Om man vill trimma lite...

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Om man vill trimma lite...

Post by Finn »

Om man skulle vilja trimma lite. Kanske försöka få 140-150hp. :flag:
Vad är lämpligast att göra?
Det enda som är gjort på min Elise MK2 2002:a är ett sportavgassystem.
Vill inte byta motor eller något sådant radikalt.
Tips mottages tacksamt.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Hej Finn !

Du borde kunna få ut 150 hkr utan större åtgärder. Med det menar jag att di ej behöver byta/åtgärda något inne i motorn utan endast förbättra andningen. Fösta årgärd borde vara att byta oe luftrenare mot en mindre restriktiv sådan typ itg eller Typhoon. Båda dessa (finns andra alternativ men dessa är erkänt bra) använder sig av skumplastfilter och grov slang för att hämta kall insugsluft från bilens externa luftintag bakom dörrarna.
Vad du kan gå vidare med är större trottel (eller kolla att den nuvarande öppnar fullt när gasen är i botten ! Inte alla gör detta från fabrik. ) Eventuellt en större (VVC-typ) plenumkammare, fast här är experterna ej
enbse om nyttan för en i övrigt otrimmad motor. Ett mera resolut steg i samma riktning är att byta ut hela insprutet mot separata spjällhus, ex vis Jenvey Throttlebodies. Till detta bör du då också ha en programmeringsbar ECU som Emerald 3 D. Kanske ett 4-2-1 system som nytt grenrör. Om inget annat sparar du flera kilo ! Oe är mycket tungt.
Samt avslutningsvis en liten nätt sportskatt.
Resultat: Bättre effekt (med sep spjällhus och progr bar ECU sannolikt 160 hkr) mycket bättre ljud, bibehållen bränsleförbrukning, dvs låg !
Och allt detta utan att anstränga motorn för mycket.
Men förvänta dig ingen pyramidal skillnad i upplevd effekt mellan oe 118 hkr och trimmade 150 !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Post by Finn »

Tack för dina tips. Programmera ECU? Är det något man klarar av själv och fins det även till min MK2a?
Har fått intrycket att de är "under utveckling".
Tur jag har en granne som Lotusexpert. Jag kommer be honom att hjälpa mig att gör en del av modifieringarna.

Har lite begränsad budget nu. Ca 30000:- att lägga på detta.
Har skickat lite "trim-förfrågningar" till olika firmor i England.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Hej !

Rovers MEMS är ej omprogrammeringsbar. Man är alltså hänvisad till
andra fabrikat. Det vanligaste (?) använda bland Elise-trimmare är nog Emerald 3D. TS-motorsport i Åstorp kan detta väl. Dom installerade/programmerade min i min första Elise. Ring och snacka med Svalle, tel 042-517 15. Med 30.000:- i budgeten kommer man en bra bit !

Din granne som är Lotusexpert, heter han månne Bertil ?

hälsningar
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Om din budget är 30 000:- och du siktar på 150 hp skall det inte vara några problem. Är bilen standard i övrigt? Du behöver ingen emerald för den effekten. Emerald (16 000:- monterad och mappad hos TS-motor)behövs om du skall över 160 hp, men då tillkommer också en massa annat (kolvar osv osv) vilket gör att 30 000:- inte räcker. I min förra motor satt det Itg sport filter, janspeed sport avgas + cat. Piper 270 fastroad kammar. Detta gav precis 150 hp.
En av de största förbättrings punkterna är Nitron fjädring. Blir en helt annan bil att köra.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Finn !

