I samband med motorrenoveringen byttes också koppling och slavcylindern.
Har inte hunnit köra så mycket men haft problem vid ett par tillfällen när jag stannat i en korsning eller dylikt att det varit omöjligt att få i en växel.
Inga problem om man stänger av motorn, länkaget går mjukt, utan endast med motorn igång.
Bilen har stålomspunnen extraisolerad slang, eliseparts förstärkningsbracket så det bör inte vara värme/flexrelaterat. Eftersom det kommer slumpmässigt inbillar jag mig att det kanske är en liten luftbubbla kvar som trilskas och att den inte kopplar ur ordentligt?
Nåt att tänka på om jag ska lufta om? Tänkte låta sambon pumpa pedalen medan jag sköter luftningsnippeln.
koppling - problem med att få i växlae
- Christopher Zell
- Forumberoende
koppling - problem med att få i växlae
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
Re: koppling - problem med att få i växlae
Hej C.Z. Jag har ingen erfarenhet av Elise, men haft liknande problem med andra bilar och MC. Att pumpa med pedalen funkar inte alltid, jag tycker inte man riktigt får nåt mottryck jämfört med när man luftar bromsar. Det finns nån typ av vacuum-anordning som verkstäder har, Biltema har en billig sådan. Har inte testat den själv. En enkel "fält-lösning" är att sätta en slang mellan luftnipplarna på slavcylindern och närmaste bromsok, och pumpa med bromspedalen. Då trycker man oljan baklänges genom slavcyl., slang och mastercyl. Är det dessutom samma behållare till broms & koppling kan man bara pumpa på. Om det är separata behållare så får nån kolla så inte bromsbehållaren blir tom, eller kopplingsbehållaren svämmar över.
Lycka till
Lycka till
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
- Christopher Zell
- Forumberoende
Blev aldrig så att jag luftade kopplingen utan körde några svängar istället. Problemet har inte återkommit sen tråden startades. Uppskattningsvis knappt 10 gångtimmar.
Avvaktar lite till, verkar ju lovande.
Avvaktar lite till, verkar ju lovande.
Elise S2 Type 25 - såld
Pröva med att trycka in slavcylindern manuellt. Vid motorn....
Hade samma problem efter vätskebälte i våras.
Hade samma problem efter vätskebälte i våras.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1