Lotus 15 "Fifteen", Racersportvagn 1958. - Le Mans potent bil.
Chassies no. 601. Den först byggda av 27 tillverkade.
Detta är den bil som presenterades i alla motortidningar 1958.
Initialt körd av Roy Salvadori.
Coventry Climax FPF 1475 cc motor No 1035. Två dubbla SU förgasare.
Lotus "Queer Box" märkt "Lotus ZF No 1". (5-växlad bakmonterad torrsumpad sekvensiell transaxle/växellåda/differential i en enhet tillsammans med bakre skivbromsar).
" Wobbly webs" hjul.
Helt orginal och komplett.
Renoveringsbehov.
Lotus 15 - Såld.
-
Lars Jonasson
- Användare
- Posts: 5
- Joined: Mon 06 Oct, 2014 16:03
- Location: Stockholm
Lotus 15 - Såld.
Last edited by Lars Jonasson on Wed 26 Nov, 2014 14:40, edited 3 times in total.
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3660
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Lotus 15 "Fifteen", Racersportvagn 1958
Det är alltid intressant när ovanliga racebilar dyker upp till försäljning, man kan inte låta bli att söka på nätet.
Hittade denna läsvärda historia: http://www.bjorns-story.se/private/mina ... us15_3.htm
Är det samma bil?
I så fall kanske den har en köpare.
Hittade denna läsvärda historia: http://www.bjorns-story.se/private/mina ... us15_3.htm
Är det samma bil?
I så fall kanske den har en köpare.
Om det är någon av alla tävlingsbilar jag skulle vilja köpa tillbaka så är det denna Lotus 15. En önskan utan hopp.