Chassie nr

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Chassie nr

Post by Stefan A »

Jag var och besiktiga Esprit:en idag, lite sent på säsongen. Besiktningsmannen ville ha ett instansat chassie-nr på ramen nånstans. Vi letade båda två. Skylten i vindrutan och den nitade plåten på höger innerskärm är inte tillräckligt. Dom har fått skarpare direktiv från Transportstyrelsen. Pratade med en kompis med en importerad Esprit, och han fick det instansat på framvagnsbalken i samband med reg.-bes på -80 talet. Men min är ju svensk-såld.

Är det nån som har en ide?
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Chassie nr

Post by oodsell »

Stefan,

Detta har varit en följetong under mer än ett år och MHRF har agerat i frågan. Jag tror att kravet skulle slopas för bilar av vissa årsmodeller. Jag ska försöka få fram det senaste meddelandet från MHRF.

Edit: Här är länken till MHRF's sida med en artikel i ämnet. http://mhrf.se/identitetsnummer
Men det verkar som det bara är bilar t o m 1982 års modell som nu är undantagna från kravet på instansat chassinr.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 709
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Chassie nr

Post by Larsson »

Stefan A wrote:Jag var och besiktiga Esprit:en idag, lite sent på säsongen. Besiktningsmannen ville ha ett instansat chassie-nr på ramen nånstans. Vi letade båda två. Skylten i vindrutan och den nitade plåten på höger innerskärm är inte tillräckligt. Dom har fått skarpare direktiv från Transportstyrelsen. Pratade med en kompis med en importerad Esprit, och han fick det instansat på framvagnsbalken i samband med reg.-bes på -80 talet. Men min är ju svensk-såld.

Är det nån som har en ide?
Ramnr hittar du i höger hjulhus fram, sitter instansat på en stående ramdel, jag fick skrapa fram numret på min Esprit
Se krysset på bilden
Attachments
Chassienr.jpg
Chassienr.jpg (152.96 KiB) Viewed 4344 times
Chassienr 1.jpg
Chassienr 1.jpg (95.5 KiB) Viewed 4325 times
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Chassie nr

Post by Stefan A »

Tack för svaren. Jag hittade det under färg och rostskydd på samma ställe som på Larssons.

Var i Stockholm över helgen och fick se Ozzy Osbornes sista (?) spelning i Sverige, gick som ett urverk hela resan. På söndagen åkte vi till Södern till ett cafe, försökte vänta ut Tysken utan framgång. Kunde blivit en kul bild annars.
Attachments
Blå Lotus 1.png
Blå Lotus 1.png (56.32 KiB) Viewed 4290 times
Blå Lotus 2.png
Blå Lotus 2.png (54.9 KiB) Viewed 4290 times
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest