Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Tonie Pettersson
Användare

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Tonie Pettersson »

Grymt!  :up:

Hur resonerar du kring däckstryck? När ska man släppa ut, när ska man lägga på nåt hekto? Kör du på känsla eller mäter du tempen på däcken?
Tonie Pettersson
Vauxhall VX220 2.2
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Om däckstryck / värme i däck

Som grund söker man
- Hitta R-däckets optimala arbetstemperatur, varierar mellan märken ( nedan )
- Ha en jämn temperatur över däckets slitbana ( inner, mitten, ytter ) genom ha rätt camber och toe för däcket/bilen.

Det man primärt har att jobba med är däcktes lufttryck -> ju högre tryck desto varmare blir däcket.

Mäta däckets temperatur kräver lite och man behöver ofta hjälp att mäta så fort bilen kommer in.

Därför är man ofta är hänvisad till
- lufttrycket
- titta på däcket
- känslan i bilen.

Att minska lufttrycket ger ofta mera grepp men till viss gräns då däcket behöver luft för att nå sin arbetstemp.
Så man kan testa med att fylla i/släppa ur på 1-2 hekto nivå att justera något bilen.

Vill man börja mäta värmen använder man en laser-temp mätare ( finns för 300-400 kr )
Har en medhjälpare som mäter ( inner,mitten, ytter ) så fort bilen kommer in.

Hur hittar jag rätt lufttryck ?

Elisen
De flesta R-däck ( Toyo, Yoko, Kumho, Avon ) landar i bra arbetstemp på rung 1.9 - 2.2 kg
Men man behöver hitta/lära sig hur däcket fungerar och tillslut landa på ett lufttryck som fungerar.

För att hitta rätt luftryck behöver man i början vaka som en hök över sitt lufttryck
- För mycket lufttryck bara om 0.1-0.2 kg kan överhetta ett däck om det pressas hårt
- Man går ut på kall-tryck och släpper ut steg för steg

Kalltrycket lägger man på 1.6 -> 1.8 kg, man lägger ofta något mindre i däck som däcken som belastas hårdare ( vänster fram )

Min erfarenhet om olika däck med varmtryck

- Toyo; runt 2 kg, känsliga för övertryck och behöver övervakas. När väl överhettade tappar grepp fort
- Kumho; runt 2.1, klarar överhettning med minskat grepp men sliter ned däcket
- Yoko; runt 1.9, som Kumho
- Avon; vet inte, någon som kan bidra ?

Vad som ofta är utmanade med Elisen är att få upp bra arbetstemp på framräcken, bilen är lätt fram och ett R-däck behöver belastas för att komma igång och bli varmt.

Generellt blir ett R-däck sämre och sämre med ju fler temp-cykler det får. Vissa når en platå andra försämras mera. Kumho är det däck som jag uppelver överlag har den bästa greppbilden men som över antal temp-cykler snabbast tappar sin förmåga rejält. Min gissning är att detta hänger ihop.

Hur ser ett bra R-däck ut ?
- Ytan skall vara rejält varm ( knappt gå att lägga handen på det ) ( arbetstemp brukar vara mellan 70 - max 80 grader )
- Ytan skall börja att se klistrig ut - knottrig
- Slit-ytan skall vara jämn

Det jag sett ute på banor är ofta att däcken är för kalla -> går 80 % av vad det kan prestera.
Man skall våga köra däcken varmare men övervaka luftryck så däcken inte överhettas och 'blistras'.

Frågor på det ?  :wave:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Då blir nästa steg fortsätta med lite baser kring

- Höjder ( pitch )
- Toe
- Camber

Sen går vi vidare med körningen och börja fundera vidare på hur man man kan lämna sin komfort-zon
Man behöver förstå att för att kunna köra fort behöver man ständigt utforska/vara på gränsen för bilen men på ett säkert sätt.
Joachim Osbeck
Tonie Pettersson
Användare

Post by Tonie Pettersson »

Strålande  :wave:.
Blir att knappa ihop en liten lathund av all matnyttig info som man kan ha med sig till banan, då man mest brukar se ut såhär mellan passen  :eyes2:.

Ser fram mot fortsättningen.
Tonie Pettersson
Vauxhall VX220 2.2
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Ok vi forsätter med lite om höjd-setup i bilen. Något som i Elisen är faktor som påvekar mycket bilens uppförande.
Vi jobbar med olika höjder fram och bak och mäter på chassit dessa punkter.

