det blir nog ingen ny lotus förrän efter jul, tror jag.

Daniel
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

DJ wrote: Här är bilarna dyra. Det finns en lyxskatt på nybilar, ungefär 16000-18000 Euro på en ny Elise.

Men i holland är det väl ganska lätt att regga in det mesta, så du kan väl importera en bil dit från annat EU land, eller är det problem för en icke holländsk medborgare att göra så ?

Fanns en Europa med V8:a till salu för inte så länge sen i england, den hade ju varit kul ha... :-D
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Jo, det går att regga in. Och lätt att besiktiga med trim med. Bara man inte byter antal cylindrar(!)

Men en bil yngre än 25 år drabbas av lyxskatten. Efter åtta år får man 90% rabatt, så t.ex. en Elise från 1999 eller äldre får "bara" 1500-2000 Euro i skatt vid importen.

Iofs. kanske jag kan regga min bil i Sverige, men då kan jag ju inte ta hem den som flyttgods sen. Flyttgodsreglerna är ju ganska bra om man tänkt modifiera lite.

Daniel
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

DJ wrote:Jo, det går att regga in. Och lätt att besiktiga med trim med. Bara man inte byter antal cylindrar(!)

Men en bil yngre än 25 år drabbas av lyxskatten. Efter åtta år får man 90% rabatt, så t.ex. en Elise från 1999 eller äldre får "bara" 1500-2000 Euro i skatt vid importen.

Iofs. kanske jag kan regga min bil i Sverige, men då kan jag ju inte ta hem den som flyttgods sen. Flyttgodsreglerna är ju ganska bra om man tänkt modifiera lite.
Ett sätt att kringa liknande regler som fanns i danmark tidigare va att man importerade en bil & skruvade på lite buckliga huvar & skärmar & uppvisade ett kvitt på ett betydligt lägre inköps belopp för att få en lägre skatt. Sen ä de bara & skruva på dom fina delarna igen & vara glad... :-D
Pga detta system såldes det tidigare en hel del krockskadade delar till eftertraktade nyare bilar på annons i danmark.

Det ligger i mäniskans natur att fuska... :shock:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Fast här går de efter listan.

Tror skatten är c:a 40% av bilens momsfria pris som såld ny. Sen får man rabatt i en stege baserat på hur gammal bilen är. Efter åtta år får man 90% rabatt, nästa steg är vid 25 år, då skatteplikten försvinner.

Daniel
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

DJ wrote:Jag måste nog byta avatar, det svenska huset är sålt. Flyttlasset med alla prylar och familj går i mellandagarna.

Får ta en bild på mitt nya garage, som tyvärr är ännu mindre.
Men man får väl vara glad att ha fått garage över huvud taget, det är sällsynt här.

Men precis som du säger så hoppas jag på en vettigare avatar inom kort. Synd bara att man ska vara så attans upptagen, hinner aldrig kolla på bilar, annars hade jag nog haft en bättre avatar redan.

Här är bilarna dyra. Det finns en lyxskatt på nybilar, ungefär 16000-18000 Euro på en ny Elise.

Jaja, nu är det bara fyra arbetsdagar kvar att cykla innan jul (när jag räknat bort tjänsteresorna), så det blir nog ingen ny lotus förrän efter jul, tror jag.
HEJ
Jag som inte har koll, får man fråga vad du gör i ett sådant bilfientligt land? :kopf: Tänker då mest på priserna på bilar, de verkar ju dock liberalare vid reg.  :up:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Peter Milton wrote: HEJ
Jag som inte har koll, får man fråga vad du gör i ett sådant bilfientligt land? :kopf: Tänker då mest på priserna på bilar, de verkar ju dock liberalare vid reg.  :up:
ESA har ett "tekniskt centrum" här, ESTEC, och där jobbar jag sedan September.

Daniel
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

DJ wrote:
Peter Milton wrote: HEJ
ESA har ett "tekniskt centrum" här, ESTEC, och där jobbar jag sedan September.

Medveten om att vara rejält offtopic, men det måste vara mycket intressant att jobba där, rymdteknik är ju ganska "high tech", antar jag?  :wave:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Peter Milton wrote: Medveten om att vara rejält offtopic, men det måste vara mycket intressant att jobba där, rymdteknik är ju ganska "high tech", antar jag?  :wave:
Vi fortsätter lite OT, det handlade om avgassystem från början, va?? :kopf:

Jorå, det är ett drömjobb. Jag får resa runt och se och lära mig massor.
Och hela tiden ligger vi och driver gränserna för det omöjliga ytterligare lite längre bort. Idag spenderade jag 450 KEuro på lite utveckling i ämnet kolfiber. :-D

Tillbax till ämnet:
Det begagnade avgassystemet på länken finns här i Holland. Jag kan inte ta hem det, men jag kan fråga om han vill skicka och vad det skulle kosta.

Daniel
David
Användare

Avgas sys

Post by David »

Hallå igen!
Jag har kollat in dina länkar. Intressant.
Jag varit inne på beg. länken och fann att det är bara dämparen, och orginalpaketet. är det någon som är intresserad så har jag en extra dämpare precis som på beg. länken tillsalu...
Ska försöka skaffa ett helt sys. från gren till slut.
MVH David
Post Reply