Besiktning av Miss Elise
Besiktning av Miss Elise
Idag tog jag fördel av det fina sensommarvädret och körde Miss Elise till besiktningen i Kungsbacka. Det blev en ung tjej som var ca 1,85 lång som tog hand om bilen, och hon var tacksam för att jag inte hade taket på..... Som brukligt så blev det problem med avgasvärdena, eftersom jag fått vänta 10 minuter på att komma in. Men efter ett varv runt kvarteret och några minuters stillastående varvande på 4000 r/m så sjönk värdena plötsligt under gränsvärdena. Som många redan har erfarit så är det helt nödvändigt att få upp temperarturen på katalysatorn, speciellt om man har ett "free flow" avgassystem som jag (Janspeed).
- Attachments
-
- IMG_1155 - Kopia.JPG (106.48 KiB) Viewed 7132 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Graf Orlok
- Forumveteran
Re: Besiktning av Miss Elise
Grattis! Jag var på besiktningen i förra veckan och fick en 2 meters man med stor kagge. Han skrattade och sa "Hur tror du att jag ska komma in i den där!?". Slutade med att jag fick köra runt till alla instanser tills det kom en liten kille tog över i slutskedet. Visade sig att han tävlingskörde och tyckte det var helkul med en räserbil på jobbet!
Hade 0.0 i CO2...
Hade 0.0 i CO2...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Fick min besiktigad i tisdags också. Första gången som de skulle koppla in i OBD-uttaget. Samma läge med avgasvärde. Måste vara rejält varm.
Besiktigade min Elise idag:
CO 0 (0,5)
Co 2500 0 (0,3)
HC 022 (100) Den här är betydligt lättare att få igenom i UK då de har IIRC 200 som gräns
Lambda 1,03 (0,97 - 1,03)
Bromsvärde OK
Godkänt här med !
CO 0 (0,5)
Co 2500 0 (0,3)
HC 022 (100) Den här är betydligt lättare att få igenom i UK då de har IIRC 200 som gräns
Lambda 1,03 (0,97 - 1,03)
Bromsvärde OK
Godkänt här med !
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Även jag rullade igenom besiktningen idag. Lyckades få till 1 PPM i HC, vilket nog får anses mer än godkänt för Pipers 285H-kammar...
Lotus Exige Cup 240 '06
Kollar besiktningen avgasvärde när de kopplar in OBD läsare?
2002 Honda SC CC Elise Type 49
våra gamla bilar s1 är inte obd kompatibla
Iövrigt
Ragnar emeraldstyrning?
Iövrigt
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1