Hej!
Ny i Lotusklubben, funderar på att skaffa lite större fälgar till min Elise. Hittat dessa som verkar prisvärda.
Team Dynamics 1.2
i 17tum fram och 18 bak, någon som har erfarenhet av dessa samt vad man skall använda för däck till finns massor i den dimensionen :) inte som med standard fälgar. (Kör 99%landsväg)
17 and 18 Inch Wheels:
- 205/40 R17 front
- 245/35 R18 rear
Tacksam för tips och kommentarer
17 och 18 tums
17 och 18 tums
Lucas
Lund
Elise 2 -08
Lund
Elise 2 -08
- Christopher Zell
- Forumberoende
Re: 17 och 18 tums
Varför vill du ha större fälgar? Är det av estetiska skäl endast?
Är det en Toyotamotorbil eller Rover? Större fälgar fram brukar ju innebära bredare däck och då tror jag risken att det skaver blir rätt stor.
Bilens dynamik är ju anpassa för 16/17 tum så den biten kommer ju ändras också.
Är det en Toyotamotorbil eller Rover? Större fälgar fram brukar ju innebära bredare däck och då tror jag risken att det skaver blir rätt stor.
Bilens dynamik är ju anpassa för 16/17 tum så den biten kommer ju ändras också.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Jag hade satsat på följande:
PRO RACE 1.2 7 x 16 Front (195/50R16)
PRO RACE 1.2 7.5 x 17 Rear / 8 x 17 rear (225/45R17)
samt något av följande däck:
Yokohama A048R
Toyo R888
Toyo T1-R
Lotus har specat 16/17" på S2:an och de brukar ha rätt bra koll på det där med väghållning. Jag har kört med TD 1.2 16/17" och Toyo R888 på min gamla Opel Speedster. Kör med TD 1.3 18" med Michelin Cup som banhjul på Evoran nu.
PRO RACE 1.2 7 x 16 Front (195/50R16)
PRO RACE 1.2 7.5 x 17 Rear / 8 x 17 rear (225/45R17)
samt något av följande däck:
Yokohama A048R
Toyo R888
Toyo T1-R
Lotus har specat 16/17" på S2:an och de brukar ha rätt bra koll på det där med väghållning. Jag har kört med TD 1.2 16/17" och Toyo R888 på min gamla Opel Speedster. Kör med TD 1.3 18" med Michelin Cup som banhjul på Evoran nu.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Bara rent estetiskt, vill ha svarta fälgar.
Sen tänkte jag att lägre profil borde inte ändra köregenskaperna då profilen på däcket blir lägre = samma diameter. Tänker jag fel?
Sen tänkte jag att lägre profil borde inte ändra köregenskaperna då profilen på däcket blir lägre = samma diameter. Tänker jag fel?
Lucas
Lund
Elise 2 -08
Lund
Elise 2 -08
Yes du tänker fel
Störrevfälgar = mer ofjädrad vikt = sämre väghållning
Fälgens storlek bestäms främst utifrån hur stora bromsar man önskar därefter tillgänglighet av önskade däck.
Svarta fälgar? Måla befintliga. Tror att det kan bli svårt få tag på fälgar i de storlekar du önskar med rätt offset.
Imho
( säger han som har 16 och 17 på sin s1 de var m på köpet
)
Ta nu inte vad jag skriver på för stort allvar det är ju din bil!
När det gäller däck har jag kört 048 och r1r samt har nu t1r på min bil
048 spårade men var i övrigt trevliga, r1r alldeles för veka i däcksidan bak kändes som om det svajade i insvängning. De t1r som jag har nu känns helt ok för gata. Har dock XL , förstärkt stomme ibak. Som känns betydligt mer harmoniskt än r1r däcken.
Har en uppsättning 15 o 16 tums fälgar som det blir ad08r på till våren.
Ser fram emot bilder på hur det blir....
Störrevfälgar = mer ofjädrad vikt = sämre väghållning
Fälgens storlek bestäms främst utifrån hur stora bromsar man önskar därefter tillgänglighet av önskade däck.
Svarta fälgar? Måla befintliga. Tror att det kan bli svårt få tag på fälgar i de storlekar du önskar med rätt offset.
Imho
( säger han som har 16 och 17 på sin s1 de var m på köpet
Ta nu inte vad jag skriver på för stort allvar det är ju din bil!
När det gäller däck har jag kört 048 och r1r samt har nu t1r på min bil
048 spårade men var i övrigt trevliga, r1r alldeles för veka i däcksidan bak kändes som om det svajade i insvängning. De t1r som jag har nu känns helt ok för gata. Har dock XL , förstärkt stomme ibak. Som känns betydligt mer harmoniskt än r1r däcken.
Har en uppsättning 15 o 16 tums fälgar som det blir ad08r på till våren.
Ser fram emot bilder på hur det blir....
Last edited by Cat7even on Thu 14 Jan, 2016 23:36, edited 1 time in total.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Hej,
Om du går på Stefans linje här ovan, så har jag en uppsättning nya sådana fälgar i sidenmatt svart att sälja
Sitter Yokohama A048R på som är OK fram men dåliga bak. Fälgarna aldrig monterade på bilen...
7000kr prutat & klart!
Om du går på Stefans linje här ovan, så har jag en uppsättning nya sådana fälgar i sidenmatt svart att sälja
Sitter Yokohama A048R på som är OK fram men dåliga bak. Fälgarna aldrig monterade på bilen...
7000kr prutat & klart!
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS
Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira

Tidigare Esprit-frälst men just nu en Honda-Elise S1, Exige 360 Cup, Zero 7 samt Formel Ford 1600 tävlingsbilar Royale RP21, Van Diemen RF76, Reynard F83. Även delägare i frugans Emira
Detta var en roligt, jag lär mig mycket nytt:)
Snabb fråga vad är off set?
Snabb fråga vad är off set?
Lucas
Lund
Elise 2 -08
Lund
Elise 2 -08
Håkan !
Jag skall upp till Stockholm nu till våren, kanske kan svänga inom o kolla fälgarna då, siden matt tror jag blir kanon på min lilla röda
Såg ett par sådana fälgar nere i Skåne för ett tag sedan, men då var bilen nyköpt o nöjeskontot tomt
Jag skall upp till Stockholm nu till våren, kanske kan svänga inom o kolla fälgarna då, siden matt tror jag blir kanon på min lilla röda
Såg ett par sådana fälgar nere i Skåne för ett tag sedan, men då var bilen nyköpt o nöjeskontot tomt
Lucas
Lund
Elise 2 -08
Lund
Elise 2 -08
https://www.google.se/imgres?imgurl=htt ... MwgiKAgwCA
Mao hur fälgen bygger isförhållandena till navet. Anges i ET (einpresstiefung) inpressningsdjup.
Viktigt att hålla koll på så att däck och fälg hamnar på rätt ställe
Mao hur fälgen bygger isförhållandena till navet. Anges i ET (einpresstiefung) inpressningsdjup.
Viktigt att hålla koll på så att däck och fälg hamnar på rätt ställe
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Lucas,Saculus wrote:Håkan !
Jag skall upp till Stockholm nu till våren, kanske kan svänga inom o kolla fälgarna då, siden matt tror jag blir kanon på min lilla röda![]()
Du är välkommen.
Det var nog fälgarna i Skåne jag köpte, förra sommaren. Har en uppsättning blanka svarta på min bil nu, som får sitta kvar...
Hör av dig när du har vägarna hitåt
Håkan Bengtsson, Ansvarig för Bankörning LCCS