Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö

Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Post by kanzie »

Imorgon bär det av på ett äventyr av rang. På lördagens middag fick jag tipset av en Eliseägare att en gång i livet bila genom Alperna. Glatt kunde jag svara att precis det har jag tänkt göra så snart som tisdagen kommer. Vi lämnar Malmö för att resa genom Tyskland, Österrike och slutligen norra delarna av Italien för att kuska runt Alpernas vägar. Sedan bär det av hemåt genom München och Nürburg på väg hemåt.

Såhär dagen innan är det lite nervöst dock eftersom det är en lång resa och kanske inte världens mest pålitliga bil? Jag har skaffat mig SBM och laddat ner lite kartor i telefonen. Eftersom vi är två i bilen och ska vara på resande fot i nästan två veckor finns det inte mycket utrymme för "just in case"-packning. Därför undrar jag vad ni betraktar som självklara saker att ha med, både för motor och för att göra resan praktisk? (t.ex. hörlurar och laddkabel till telefon är lika relevant som däckskum för att panikfixa en punktering).

Andra tips mottages tacksamt också!
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg

Re: Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Post by Josen »

Är det en Elise K ?
I så fall
Skulle tagit med ett extra batteri ( laddad ) om generatorn går kan du köra på laddat batteri ett tag, ladda nästa osv...
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
kanzie
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 31 May, 2013 16:13
Location: Malmö

Re: Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Post by kanzie »

En Elise S2 2006 som aldrig visat tecken på strul tidigare (ta i trä) men då har jag bara gjort turer i Sverige, om än att de turerna har varit så pass extrem som 400 mil på tio dagar bl.a. Vill verkligen inte ha några större bilbekymmer men förstår att det att utmana ödet, å andra sidan är det ju vad bilar ska användas till så vi får hålla tummarna!
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3660
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Post by Nillet »

Se till att vara medlem på SELOC och posta där om du behöver hjälp.
Det finns en lista över folk som är villiga att hjälpa till:
http://wiki.seloc.org/a/Seloc_International_Rescue
Om Rover-motor kan denna lista vara bra att ha med:
http://www.mgfcar.de/data/MG_Rover_Workshop_DE.pdf
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Re: Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Post by oodsell »

Christian, om jag inte minns fel så har du en Elise R S2 med Toyota motor, och den är väl känd att vara något mer tillförlitlig än Rover K-motorn.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12

Re: Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Post by Finn »

Jag har varit i Europa 4 ggr med min Elise S2, Rovermotor och den har gått som en klocka varje gång.
Det viktigaste för mig att ha med var GPS :-D och papper på bilen, försäkring och regbevis. Tyska poliser var rätt tuffa....
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö

Re: Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Post by Göran »

Hej,
Det var jag som sa att Alpresor är ett "måste" om man är Elise-ägare. Jag bodde iofs i Schweiz när de flesta passen avverkades, men har också tillsammans med min fru åkt från Belgien (när vi bodde där) på en tre-veckorstur till Franska, Italienska, Schweiziska och Österrikiska alperna. Eftersom Elisen är som den är så blir det ingen plats över för "bra-att-ha-om-det-händer-något". Det får man lösa om det mot förmodan händer något. Brukar inte vara något större problem. Det enda som hänt oss är en lossad kylarslang i kö innan St Bernhardspasset. Det var relativt snabbt fixat via bärgningsbil till närmaste verkstad. I övrigt har bilen klarat alla strapatser galant. Bli bara inte nervös för att det är ett brant "dike" på ena sidan hela tiden 😀 Man vänjer sig, sedan är det bara att gasa och njuta :steer:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Vad ska jag tänka på inför lång bilresa?

Post by Rickard »

Reflexväst och brandsläckare är bra att ha och den förstnämnda är det tom lag på i de flesta europeiska länder numera.
En rulle silvertejp, ståltråd och buntband tar inte mkt plats men kan rädda dig i många situationer.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Post Reply