Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Smeek »

Hej allesammans!

Nu var hela affären klar med min orangea lilla fara! Var uppe igår (16-03-11) och hämtade bilen hos Pierre i Mjölby. Allt gick kanon och var väldigt smidigt efter upp och nergångar med allt. Men tillslut blev hon min! Helt fantastiskt! :-D

När jag köpte bilen hade jag ALDRIG kört eller åkt med i någon annan Lotus förut. Bara läst och kollat youtube.

Och det första jag kan säga efter första starten och färden är att hel***e vad den går. Haha, jag trodde inte att den skulle gå som den gör.
Min förra bil var en S2000 som knappast var en långsam bil på sina 241 hästar och 1240 kg vikt. Men Lotusen får Hondan att blekna.
Knappt jämnförbar prestanda. Accelerationen är liknande i det att det är icke-turbo. Kraften kommer en bit upp i registret men medans Hondan drar iväg snabbt upp i varvtalet 7-8-9k varv så pressar Lotusen tillbaka en i sätet. Speciellt på 1an och 2an. Men den har även bra med moment på högre hastigheter på 4ans växel. Och i 110 km/h + så kan man fort och lätt köra om allt och alla på 6an utan minsta beskymmer.

I det som jag har kört nu (Inte hunnit svänga speciellt mycket) så känns Hondan väldigt lik Lotusen i väghållningen och dämpningen.
Väldigt skön att köra faktiskt. Kunde sitta och slappna av och lägga upp vänsterbenet lite gött!

Men kanske det största som jag märkte som jag inte förväntade mig var att det inte var något "rassel" eller "skrammel" inne i kupén. hade förväntat mig att det skulle knarra och hålla på efter vad jag har läst och hört. Men den kändes väldigt gedigen och solid. Välbyggd! Det är en 2008 så det har hänt en del i interiören vad jag har förstått och det tackar jag inte nej till! Har ju t.o.m drickahållare! :lol:

Här har vi lite bilder!

Image

Image

Image

Image

Bilen drar även till sig extremt mycket uppmärksamhet. Men det visste jag väl redan :) Än så länge är det bara kul! Det hindrade mig dock från att stanna på något random bensinstation för det var massa ungdomar där, och jag vet knappt hur jag ska komma ur bilen på ett någorlunda värdigt sett än. Men det lär jag mig förhoppningsvis inom kort!

Det var väl mina första intryck! Kommentera gärna era första intryck! Vill gärna höra hur eran första tur i eran bil blev!

Mvh// Tobias :steer:
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Cat7even »

:wave:
Snyggt
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by oodsell »

Grattis till en fin bil! Vi får väl förhoppningsvis se dig och den på Knutstorp den 6 maj?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Per Mo »

Det är lite av samma trevliga känsla varje år när man kör första turen på våren. Hämtade min Elise 111R hos Pierre hösten 2011. Men då tänkte jag kanske testa den på bana någon enstaka gång. Men där har jag ändrat mig för det är så kul. :steer: :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Graf Orlok »

Grattis Tobias! Jättekul att du blev nöjd! Och extra kul eftersom jag vet att dina förväntningar var skyhöga. Hoppas vi ses på något evenemang i sommar!
:flag:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Smeek »

oodsell wrote:Grattis till en fin bil! Vi får väl förhoppningsvis se dig och den på Knutstorp den 6 maj?
Inte alls omöjligt! Jag håller förslaget öppet!
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Smeek »

Graf Orlok wrote:Grattis Tobias! Jättekul att du blev nöjd! Och extra kul eftersom jag vet att dina förväntningar var skyhöga. Hoppas vi ses på något evenemang i sommar!
:flag:
Det var dem, och dem överträffades! Det trodde jag aldrig :) Det gör vi säkert! :steer:
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Smeek »

Per Mo wrote:Det är lite av samma trevliga känsla varje år när man kör första turen på våren. Hämtade min Elise 111R hos Pierre hösten 2011. Men då tänkte jag kanske testa den på bana någon enstaka gång. Men där har jag ändrat mig för det är så kul. :steer: :-D
Ahh, helt galet hur kul en bil kan vara :) Nu får det bli vår snabbt! :steer:
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Stefan_A »

Kul läsning och välkommen i flocken. På tal om tips, du har väl sett att vi åker till England med klubben i juli?

Skriv gärna några rader och ta några bilder till Galleriet på hemsidan (http://www.lccs.nu/galleri/medlemsbilar/). Där råder tyvärr lite stiltje och webmaster Per blir glad över nya bidrag.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Smeek »

Stefan_A wrote:Kul läsning och välkommen i flocken. På tal om tips, du har väl sett att vi åker till England med klubben i juli?

Skriv gärna några rader och ta några bilder till Galleriet på hemsidan (http://www.lccs.nu/galleri/medlemsbilar/). Där råder tyvärr lite stiltje och webmaster Per blir glad över nya bidrag.
Tack! Ja det har jag hört talas om! Känner mig väldigt "rookie" än så länge för en såpass omfattande resa första året med bilen. Men gärna andra event i närheten vore kul!

Kan absolut skicka över bilder och text till galleriet. Men vill först få lite mer känn för bilen och jag har inte tagit några ordentliga bilder ännu. Hoppas på högre kvalité då!
Laggen
Stamgäst
Posts: 78
Joined: Thu 29 Aug, 2013 04:30
Location: Östergötland
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Laggen »

Grattis till nya bilen!
Hoppas vi ses på någon banträff i sommar :steer:
Laggen
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Stefan_A »

Smeek wrote:
Stefan_A wrote:Kul läsning och välkommen i flocken. På tal om tips, du har väl sett att vi åker till England med klubben i juli?

Skriv gärna några rader och ta några bilder till Galleriet på hemsidan (http://www.lccs.nu/galleri/medlemsbilar/). Där råder tyvärr lite stiltje och webmaster Per blir glad över nya bidrag.
Tack! Ja det har jag hört talas om! Känner mig väldigt "rookie" än så länge för en såpass omfattande resa första året med bilen. Men gärna andra event i närheten vore kul!

Kan absolut skicka över bilder och text till galleriet. Men vill först få lite mer känn för bilen och jag har inte tagit några ordentliga bilder ännu. Hoppas på högre kvalité då!
På hemmaplan rekommenderas utöver banträffen på Ring Knutstorp som nämnts tidigare även Svenskt Sportvagnsmeeting i juli. Även det på Ring Knutstorp där klubben har egen parkering i övre depåområdet. Därefter bankörning med klubben på Kinnekulle i augusti samt Lotusfestivalen i Söderköpinge i september.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Christopher Zell »

Grattis! Välkommen i Lotus-träsket på riktigt då.
Grym bil och mycket nöje.Ta det lite lugnt i början så den inte hamnar i något dike :steer:
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Smeek
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Tue 02 Jun, 2015 22:08
Location: Göteborg?
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Smeek »

Christopher Zell wrote:Grattis! Välkommen i Lotus-träsket på riktigt då.
Grym bil och mycket nöje.Ta det lite lugnt i början så den inte hamnar i något dike :steer:
Tackar! Ja absolut. Försöker göra detta så gott det går :) Men har fortfarande väldig respekt för bilen. Den går ju som en liten raket.

Vill bara köra mer och mer nu så att man känner sig bekväm med allt den har att erbjuda! :)
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Re: Första intryck av min Lotus Exige 240 S

Post by Finn »

Kul! Grattis!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest