Tidig Turbo Esprit

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
DJ
Moderator

Tidig Turbo Esprit

Post by DJ »

Hej!

Jag har blivit så sugen på att köpa en tidig Turbo Esprit.

Varför tidig?
Tja, priset är ju alltid en faktor.

Bilen behöver inte vara strikt original, den ska ändå på lite sikt bli klubbräser med båge eller bur, skalstol, riktigt bälte, rejsiga dämpare/fjädrar, lite högre effekt osv.

Vad ska man kolla efter särskilt?

I England finns ett flertal objekt till salu till bra priser, går det att importera en bil från tidigt 80-tal utan problem?

Daniel
Lotuslös :(
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Hej
Det är inga bekymmer alls att ta hem en bil från England idag, det kostar frakt, skrotnings avgift och reg. bes.
Är bilen från 1985 eller tidigare så är det enklast när det gäller statens regler, dessutom kan man i det fallet få en MHRF försäkring på bilen om den inte är för dålig.

Se till att bilen har ett V5 dokument.

Hälsar
Stefan
DJ
Moderator

Post by DJ »

Stefan L wrote: Se till att bilen har ett V5 dokument.
Vad innebär det?
Är det något som alla Engelska bilar ska ha, eller måste man se till att dokumentet skapas?

Daniel
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

V5 dokumentet motsvarar vårat regbevis. Detta dokument skall skickas in till DVLA( Department of Motor Veichles eller något sådant) när du vill ställa ut bilen för export.
Innan du skall köpa bilen bör du också göra en sk HPI- check. Denna check görs mot skuldregister dvs kollar att bilen inte har några skulder på sig,kostar 250kr( ca 5 år sedan). Utöver detta bör du se till att regplåtar följer med bilen( annars kan du ju inte köra hem och det kan bli mera kostnader) och att bilen har MOT( besiktigad). Sedan tillkommer ju alltid försäkring i någon form.
Utöver detta så är det bara att bränna över och handla.

LyckaTill!

:steer:
joakim
SE highwing
z-motor
Stamgäst

Post by z-motor »

Jag skulle direkt avråda från att köpa en bil från UK om man inte är expert dvs vet hur det skall se ut. Jag vill på intet sätt avråda någon från att göta ett klipp, men om Du inte behärskar detta med bilar ta med någon som kan, så slipper Du bli lurad.
Servicen är inget märkvärdigt och delarna inte speciellt dyra, jag utgår ifrån att man som Lotusägare skruvar själv, mekarjobbet är ju det roliga
Jag har en utmärkt bakgrund och har helrenoverat ett antal bilar som hade perfect dokumentation i form av papper och kvitton från en välrenomerad firma i UK etc.
I ett fall var nog toppen slipad på ett köksbord med sandpapper dvs värdelöst
av hänsyn till ev köpare verkstadägare vill jag inte gå in på närmare detaljer. Jag hotades till stämmning om jag berättade vad jag visste
Bilar i UK är misserabla i förhållande till Svedala, varmgalvade ramar yes men otroligt rostangripna pga av klimatet.
Alla skruvförband etc får skäras med vinkelslipp pga rost vilket vi knappast är van i Svedala
Det går bra att maila mig för ytterliggare info
:hack:
Tommy
070-3704085
DJ
Moderator

Post by DJ »

Joakim wrote:V5 dokumentet motsvarar vårat regbevis. Detta dokument skall skickas in till DVLA( Department of Motor Veichles eller något sådant) när du vill ställa ut bilen för export.
Innan du skall köpa bilen bör du också göra en sk HPI- check. Denna check görs mot skuldregister dvs kollar att bilen inte har några skulder på sig,kostar 250kr( ca 5 år sedan). Utöver detta bör du se till att regplåtar följer med bilen( annars kan du ju inte köra hem och det kan bli mera kostnader) och att bilen har MOT( besiktigad). Sedan tillkommer ju alltid försäkring i någon form.
Utöver detta så är det bara att bränna över och handla.

