Besiktning av Miss Elise

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1407
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö

Besiktning av Miss Elise

Post by oodsell »

Idag tog jag fördel av det fina sensommarvädret och körde Miss Elise till besiktningen i Kungsbacka. Det blev en ung tjej som var ca 1,85 lång som tog hand om bilen, och hon var tacksam för att jag inte hade taket på..... Som brukligt så blev det problem med avgasvärdena, eftersom jag fått vänta 10 minuter på att komma in. Men efter ett varv runt kvarteret och några minuters stillastående varvande på 4000 r/m så sjönk värdena plötsligt under gränsvärdena. Som många redan har erfarit så är det helt nödvändigt att få upp temperarturen på katalysatorn, speciellt om man har ett "free flow" avgassystem som jag (Janspeed).
Attachments
IMG_1155 - Kopia.JPG
IMG_1155 - Kopia.JPG (106.48 KiB) Viewed 7132 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm

Re: Besiktning av Miss Elise

Post by Graf Orlok »

Grattis! Jag var på besiktningen i förra veckan och fick en 2 meters man med stor kagge. Han skrattade och sa "Hur tror du att jag ska komma in i den där!?". Slutade med att jag fick köra runt till alla instanser tills det kom en liten kille tog över i slutskedet. Visade sig att han tävlingskörde och tyckte det var helkul med en räserbil på jobbet!
Hade 0.0 i CO2...  :nothing:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12

Re: Besiktning av Miss Elise

Post by Finn »

Fick min besiktigad i tisdags också. Första gången som de skulle koppla in i OBD-uttaget. Samma läge med avgasvärde. Måste vara rejält varm.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala

Re: Besiktning av Miss Elise

Post by Cat7even »

Besiktigade min Elise idag:
CO 0 (0,5)
Co 2500 0 (0,3)
HC 022 (100) Den här är betydligt lättare att få igenom i UK då de har IIRC 200 som gräns
Lambda 1,03 (0,97 - 1,03)

Bromsvärde OK  :up:

Godkänt här med !
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Ragnar
Stamgäst
Posts: 86
Joined: Wed 12 Dec, 2007 23:34
Location: Göteborg

Re: Besiktning av Miss Elise

Post by Ragnar »

Även jag rullade igenom besiktningen idag. Lyckades få till 1 PPM i HC, vilket nog får anses mer än godkänt för Pipers 285H-kammar...
Lotus Exige Cup 240 '06
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna

Re: Besiktning av Miss Elise

Post by Jacob »

Kollar besiktningen avgasvärde när de kopplar in OBD läsare?
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala

Re: Besiktning av Miss Elise

Post by Cat7even »

våra gamla bilar s1 är inte obd kompatibla
Iövrigt  :up: Ragnar emeraldstyrning?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply