Hej alla Lotusare,
Går i säljtankar på min Lotus Elise S 2007. Ca 12000 mil, fullservad, bra skick och högerstyrd.
Vad borde man gå ut med för pris, på blocket finns det inte så många och de som finns varierar kraftigt i pris.
Finns det någon på forumet som kan ge lite riktlinjer....
på förhand tack.
W
Värdet på en Elise S 2007 HÖ-styrd
Re: Värdet på en Elise S 2007 HÖ-styrd
Det är jättesvårt att ge råd om detta. Men om du går in på t ex http://www.mobile.de så hittar du ett större utbud i Europa, och det finns en firma i Holland som tar över många Elise från England. Din bil har ju gått långt och högerstyrda har lägre värde i Sverige än vänsterstyrda, så min gissning ligger mellan 120.000 - 150.000 beroende på skick och dokumentation.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
Re: Värdet på en Elise S 2007 HÖ-styrd
Bara en parentes angående firman i Holland du nämnde. Jag vet inte om någon här har erfarenhet om dem, men när jag skulle köpa blev jag varnad för att de sålde fd krockade som de hade fixat upp. De ligger väldigt lågt i pris och jag kontaktade dem om en Exige de hade. De var väldigt kortfattade i kommunikationen och på frågan om de hade ett service record på bilen svarade de "nej", och när jag frågade om bilen i fråga hade varit krockad (vilket inte framgick i annonsen) svarade de kort och gott "ja"...
I övrigt är väl även min erfarenhet att både Eliser och Exiger går på ca 50 - 60 000:- mer när de är LHD. Dvs ungefär samma som det kostar att konvertera en RHD till LHD. Jag antar att de dessutom är lite mer lättsålda eftersom många, helt omotiverat, har en skräck inför att köra en RHD i Svensk trafik. Själv säger jag att det spelar ingen roll vilken sida du sitter, körupplevelsen är så fullständigt unik så att sitta på höger sida glöms snabbt bort så fort du trycker ner gasen i mattan!

I övrigt är väl även min erfarenhet att både Eliser och Exiger går på ca 50 - 60 000:- mer när de är LHD. Dvs ungefär samma som det kostar att konvertera en RHD till LHD. Jag antar att de dessutom är lite mer lättsålda eftersom många, helt omotiverat, har en skräck inför att köra en RHD i Svensk trafik. Själv säger jag att det spelar ingen roll vilken sida du sitter, körupplevelsen är så fullständigt unik så att sitta på höger sida glöms snabbt bort så fort du trycker ner gasen i mattan!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Värdet på en Elise S 2007 HÖ-styrd
Pistonheads är en bra riktlinje för vad man kan begära S 2007 är väl 134 hästarsmaskinen?
12 000 mil är inget jag skulle bry mig speciellt skicket är A och O om men försök förklara det för en nyspekulant.
Olles priser ligger väl där det borde ligga. Kan till och med vara så att det är lättare att sälja tillbaka till UK?
12 000 mil är inget jag skulle bry mig speciellt skicket är A och O om men försök förklara det för en nyspekulant.
Olles priser ligger väl där det borde ligga. Kan till och med vara så att det är lättare att sälja tillbaka till UK?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
Re: Värdet på en Elise S 2007 HÖ-styrd
...och jag upptäcker sakterliga att jag svarade helt med nattmössan på! Fick för mig att det handlade om värdet på en LHD. Sorry about that, och ja, jag ska läsa frågeställningen noggrannare nästa gång! 
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--