I min förra bil, en S1 -98, hade jag Emerald, öppnare insug (Lotus egna till VHPD-motorn), Jenvey sep spjällhus, de-kattrör och sportljuddämpare.
Enligt rullande landsväg hade jag 164 hkr. Är ganska säker på att du ej behöver byta varken kammar eller kolvar för att komma till 150 hkr.
Fast vassare kammar är väl den kostnadseffektivaste vägen till mer kraft.
Men den vägen har ju en del nackdelar också.
TS-Motorsport installerade Emerald, spjällhusen med plenumkammare (kräver ingrepp i bagageutrymmet). Kostade mig knappt 35.000:-, men det var ju några år sedan. Fast jag tror att min bil var den första Elise man jobbade på, så rimligtvis har man väl lite större vana nu med åtföljande mindre verkstadstid ? Jag blev nöjd med det arbete man gjorde och är inte rädd för att rekommendera dem till andra. Detta är dock inget jag gör för TS-Motors räkning !

Sen är det en annan sak att jag håller helt med Fredric om att det sannolikt är bättre att "investera" dina 30.000:- surt förvärvade på att uppgradera väghållningen ! Bättre, ställbara dämpare, hårdare fjädrar, kraftigare krängningshämmare, stålspunna bromsslangar samt bättre bromsbelägg. Har betydligt större effekt på bilen än 30 nya hästkrafter !

hälsn
Lasse
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Hävdar fortfarande att det mest kostnadseffektiva sättet att få fler hästar är att köpa en bra beg VHPD i england för 25-30 000:-. För samma pengar som du får några prylar att sätta på din standardmotor får du en motor som ger 190 hp med betydligt bättre (starkare) innandöme än standard. Du kommer förmodligen inte hitta någon S2 motor så det får bli en S1, då behövs det en emerald som dessutom får motorn att gå bra på tomgång samt någon hästkraft till.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Post by Finn »

Läs nedan. Blev lite fel här :lol:
Last edited by Finn on Mon 09 Oct, 2006 18:58, edited 1 time in total.
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Post by Finn »

Tackar för all förslag. Toppen.
väghållning kommer se. nu vill jag ha lite fler hästar....
Ja min granne heter Bertil :-D
Last edited by Finn on Mon 09 Oct, 2006 18:52, edited 1 time in total.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Finn !

Då känner jag din granne. Det är en mycket
kompetent Lotusexpert !!  :bow:

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Fredric wrote:Hävdar fortfarande att det mest kostnadseffektiva sättet att få fler hästar är att köpa en bra beg VHPD i england för 25-30 000:-. För samma pengar som du får några prylar att sätta på din standardmotor får du en motor som ger 190 hp med betydligt bättre (starkare) innandöme än standard. Du kommer förmodligen inte hitta någon S2 motor så det får bli en S1, då behövs det en emerald som dessutom får motorn att gå bra på tomgång samt någon hästkraft till.
och då är du uppe i 40K sedan är det ju inte helenkelt att byta motor, om man inte är mekaniker så då åker man på 10K till sedan får man väl sällan med avgassystem när man köper motor? fast det känns lite onödigt att diskutera i 2 trådar Finn du vet väl att det finns den sökfunktion på forumet?
Tror att de flesta drar sig lite för att byta motor(me inkluded)
lite grisen i säcken känsla blir det ju dessutom ska den fraktas till sverige
vet 2 motorer Vhpd som kommit hit och varit sönder
Tänk på att ljudsensationen gör mycket för körupplevelsen(enda nakdelen med tesla) så Börja med Sportavgas och SportLuftfilter ger även en del hästar 5-10 respektive 8-12 beroende på vilka grejer du köper och vilken motor du har(oftast sparar man en del vikt också) sedan så känns det som att Pipers BH270 kammar borde vara nästa steg då du får 15hk för 5K när emerald och DTH går på minst 20 med programering
Lotus Elise -97
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Post by Finn »

Ja byta motor känns för lite mycket. Jag vill nog fixa denna lite.
Jag är mycket tacksam för alla förslag. Det gör att man tänker lite anorlunda nu. Bra med olika synpunkter.
Måste säga att det känns trevligt att hamna i ett så hjälpsamt gäng :-D
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 2 guests