Evora - Lämplig domkraft??

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Evora - Lämplig domkraft??

Post by Göran »

Jag har inte tidigare haft anledning att hissa upp min Evora med domkraft. Men när jag nu tänkt byta bromsbelägg så inser jag att ingen av mina två garagedomkrafter kommer att klara jobbet, inte ens min låga som fungerade utmärkt till Elisen. De främre lyftpunkterna på Evoran sitter toklångt inne under bilen (ca 40 cm). Det behövs en domkraft som sticker under 40 cm och inte någonstans är högre än 12 cm. Jag har kollat Biltema, Mekonomen och Jula utan resultat. Inte ens deras låga "race-domkrafter" för flera tusen spänn kommer att fungera. Jula har iofs en nyinkommen, liten garagedomgraft för 199:- (!!) som man nog kan skjuta in under bilen men jag är rädd att det inte blir tillräckligt utrymme för pumparmen. :(

Jag är som ni förstår ute efter förslag och tips :) OBS att jag inte har tillräcklig takhöjd för en riktig lyft, annars hade det stått en så'n i garaget för länge sedan :)
Jo, jag kan självklart köra upp den på bräda eller ev. ramp först, men har ingen lust. Jag vill hitta en domkraft!!! :)))
Last edited by Göran on Wed 02 Dec, 2015 20:36, edited 1 time in total.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
GunnarB
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sat 07 Nov, 2015 11:00
Location: Kungsbacka

Re: Evora - Lämplig domkraft??

Post by GunnarB »

Det finns garagedomkrafter med extremt låg lyfthöjd köpa ( t.ex. hos Swedol) , men de når förstås inte ända in till rätt ställe fram på Evora.
Jag lyfter därför först under de längsgående rambalkarna ( med en träkloss emellan) , dom är lätta att nå. Bara man undviker att belasta karossen eller durken, utan verkligen håller sig under lådbalkarna .
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Evora - Lämplig domkraft??

Post by Nillet »

Det låter som om du är sugen på en riktig lyft, det finns mellanting, men om det passar vet jag inte...
http://www.quickjack.com/
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Evora - Lämplig domkraft??

Post by Göran »

Tack Gunnar för tipset!!!
Jag hade övervägt samma sak men inte vågat. Med mina två domkrafter blev det hela plötsligt relativt enkelt.

Och Tack Nicklas!! ...men noll kronor i investering slår ut ditt förslag för närvarande :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Evora - Lämplig domkraft??

Post by Göran »

Jag har hittat en "ny" metod. Jag lyfter bak först. Chassit är så styvt att även framhjulet lyfter så mycket att jag når in till främre lyftplattan med en andra domkraft.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo

Re: Evora - Lämplig domkraft??

Post by Stefan_A »

Jag använder denna från Jula, fungerar även där fram: http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ft-601056/

Knepet med brädor fungerar det med, det använde jag på min gamla Speedster.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Post Reply