LyckaTill!

:steer:
Hej på er igen! Lyfter en gammal tråd som blivit aktuell igen, fast på ett annat objekt. Och jag har lite fler frågor.

Vem skickar in V5 till DVLA? Jag? När?
Gissar när jag fått mina svenska skyltar?

Var skaffar jag försäkring? Länsförsäkringar slog ifrån sig och kunde inte försäkra nåt sånt, sa de. De kunde bara försäkra efter jag fått svenska skyltar.

Hur gör jag med pengarna? Kontanter känns inget vidare.

Det bästa vore väl att kunna göra upp affären på bankens öppettider, och sätta över pengarna på säljarens konto direkt när han ser på, men finns det nån chans att jag kommer åt mitt sparkonto från England?
Hur "brukar" man göra?

Daniel
mecaniac
Stamgäst

Post by mecaniac »

så vitt jag kan förstå så skickar exporterande bilägaren in pappren
så funkade det iallafall när jag köpte min bil ifrån usa
sen ang betalningen så har dom ju nu fått internet även i england
förutsätter ju dock att man har kopplat sitt konto till e-världen
försäkringen har jag dock ingen aning om för min bil kom utan skyltar med transport till trelleborg och sen vidare med lastbil till stockholm körde utan ca 1 mil till verkstaden annars är det (bara )att låna grönplåt
nån stans i bakhuvet så surrar det att man kan få interims skyltar vid tullen i sverige med tillhörande trafikförsäkring ,men det låter jag vara osagt.
hur som helst lycka till
PS köpte min bil endast med datan osett från usa bara att beställa mååånga bilder...DS
MVH MICKE
gonatt
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Jag har importerat "ett gäng" bilar till sverige från andra eu-länder, nångång har jag gjort en utlands betalning via min internetbank på plats, om man väljer "expressbetalning" så förs pengarna över omedelbart så säljaren ser att han har fått dom.

Men oftast har jag faktiskt betalat cash, det finns ju både för & nackdelar med kontanthantering.
Nackdelarna är ju ganska uppenbara, med rånrisk & bortslarvade plånböcker osv..
Fördelen är ju den att det alltid är lättare att pruta på en bil när man kan visa säljaren en stor bunt kontanter (ju mindre valörer, ju större buntar...) & handlar man bilen på en firma & ska exportera den så kan dom vid kontant affärer ibland gå ner i pris förutsatt att dom får skriva ett ännulägre pris på kvittot som dom redovisar till skatteverket i det aktuella landet. Det sista är ju "kriminellt" & absolut inget jag själv vill kännas vid... :lol:

Va blir de för esprit ???
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Tack för era svar.

Nej, det blir ingen Esprit. Eller det är inte vad jag kollar på just idag i alla fall... :laugh:

Men det där med försäkringen är en lucka i min kunskap, var kan jag fixa det?

Daniel
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Försäkringsbiten finns de många lösningar på.

Ska du köra hem bilen från England ?
I sånna fall så skaffar du en exportförsäkring där, som gäller mellan 7 & 30 dagar innom hela EU, den går på ca 1000-2000 kr.

Eller beroende på hur ni löser regbevis biten så kan du ju köra hem bilen med förra ägarens skyltar & försäkring & sen skicka tillbaks skyltarna till honom, om han nu går med på det...

Om bilen fraktas hit med båt & du ska hämta den inågon hamn så kunde mna i alla fall tidigare (jag har inte gjort så sen 1998 så reglerna kan ha ändrats) köpa en interims försäkring & svenska röda reg skyltar i tullen (eller på vägverkets kontor), dessa röda skyltar gäller för färd hem från tullen, till verkstad & besiktning.

