Jag har kört slut på de gamla Yokohamadäck (A-001R 185/60H R13) som satt på bilen när jag köpte den i september. De var ändå gamla och torra. Men jag tänkte höra ifall någon har däcktips till en Europa Special. Det kommer i huvudsak bli landsvägskörning och kanske ett par bankörningstillfällen. Jag har funderat på en uppsättning Yokohama 032R, men de kostar c. 1850 kr styck från KH Motorsport. Kanske lite mycket ifall de bara håller en säsong. Ett alternativ verkar Hankook R 866 vara, som man kan köpa www.alufalgar.com i Norrköping. Bara 48 Euro.
Har någon provat dem? Vad kör ni andra på för några däck?
Däck till Europa Special
Däck till Europa Special
Claes | 74 Europa TCS
Hej,
Min S2a rullar på GoodYear Ventura( deras regndäck) med storleken 175/70-13 runtom. Dessa funkar mkt bra men har kanske lite höga klackar för bana. Dock så är vattenplaningsrisken minimerad då Ventura däcket ligger i topp i körning på vatten. Däcken släpper mkt progressivt vilket gör att man kan köra lite rally på banträffar vilket ju är ganska kul, dock skulle jag rekommendera något annat om bilen är avsedd för bankörning och en 'occational' körning på gata.
Lycka till!

Min S2a rullar på GoodYear Ventura( deras regndäck) med storleken 175/70-13 runtom. Dessa funkar mkt bra men har kanske lite höga klackar för bana. Dock så är vattenplaningsrisken minimerad då Ventura däcket ligger i topp i körning på vatten. Däcken släpper mkt progressivt vilket gör att man kan köra lite rally på banträffar vilket ju är ganska kul, dock skulle jag rekommendera något annat om bilen är avsedd för bankörning och en 'occational' körning på gata.
Lycka till!
joakim
SE highwing
SE highwing
Jäpp du har helt rätt!
TC om alufälg (optional) och TCS rullade original på 175/70 -13 fram och 185/70-13 bak.
Själv har jag lagt på Kelly charger ett däck som skall vara bra (men kan inte garantera det då jag ännu ej provat dom) med ett mönster som inte ser alltför modernt ut, lite mer originalstuk.
Hälsningar
Ola
Själv har jag lagt på Kelly charger ett däck som skall vara bra (men kan inte garantera det då jag ännu ej provat dom) med ett mönster som inte ser alltför modernt ut, lite mer originalstuk.
Hälsningar
Ola
Lotus Europa TwinCam 1972
http://sites.google.com/site/lotuseuropatwincam/Home
http://sites.google.com/site/lotuseuropatwincam/Home
Hej!
På min S2:a sitter det 185/60-13 fram och 205/60-13 bak. 6" fälgar. Tycker det ser bättre ut när man fyller ut hjulhusen lite mer.
Sen har jag en uppsättning 7"-fälgar som skall få bankörningsdäck på sig. Tänkte i första hand skaffa Maxsport RB5, för de är ganska billiga.
Nackdelen med att åka R-däck till vardags är kanske att de slits lite onödigt mycket.
/Daniel
På min S2:a sitter det 185/60-13 fram och 205/60-13 bak. 6" fälgar. Tycker det ser bättre ut när man fyller ut hjulhusen lite mer.
Sen har jag en uppsättning 7"-fälgar som skall få bankörningsdäck på sig. Tänkte i första hand skaffa Maxsport RB5, för de är ganska billiga.
Nackdelen med att åka R-däck till vardags är kanske att de slits lite onödigt mycket.
/Daniel