När lotus tävlade med esprit med exempel förare Zanardi med 2.2 liters 4-cylindriga motorn..
Den gav då ca 400hk står det,
Vet nån vad det var för reglemente eller vad som
Var gjort med den motorn?
Eller vem man kan fråga?
Det behövs inte så mycket modifieringar för att få de 400hk men om det var tillåtet att ha finare delar så hade de säkert det(tex de tunga vevstakarna org som man INTE vill ha ens på hobbynivå)
Motor tävlingsbilen esprit gt2
-
Emil_lotus
- Forumberoende
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Motor tävlingsbilen esprit gt2
Har ingen aning men man borde kanske leta på annat håll...
Tror att man får försöka leta upp reglerna för GT2 från 1995, det borde man kunna leta fram via FIA.
Annars får man leta upp någon som var involverad i dessa bilar, kan vara någon kvar på Lotus Motorsport eller bland de team som körde bilen.
En möjlighet är att spåra var dessa bilar finns idag och fråga dagens ägare.
Tror att man får försöka leta upp reglerna för GT2 från 1995, det borde man kunna leta fram via FIA.
Annars får man leta upp någon som var involverad i dessa bilar, kan vara någon kvar på Lotus Motorsport eller bland de team som körde bilen.
En möjlighet är att spåra var dessa bilar finns idag och fråga dagens ägare.
-
Emil_lotus
- Forumberoende
Jag har försökt leta men det är svårt, allt på engelska oxå gör inte det lättare..
Jag frågar för att vet att en av de få fabriksmotorerna är till salu men det ingår ingen spec på vilka delar som användes.
Jag frågar för att vet att en av de få fabriksmotorerna är till salu men det ingår ingen spec på vilka delar som användes.
-
Emil_lotus
- Forumberoende
Anledningen till att jag frågar är att jag funderar att köpa en fabriksmotor i England som legat oanvänd senan det begav sej:)
Det jag har hittat är att Lotus Esprit GT2 använde en 400hk variant av Sport 300 motorn, Sport 300 motorn i sin tur hade större ventiler m.m.
Tittar man i tävlingsreglementet för GT2 (om man hittar det) hittar man säkert krav på ventilstorlek, kolvdimension osv.
På en gatbil/banbil där man inte har samma reglemente är det lättare att ersätta delar med starkare.
Som exemple : En Grupp h motor får man inte byta vevstakarna och då är det den begränsande faktorn för motorn.
Tittar man i tävlingsreglementet för GT2 (om man hittar det) hittar man säkert krav på ventilstorlek, kolvdimension osv.
På en gatbil/banbil där man inte har samma reglemente är det lättare att ersätta delar med starkare.
Som exemple : En Grupp h motor får man inte byta vevstakarna och då är det den begränsande faktorn för motorn.
/Johan
Om den inte kostar astronomiska belopp är det väl inget att fundera på 
=============
Henrik S
Ängelholm
Henrik S
Ängelholm