Image

Vi vill köra bilen köra bilen så lågt det går
+ Roll-centra åker ner ( mindre rörelser i chassi vid last ) - lägre 'hävstång'
+ Areo blir bättre ( vi stänger för luft skall komma under bilen > minskar tryck-skillnader ovan/under bilen > mindre motstånd (drag )

Tyvärr finns det antal faktorer som hindrar oss att köra bilen lågt
- Klass-regler ( ex 75 mm för Roadsport )
- Vi förstör chassi-konstruktionen med för branta vinklar som skapar för mycket dynamiska påverkan av toe när bilen fjädrar in/ut ( bilen blir nervös att hantera )
- Däcken börjar ta i karossen ( äter upp plast)

Höjder som är utprovade och fungerar för olika typer av körning/bilar finns på eminenta Seloc wiki  :up:
http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups

Som princip har man alltid lite högre bil bak vs fram för att ladda upp med lite mera statisk vikt fram ( grepp ) för att hjälpa bilen styra in.

Hur kan jag jobba med höjder ? Lättast är att jobba med framhöjden på bilen.
Höjer-> Mera grepp bakåt -> introducerar understyrning i steg. Ofta är det enkelt att justera upp och ner fram för att finjustera
Joachim Osbeck
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Vi fortsätter med lite baser kring Camber, Toe & Caster

Som vanligt hittar man via Seloc bra bas-inställningar -> http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups  :up:

Toe
Vanligtvis strävar man mot att ha 0 i toe men varje bil behöver ofta in eller ut.

Bak
För Elisen är det viktigt att kompensera för den 'bump-steer' som ges när bilen fjädrar ner via toe-staget. (inbyggt i bilens konstruktion)
Bakhjulet går mot toe-out och man behöver sätta ca 1mm in på varje sida för att säkra sig om att INTE få toe-out vid last och därmed en nervös bak. Därav har nästa alla setups med Elisen 1-2 mm in bak.
Det går att fin-trimma bort denna kompensering genom att shimas toe-staget vid inre infästning men det är rätt bökigt.

Fram
Här kan prova mellan 0 -> 1 mm toe-out. Lite toe-out hjälper bilen att svänga in och är i kurvan bra för ytter-däcket. För mycket toe-out ger nervös bil som självstyr och 'vandrar'.

När man ställer min bilen är det bra att fundera om bussningar är slita/bilen allmänt sliten. Ibland kan man behöver ställa toe fram in för att kompensera att det finns ett visst 'glapp'

Camber
Som princip har man mera camber bak än fram på Elisen ( 0,5 -> 1 grad), beror på att vikten ligger bak och behöver lite mera stöttning i ingång till kurvan. I en front-monterad bil ( MX5,944..) är förhållandet omvänt. Mera camber fram än bak.

Hur mycket camber skall jag då ha ?
Elisen har som alla bilar med A-armer camber-gain när bilen fjädrar ner (nedre bärarm åker ut). Dvs vi har en dynamiskt camber och en statiskt ( bilen i vila ). Har vi en hård fjädr-setup får vi alltså mindre camber-gain och behöver öka statiskt camber.
Elisen har "0.31 degrees per inch of travel on the front suspension".

Olika R-däck kräver olika setup, här behöver man igen prova sig fram genom att titta på slitage Man burkar för race landa på
Fram -2 -> -2,5 och Bak -3 -> -4 grader. Mina tester med olika R-däck ; Kumho kräver mest, Toyo efter och minst Yokohama

Image
Image

Caster
Alltså hur mycket 'styret skall luta' - för race är det max som gäller. Alla brickor flyttas framåt, dvs övre bärarm skall bakåt så mycket det går.
Ger bäst styrkänsla ( lite trögare ) och hjälper däcken mitten kurvan.

Image
Joachim Osbeck
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Då återgår vi till det som ger mest - körningen :steer:

Att köra bil fort handlar i grunden om att hela tiden pressa sig själv & bilen till att utforska gränsen och då och då även kunna passera den och backa tillbaka. Utforskar man inte ständigt gränsen landar man tillslut i en 'komfort-zon' som är svår mentalt att ta sig ur.
Det ligger mycket i citatet; “If everything seems under control, you're not going fast enough."

Ofta hör man över race-kommunikation "Push Push Push" vilket är ett sätt hjälpa föraren att pressa på - > ut ur komfort zonen nu, det går att åka fortare !

Hur gör jag för att utforska bilens och mina gränser på vettigt/säkert sätt ?

