Tändinställning Lotus Europa med Arne Berg motor

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
invjbo
Användare

Tändinställning Lotus Europa med Arne Berg motor

Post by invjbo »

Hej,

Jag har precis fått igång min Lotus Europa som jag köpte förra året. Skall boka besiktning och se om man får någon ytterligare arbetsorder :-)

Hursomhelst, motorn går ojämnt och är orkeslös jag undrar om någon har tips på någon som är bra på att kontrollera att tändningen är precis där den skall vara. Motorn är en Arne Berg motor och jag har inte så mycket spec på inställningar annat än att jag fick en skannad handskriven sida genom en snäll själ här på forumet. Där står det att den skall ställa 14 grader FÖD.

Någon som känner nån i Stockholmstrakten man kan vända sig till för att få lite assistans eller som har några tips och råd om tändinställning på just en Arne Berg motor.

MVH
Johnny
Johnny B
Lotus Europa -71
Golf GTi -06
BMW F800 ST -07
Bayliner 2455 -00
Fiat Stilo -04 (ungarnas övningskörningsbil)
Cat7even
Forumveteran

Re: Tändinställning Lotus Europa med Arne Berg motor

Post by Cat7even »

Sök hjälp på lämpligt renaultforum borde kunna finnas ngn där som kan arnes motorer
Om man läser på rejsa (DJ) så sotar rekommenderade tändstift igen om man inte åker fullt
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Magnus
Användare

Post by Magnus »

Hej!

Om det är en AB motor bör det finnas ett märke på svänghjulet ca 30mm före Ö.D.
Du ska ställa in tändningen med stillastående motor.
Ställ in motorn så att AB:s märke är vid markeringen i sprängkåpans öppning.
Slå på tändningen och vrid fördelaren tills det att du hör/ser när brytarna blixtrar/smäller.

Med vänlig hälsning
Magnus
Magnus
Europa S2
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Jag kan inte Arne Bergs motor specifikt, men några generella råd. Om vi antar att du har en mekanisk fördelare så bör du först kolla om du har vikter i fördelaren som ändrar förtändningen med varvtalet. Många racemotorer har inte det. Förtändningen på högre varvtal bör normalt ligga på ca 30-34 grader men med vikter så ska inställningen vara mindre förtändning på stillastående motor (kanske de 14 grader du sett). Om du inte har vikter i fördelaren så bör du hålla koll så att du inte får spikning vid gaspådrag på lägre varvtal. Med en graderad remskiva vid t ex var 5:e grad så kan du läsa av med ett stroboskop hur förtändningen ev ändras med varvtalet. (Men allt detta visste du kanske redan).
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Magnus
Användare

Post by Magnus »

Arne byggde om sina mekaniska fördelare.
32mm på svänghjulet ger 14°.
Magnus
Europa S2
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Magnus wrote:Arne byggde om sina mekaniska fördelare.
32mm på svänghjulet ger 14°.
Är det även så att man skall tänka på åt vilket håll man vriderfördelsren när svänghjulet SR stilla så att det inte tänder åt fel håll.
Om jag minns rätt stod det något sådant när jag byggde om en fördelare till lumenition för 10 15 år sedan.
Blir tydligen ett antal grader fel då
http://www.bccp.nl/techdocs/PMA50ins.pdf sidan 4
Blir väl ännu värre på en motor m brytarspetsar?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply