Nu är allt klart, min nya Janspeed Roadsport Silencer är på plats och motorn går som den skall. Var nere hos samma lokala mekaniker i Linköping som Lars och mätte effekten i morse. Gick snabbt och lätt då vi kunde nyttja Lars inställningar. Tyvärr har jag ingen "före" kurva då motorn inte gick som den skulle innan bytet men den borde vara snarlik Lars då det väl är samma motor i min 111R som i hans Exige. Resultatet blev över förväntan 206,7 vid 7500 varv (Lars fick ut drygt 208 vid samma varvtal). Största skillnaden var på lägre varvtal där Lars modifierade insug tog ut sin rätt ca 6 Nm vid 3500 varv.
Men det bästa av allt är dock LJUDET
Jag handlade på PTP och fick ge 350£, montaget krävde upptagning av större hål i bottenplattan varför den gick på några tusen (3) men det var det värt.
Till mitt problem med att övervarvningsskyddet hindra powercam att slå till. Orsaken låg i en trasig säkring vid motor datorn som satte datorn ur spel och stoppade motorn att varva mer än 6400 varv (130hk). Anledningen var en trasig startkabel som orsaka en kortis. Säkringen är inte lätt att hitta om man inte vet var den sitter men på Wendels hitta man den efter en timmes sökande.