VWs 1.4 Twinturbo
VWs 1.4 Twinturbo
Det snackas mycket om att motorkonvertera sin Elise med allt från sugmotorer från civic till VWs 1.8l turbomotor osv.. Men de flesta verkar addera vikt.
VW nya 1.4 liters turbo verkar alldeles extra intressant eftersom den faktiskt också verkar ge närmare 200 hk istället för utlovade 170. Och kommer med en DSG låda. Någon som vet mer om vikt osv ..
/ andreas
VW nya 1.4 liters turbo verkar alldeles extra intressant eftersom den faktiskt också verkar ge närmare 200 hk istället för utlovade 170. Och kommer med en DSG låda. Någon som vet mer om vikt osv ..
/ andreas
Andeas Wester
Rovers motor är troligen marknadens lättaste bilmotor (och växellåda). Och den har en bra vridmomentskurva. Kan det bli bättre?
Ang. VW så adderar både turbon och kompressorn en hel del vikt. En DSG-låda har dubbla kopplingar och dubbla utgående axlar så där får du nog riktigt mycket mer vikt.
Generellt så är inte en motor med liten slagvolym lättare än en som har större. Det brukar röra sig om samma motorfamilj med samma block.
Rovers motor konstruerades för 1,4l om jag minns rätt och blev till sist 1,8l.
Ang. VW så adderar både turbon och kompressorn en hel del vikt. En DSG-låda har dubbla kopplingar och dubbla utgående axlar så där får du nog riktigt mycket mer vikt.
Generellt så är inte en motor med liten slagvolym lättare än en som har större. Det brukar röra sig om samma motorfamilj med samma block.
Rovers motor konstruerades för 1,4l om jag minns rätt och blev till sist 1,8l.
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
Jag ansluter mig till Eriks synpunkter. Tror att det finns anledning förutsätta att VWs Twincharger är tyngre (kanske betydligt tyngre ?)
än Rovers K4. Dels väger Rootskompressorn och turbon en del med sina olika tillbehör och till det kommer DSG-lådan, vilken inte sparar kilon. Fast den verkliga viktökaren är att denna nya motor är en järnspis ! För att citera Evo från deras test av Golf GT:"....a special grey-cast iron to withstand the higher combustion loads involved." VW har ej tagit fram denna motor för att spara vikt utan för att spara bensin.
För att komplettera Eriks kommentarer om K4 så tillverkades denna motorserie parallellt i 1,4 och 1,6 samt 1,8 litersvarianter.
Speciellt intressant var det att nyligen läsa Caterhams beklagande att man ej längre kunde använda sig av K4 i sina Seven, utan tvingades pga att motorn ej längre fanns att tillgå, börja använda sig av Ford Cosworth.
Man menade att K4 var en synnerligen lämplig motor för en så lätt bil som en Seven. Och det bör väl gälla en Elise också.
hälsn
Lasse H
än Rovers K4. Dels väger Rootskompressorn och turbon en del med sina olika tillbehör och till det kommer DSG-lådan, vilken inte sparar kilon. Fast den verkliga viktökaren är att denna nya motor är en järnspis ! För att citera Evo från deras test av Golf GT:"....a special grey-cast iron to withstand the higher combustion loads involved." VW har ej tagit fram denna motor för att spara vikt utan för att spara bensin.
För att komplettera Eriks kommentarer om K4 så tillverkades denna motorserie parallellt i 1,4 och 1,6 samt 1,8 litersvarianter.
Speciellt intressant var det att nyligen läsa Caterhams beklagande att man ej längre kunde använda sig av K4 i sina Seven, utan tvingades pga att motorn ej längre fanns att tillgå, börja använda sig av Ford Cosworth.
Man menade att K4 var en synnerligen lämplig motor för en så lätt bil som en Seven. Och det bör väl gälla en Elise också.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Då gör jag som min namne och ansluter mig till Eriks kommentarer. Av erfarenhet så vet jag att Erik är mycket påläst och jag kan bara hålla med.
Jag kan bara instämma också i Eriks kommentar om Rover motorns vridmomentkurva. Den är mycket trevlig och jag saknar den i min nya bil. Man måste verkligen gasa med Yota motorn, men det är ett trevligt ljud på powercam.
Jag kan bara instämma också i Eriks kommentar om Rover motorns vridmomentkurva. Den är mycket trevlig och jag saknar den i min nya bil. Man måste verkligen gasa med Yota motorn, men det är ett trevligt ljud på powercam.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
I senaste numret av Autocar testar man Golf GT som har denna 1,4 liters motor. Där står att Twincharger´n väger 40 kg mer än VWs 2 liters FSI sugmotor. Jämför detta med en Rover K4 som totalt väger cirka 100 kg !
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
Ja jag hoppade nog av glädje lite för tidigt där
... Rover K4 är nog svår att slå viktmässigt.
Den som jag trodde den skulle kunna slå på fingrarana var 2ZZ-GE motorn eftersom enl. mina viktkällor adderar följande: motor 29 kg, transmission 5.9 kg, oljekylare 13 kg. summa ca 48 kg. Därför föreföll den intressant exempelvis med ett bra vridmoment som är bättre än Exige 240R.
Tittar man i VW egna faktablad så är tjänstevikten lika på 2.0 FSI och GT TSI. Men summa summarum den verkar vara en allt för tung motor helt klart.
/ andreas
Den som jag trodde den skulle kunna slå på fingrarana var 2ZZ-GE motorn eftersom enl. mina viktkällor adderar följande: motor 29 kg, transmission 5.9 kg, oljekylare 13 kg. summa ca 48 kg. Därför föreföll den intressant exempelvis med ett bra vridmoment som är bättre än Exige 240R.
Tittar man i VW egna faktablad så är tjänstevikten lika på 2.0 FSI och GT TSI. Men summa summarum den verkar vara en allt för tung motor helt klart.
/ andreas
Andeas Wester
Är 2ZZ-GE en motorcykelmotor? Hur många cylindrar?M.O.N.K wrote: Den som jag trodde den skulle kunna slå på fingrarana var 2ZZ-GE motorn eftersom enl. mina viktkällor adderar följande: motor 29 kg, transmission 5.9 kg, oljekylare 13 kg. summa ca 48 kg. Därför föreföll den intressant exempelvis med ett bra vridmoment som är bättre än Exige 240R.
/ andreas
Rover K4 väger 130kg med växellåda och anses vara marknadens lättaste fyrcylindriga bilmotor. 48kg låter lite även för MC.
/Erik Olsson
Det kan stämma. Jag känner på bana att min nya bil är tyngre. Inget kul, men ingen överraskning.eon wrote:Jasså, ja då väger den definitivit inte 48kg. Runt 170kg är mer korrekt.
Lars Johansson - LINKÖPING
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
för att förtydliga ... en 2ZZ-GE motor väger alltså 48 kilo mer än en Elise med en K-series rova.
De vilkuppgifterna jag skrev var alltså adderad vikt om man jämför de båda motorerna emellan, så eriks beräkningar på 170kg verkar vara relativt nära sanningen. 178 kg enl denna beräkning ;)
/ andreas
De vilkuppgifterna jag skrev var alltså adderad vikt om man jämför de båda motorerna emellan, så eriks beräkningar på 170kg verkar vara relativt nära sanningen. 178 kg enl denna beräkning ;)
/ andreas
Andeas Wester