Först lite mentala råd;
- Släppa tankar på inställningar och funderingar på däck osv - bilen är bra som den är, lita på den/nyttja den som den är.
- Ta 100 % kommandot över bilen - det är DU som bestämmer i alla lägen. Behandla bilen mjuk men bestämt.
- Koncentrera dig till 100 % på körningen. Stäng av allt annat.
- Ge aldrig upp, sluta aldrig köra/styra bilen även om du snurrar/kör av/missar apex/spår.

Öva upp förmågan att hantera bilen när gränsen passeras och njut av att vara på gränsen.

Exempel; Hantera att bilen driver med baken,( sladdar )
Istället för att överaskas av att baken driver, provocera fram en sladd på ett ban-parti där det finns plats / farten är lägre.
Jobba vidare med 'sladden' till du med glädje kastar in bilen med lätt drift och njuter av att hämta hem den :-D

Elisen är en lätt bil och tål tuff behandling utan problem  :up:  :up:
Joachim Osbeck
kanzie
Stamgäst

Post by kanzie »

Jag instämmer med tidigare talare, detta är jättebra. Du skriver utan att raljera för mycket, kort, koncist och sakligt. Det är även en eloge till andra medlemmar att de har respekt nog att inte tjattra sönder denna tråd med synpunkter på vad som är bättre/sämre då raceteori verkar vara väldigt subjektivt och det finns många soff-experter som kan allt utom att faktiskt själva köra snabbt.

Jag skulle vilja ha lite exempel på övningar för att komma ur comfort-zone där jag helt klart hamnat. Varje försök att pressa innebär inte någon större insikt då det är så slumpat vad jag försöker göra mer av. När jag såg den otroliga videon på Tim du länkade tidigare var det tydligt hur bekvämt och försiktigt jag faktiskt kommit att köra min bil.

När du skriver "Jobba vidare med 'sladden' till du med glädje kastar in bilen med lätt drift och njuter av att hämta hem den :-D" så är det precis detta jag efterlyser bra övningar och mönster för att träna upp. Att kunna få rumpan att släppa och drifta lite skulle uppskattas om man inte har det med sig från barnsben.

Fortsätt med denna ypperliga tråd!
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Tack för det :) Kul att det uppskattas. Skall fundera på konkreta tips/övningar för att jobba med komfort-zonen :)

Börjar med att länka till tube det Mäster själv på Lotus rattar en Elise på Brands. Tåls att titta på om och om igen och studera hur man jobbar med att ta bilen förbi gränsen... :steer:  :up:

https://www.youtube.com/watch?v=uEq3pfGu2-4
Joachim Osbeck
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Bra instruktionsfilm. Efter att han på första varvet tagit sig förbi de "försiktiga blåbären" så handlar det om:
- att utnyttja hela banans bredd (och lite till)
- att sikta på innerspår och våga bromsa lite senare än de andra
- att vänta på den framförvarandes små misstag (och att stressa honom lite)

Han har ju definitivt inte den snabbaste bilen på rakorna, men det är i kurvorna som han tar ifatt.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
JohnC
Användare

Post by JohnC »

Kul tråd. På sikt hoppas jag att kunna bidra med något vettigt också. Kommer från Porschevärlden och har tävlat ett antal år. Idag har jag några Ginettor samt sedan 1 dag tillbaks en Lotus Elise S2. I helgen börjar jobbet med att lära känna bilen ordentligt och det blir på Gelleråsen.

Efter det börjar uppgraderingsträsket..... :luxhello:
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Lyfter denna tråd och tar några exempel på hur man inte beter sig - har retat upp mig lite i alla fall

1) Har men en snabbare bil än framförvarande har man ett stort ansvar vid omkörningar, vita Exige gör alla fel man kan med kraschad bil till följd :(
https://www.youtube.com/watch?v=93VIVIUFet8
12009798_10153208875908175_9076729843854190635_n.jpg
2) Är du av banan - stå på bromsen, bilar som kommer bakom har inte en chans annars...
https://youtu.be/wr3yMcMlpw4

TBC....
Joachim Osbeck
pontusfyhr
Stamgäst

Post by pontusfyhr »

:up:

Gillar tråden skarpt, ser fram emot varje uppdatering!
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

En kul tube om härlig dag på Lotus - skulle gärna vilja köra Exige V6:an :steer:
Hands-on träning..

https://www.youtube.com/watch?v=Rgl4aqg1rC0
Joachim Osbeck
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Rekommenderas om man har råd/möjligheter ( instruktören talar mycket om att våga lämna sin "comfort-zone" )  :up:

https://www.youtube.com/watch?v=BelbsCCplag
Joachim Osbeck
Post Reply