Skulle tro att du kan hitta en hel del info om det på: www.vv.se

Sen har jag också någon gång tecknat en "importförsäkring" i sverige innan jag köpt bilen, faktiskt genom länsförsäkringar (men de va också länge sedan), då gjorde vi klart försäkrings pappren i sverige innan jag åkte för att köpa bilen, när jag väl hade gjrot klart affären på plats ringde jag bara hem till mitt försäkrings bolag & uppgav bilens chassie nummer så förde dom in det i sina papper & faxade en kopia till mig genom bilhandlarens fax, sen va bilen försäkrad genom sitt chassie nummer istället för genom reg nummer. Då har du ju i alla fall en försäkring, sen måste du ju ha regskyltar också för att få köra bilen hem, men jag tror att du fortfarande kan köpa röda svenska skyltar i tullen.

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Stefan L
Stamgäst

Post by Stefan L »

Hej
Han som du köper bilen av skall skicka in exporthandlingen i V5 dokumentet, sedan skall du ha den delen som är över med dig hem.
Du får inte själv köra den till färjan, anlita en biltransportör (finns massor i England), egen trailer eller få säljaren att köra bilen till färjeterminalen.
DFDS har mycket bra service, om du inte är med själv så tar dom hand om lastning och lossning på färjan, dom kräver dock att bilen går att köra..... :steer: annars blir det dyrt.
Innan du får hem bilen så gör upp med MHRF om en korttidsförsäkring på bilen om den är äldre än 20 år, är du medlem i Club Lotus eller liknande så är det inga bekymmer, den kan du ju sedan göra om till en riktig MHRF försäkring när bilen är besiktigad av bilprovningen och klubben. Sen är det bara att tuta och köra

Hälsar
Stefan
DJ
Moderator

Post by DJ »

VA?! :yikes:

Får jag inte köra bilen i England???!!
Så gör väl alla som importerar?

Varför skulle jag inte få köra i England?

Usch vad jobbigt om det vore så.

Bilen jag är intresserad av är nyare än 20 år så MHRF funkar inte.

Jag fick en idé till nödlösning.

1. Jag åker över till England och köper bilen.
2. En Engelsk kompis får vara bulvan och jag skriver bilen på honom.
3. Jag lånar "hans" bil och kör till Sverige med den.
4. Jag köper bilen formellt när den fysiskt är i sverige.

Funkar det?

Daniel
maxcarlsson
Forumberoende

Re: Tidig Turbo Esprit

Post by maxcarlsson »

DJ wrote:Hej!

Jag har blivit så sugen på att köpa en tidig Turbo Esprit.

Varför tidig?
Tja, priset är ju alltid en faktor.

Bilen behöver inte vara strikt original, den ska ändå på lite sikt bli klubbräser med båge eller bur, skalstol, riktigt bälte, rejsiga dämpare/fjädrar, lite högre effekt osv.

Vad ska man kolla efter särskilt?

I England finns ett flertal objekt till salu till bra priser, går det att importera en bil från tidigt 80-tal utan problem?
Men en Esprit väger ju nästan lika mycket som två Europa S1 :-D. Kanske inte riktigt, men ändå!
DJ
Moderator

Post by DJ »

Max, det är inte längre en Esprit jag kollar efter.

Har lite andra galna drömmar för tillfället. Hakade på min gamla tråd bara för att den handlade om importreglerna som jag inte riktigt blir klok på.

Daniel
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

DJ wrote:VA?! :yikes:

Får jag inte köra bilen i England???!!
Så gör väl alla som importerar?

Varför skulle jag inte få köra i England?

Usch vad jobbigt om det vore så.

Bilen jag är intresserad av är nyare än 20 år så MHRF funkar inte.

Jag fick en idé till nödlösning.

1. Jag åker över till England och köper bilen.
2. En Engelsk kompis får vara bulvan och jag skriver bilen på honom.
3. Jag lånar "hans" bil och kör till Sverige med den.
4. Jag köper bilen formellt när den fysiskt är i sverige.

Funkar det?
Fungerar alldeles utmärkt !

Å de ä nog både den billigaste & bästa lösningen.

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Post Reply