Domkraft för låga bilar
Domkraft för låga bilar
Hej!
Garagedomkraften hemma (Biltema) går inte att få under lotusen fram. Vad använder ni andra för domkrafter?
/Daniel
Garagedomkraften hemma (Biltema) går inte att få under lotusen fram. Vad använder ni andra för domkrafter?
/Daniel
- Fredrik280zx
- Stamgäst
Re: Domkraft för låga bilar
Jag kör upp bilen på en planka först.DJ wrote:Hej!
/Daniel
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Fredrik280zx
- Stamgäst
Såna har jag hemma, och de är inget vidare. De glider gärna iväg och de är så branta att man knappt får upp en modern familjebil på dem utan att stötfångaren skrapar i rampen på vägen upp.Fredrik280zx wrote:Det finns ju ramper på biltema åxå, det kanske funkar.
Sen vill jag kunna lyfta utan att köra bilen först. Det blir så mycket gaser i garaget...
Och ibland kanske inte bilen går att starta om den är nerplockad lite.
/Daniel
Jag var på Biltema i veckan och dom har faktiskt väldigt låga garagedomkrafter också - gissar på <10cm, i alla fall betydligt lägre än den gamla Biltema-garagedomkraft jag har som inte riktigt går under Elisen. Men för mig räcker det att rulla upp den förhand på en 2 cm tjock bräda.DJ wrote:Sen vill jag kunna lyfta utan att köra bilen först. Det blir så mycket gaser i garaget...Fredrik280zx wrote:Det finns ju ramper på biltema åxå, det kanske funkar.![]()
/Daniel
Göran Forslund
www.compac.dk har en där chassihöjden på domkraften är 126 mm.
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Jo, den har jag provat, fast den är inte så kul. Ett slit om man är ensam och måste lyfta samtidigt som man ligger och siktar/kör domkraft. Det blir lätt en och annan ful repa i bilen också.Joakim wrote: Ta tag i bilen och lyft den lite på fjädringen. En europa kan man ju nästan lyfta om man vill...
Sen är nog den metoden helt körd om jag sänker bilen, som jag tänkt göra.
/Daniel
Den här Verkstadsdomkraft DK20 ska vara bra. Minimihöjd 80 mm borde väl fungera? Finns http://www.gelins-kgk.se/ i Skara för kampanjpris.
Claes | 74 Europa TCS