Hej !
Om man inte har utrustning till att mäta hur hårt kamremmen är spänd på en 910 motor, finns det något annat knep att tillgå så att man vet att den inte är för hårt/löst spänd.
Kamrem
Kamrem
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Marcos GT 3-Litre -71
Lotus Elan +2 -73
Lotus Elan S2 -95
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Marcos GT 3-Litre -71
Lotus Elan +2 -73
Lotus Elan S2 -95
Re: Kamrem
Vad skall man våga svara på det. Att diskutera kamremmar eller vilken motorolja man skall ha är värre än när extremister snackar religion eller fotboll
. Ett tips som jag fått och testat många gånger är att man skall inte kunna vrida den ett kvarts varv, alltså 70-80 gr, beroende på hur långt den går mellan remhjulen. Ett annat är om det viner när du varvar upp motorn är det för hårt spänt, fladdrar den är för löst.
Men jag har varit i diskussioner med allt från att man måste ha ett specialverktyg för bara en specifik modell, till "va fan... det är en armerad gummirem, dra det du orkar". Var inte rädd för att testa och du verkar inte vara killen som gräver ner dej efter en liten motgång.
Men jag har varit i diskussioner med allt från att man måste ha ett specialverktyg för bara en specifik modell, till "va fan... det är en armerad gummirem, dra det du orkar". Var inte rädd för att testa och du verkar inte vara killen som gräver ner dej efter en liten motgång.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
vet inte om 90 graders twist funkar även på en 910?
GGGAH^
Läste inlägget före efter

GGGAH^
Läste inlägget före efter
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Tanka hem appen "Carbon drive" från Gates. Den mäter frekvens och finns till android o iphone.
Med cyl 1 @ 30 grader F.Ö.D skall frekvensen vara 110Hz mellan IN och AUX trissorna. Snäpp m tummen som en gitarrsträng på kamremmen.
Kall motor, temp i omgivning 15-25 grader Celsius (inte i kallt garage således). Snurra motorn i dess normala rotationsriktning ett varv och mät igen.
Gör en två-tre mätningar med ett eller två varv rotation mellan varje, och om OK, kör motorn lite och mät igen när den kallnat.
Jag fick justera och spänna ett antal gånger på min och värdena varierade mellan 104 och 112 Hz.
Med cyl 1 @ 30 grader F.Ö.D skall frekvensen vara 110Hz mellan IN och AUX trissorna. Snäpp m tummen som en gitarrsträng på kamremmen.
Kall motor, temp i omgivning 15-25 grader Celsius (inte i kallt garage således). Snurra motorn i dess normala rotationsriktning ett varv och mät igen.
Gör en två-tre mätningar med ett eller två varv rotation mellan varje, och om OK, kör motorn lite och mät igen när den kallnat.
Jag fick justera och spänna ett antal gånger på min och värdena varierade mellan 104 och 112 Hz.
=============
Henrik S
Ängelholm
Henrik S
Ängelholm
länk till förfarandet:
http://www.lotusespritworld.com/EGuides ... belts.html
scrolla ned en bit så hittar du.
http://www.lotusespritworld.com/EGuides ... belts.html
scrolla ned en bit så hittar du.
=============
Henrik S
Ängelholm
Henrik S
Ängelholm
Tack för tipset Henrik, var inne på Gates hemsida, just nu finns ingen app till Iphone men verkar komma inom kort.Corban wrote:Tanka hem appen "Carbon drive" från Gates. Den mäter frekvens och finns till android o iphone.
Kommer att testa detta
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Marcos GT 3-Litre -71
Lotus Elan +2 -73
Lotus Elan S2 -95
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
Lotus Super Seven S2 -68