Byte av kylare Lotus Exige

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Laggen
Stamgäst

Re: Byte av kylare Lotus Exige

Post by Laggen »

Graf Orlok wrote:
Betyder de topmonterade fläktarna att man tar bort de från undersidan?
Vad vinner man på att montera fläktarna på ovansidan?
Jag har inte haft några problem med värmen tidigare på bilen.
Laggen
Laggen
Stamgäst

Post by Laggen »

Christopher Zell wrote:Tänk på att det finns två storlekar av fläktar, beroende på ålder och konfiguration av bil. Bilar med Ac har de mindre men även t.ex. min 04 s2 111s har de mindre trots att den inte har ac.
Fästelementen brukar vara rätt rostiga så köp nya mounting brackets för fläktarna. Triple pass kylare rekommenderas inte för gatbilar som tidigare nämnt.

Jag köpte elise shops alukyl, motsvarande elise parts men bättre pris.

Passa på och köp lite c-clips samt skruv för att byta ut alla trista rostiga fästelement.

Definitivt 2 personer för att lyfta clamen.

När clamen är av kolla också status på fläktstyrningens resistor pack samt spjällmotor till värmespjället (heater actuator), om nödvändigt kan man sätta över ett litet plastskydd för att förhindra vatteninträngning och att sakerna pajar pga. Fukt längre fram.
Clam:n är av behövdes 2 personer för detta, byte du fläktarna?
Laggen
Jacob
Stamgäst

Post by Jacob »

Med toppmonterade fläktar så får man sugande fläktar vilka är effektivare än tryckande. Man får också fritt luftflöde till kylaren. Nu är detta inte livsviktigt på något sätt men ska man byta flätar och fästen så skulle jag köpa toppmonterade fläktar istället.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Christopher Zell
Forumberoende

Post by Christopher Zell »

Laggen - jag bytte bara ena fläkten eftersom den andra var i bra skick. Men den ena hade börjat låta illa. Så jag hade kvar min ena lilla, och bytte den dåliga mot en större så jag fick skära bort lite plast på fläktramen av fläkten för att passa med infästningarna. Men det var bara väldigt lite för att bultskallarna skulle passa.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Post Reply