Lotus Esprit frågor

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Darkened
Användare

Lotus Esprit frågor

Post by Darkened »

Hejsan är helt ny här och har lite frågor om Lotus Esprit

Min första fråga jag är 182 cm lång och väger 130kg

får jag ens plats i en så liten bil som Esprit?

jag är sugen på en S1a eller S2.

Finns det någon Esprit-ägare på forumet som bor norra delen av Sverige ...Umeå till Happaranda

som man skulle kunna få göra ett studiebesök hos?

Mvh / Davidian
Stefan A
Stamgäst

Re: Lotus Esprit frågor

Post by Stefan A »

Hej Davidian. Hur lindar man in detta nu då, som när frugan frågar om man tycker hon ser tjock ut i den här klänningen. Jag är 172 cm och 90kg. Jag sitter perfekt, men att kliva i och ur är inget snyggt. Har man kört länge och är lite stel så... först bända ut benen, sen huvet och lite flaxande med armarna låta som en tyngdlyftare så är man ute. Jag överdriver naturligtvis lite, men lite åt det hållet. Och det är naturligtvis värt den lilla mödan. Om det skall vara praktiskt får man köpa en Skoda Yeti el dyl.

Men jag hade med en kompis i din storlek och det funkade precis. Jag har glastaklucka på min, annars bygger nog innertaket ner ett par cm. Då hade det kanske inte funkat. Sen kan man säkert modifiera lite på stolunderredet så man får ett par cm till.

Om du hittar Wheeler dealers -klippet så baxar ju Ed China in och han är säkert 200cm. Lycka till.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Ett alternativ till Espriten för oss lite längre är Lotus Excel
Den som var förföra ägaren till min Svarta Excel är närmare 200 cm och min bror på 195 cm har inga som helst problem i den.
Det man ska tänka på är att vi alla är olika långa i över och underkropp, Vilket gör att ett fysiskt test i bil är det ända "Riktiga" svaret
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
redfox
Stamgäst

Post by redfox »

Hey Davidian,

Jeg er 1,88m og selvom jeg er slank, men høj, så er der fint plads i en Esprit, dog bedre i en Stevens Esprit end s1-s3. På min Esprit, tog jeg sæderne ud, og fjernede de afstandsstykker der sidder i sæderammerne. Det gav 2-3 cm mere. man sidder noget tilbagelænet, og kørestillingen er rigtig god. Pedalerne er lidt off-set i forhold til dig og rattet. Det er dog ikke noget man mærker rigtigt.

Held og lykke!

Med venlig hilsen,
Jacques.
Jacques
Post Reply